کد خبر: ۲۳۴۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵

چند میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند؟

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد ایرانیان مقیم خارج وجود ندارد، گفت: البته بر مبنای پرونده‌ها و آمارهای بخش کنسولی، حدود پنج میلیون هم‌وطن در خارج از ایران زندگی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسن قشقاوی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان، با بیان اینکه هیچ مکانیزم ریاضی و منطقی برای اخذ آمار دقیق ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد، اظهار کرد: تنها در شرایطی که ایرانیان برای انجام امور اداری خود به سفارتخانه‌ها و سرکنسول‌گری‌های ایران در خارج از کشور مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهند، آماری به شکل نسبی به دست می‌آید.

لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی از ایرانیان مقیم خارج
وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه هیچ آماری از تعداد کرمانی‌ها، اصفهانی‌ها و یا دیگر مردم شهرها در خارج از کشور ندارد، تصریح کرد: البته دفاتر نمایندگی می‌توانند با استفاده از فضای مجازی نسبت به جمع‌آوری یک بانک اطلاعاتی از ایرانیان مقیم خارج اقدام کنند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به عزم وزارت امور خارجه برای حل مشکلات دانشجویان خارج از کشور، گفت: البته در گذشته پیشنهاداتی برای تهیه بلیط نیم‌بهاء و یا حل مشکلات ارزی دانشجویان به این وزارتخانه ارائه شده که انتظار می‌رود مشکل ارز دانشجویی که یکی از مباحث دولت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو است، در آینده‌ای نزدیک حل و فصل شود.

وجود ۶۰ تا ۷۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور
قشقاوی با اشاره به وجود ۶۰ تا ۷۰ هزار دانشجوی ایرانی بورسیه و غیربورسیه در خارج از کشور، افزود: برای ارزیابی رشته‌های دانشگاهی خارج از کشور، در حال حاضر هشت رایزن علمی در نقاط مختلف جهان با هماهنگی وزارتخانه‌های علوم و امورخارجه مستقر هستند. وی مسئله خدمت سربازی را یکی از مشکلات دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور برشمرد و گفت: البته در گذشته مکانیزم خرید خدمت بود که وزارت امور خارجه اعتقاد به استمرار این مکانیزم دارد.

امکان سفر دانشجویان به داخل و یا خارج از کشور
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه اختیار مسئله خرید خدمت با ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح است، تصریح کرد: با این وجود وزارت امور خارجه با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط تسهیلاتی برای سفر دانشجویان به داخل و یا خارج از کشور به شکل دو نوبت در سال در نظر گرفته است.

قشقاوی با تاکید بر اینکه معاونت کنسولی وزارت امور خارجه پیگیری مشکلات ایرانیان و دانشجویان خارج از کشور را بر عهده دارد، افزود: البته هموطنان می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل به سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های ایران در سراسر جهان مراجعه کنند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی اتباع افغانی در ایران، خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب شرایط نامساعد افغانستان و وظیفه اخلاقی و دینی ایجاب می‌کرد تا ایران و به ویژه استان کرمان پذیرای افاغنه باشند که در این میان برخی به طور قانونی و تعدادی نیز به شکل غیرقانونی وارد کشور شدند.

اجرای طرح ساماندهی اتباع افغانی در کشور
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با تاکید بر وجود مرزهای گسترده بین ایران و افغانستان گفت: در حال حاضر اقامت‌های غیرقانونی اتباع بیگانه مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است که با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل و دولت افغانستان در حال پیگیری اجرای طرح ساماندهی اتباع افغانی در کشور هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین