کد خبر: ۲۳۵۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
فرانس پرس گزارش داد:

امنیت و ثبات خاورمیانه مهمترین محور گفتگوهای روحانی در عمان

یک خبرگزاری غربی با اشاره به سفر رئیس جمهوری ایران به عمان، گفتگو با مقامات مسقط در مورد ثبات و امنیت خاورمیانه را از مهمترین محورهای مذاکرات روحانی در این کشور دانست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فراسه با اشاره به اینکه سفر دو روزه "حسن روحانی" به عمان از فردا چهارشنبه آغاز می شود می نویسد: روحانی در سفر به مسقط درباره روابط دو جانبه ایران و عمان و همچنین تنش های موجود در منطقه خاورماینه گفتگو خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در میان نگرانی های کشورهای عرب حاشبه خلیج فارس در خصوص ایران، تهران و مسقط روابط بسیار خوبی را در یک دهه اخیر داشته اند. این نخستین سفر روحانی به کشورهای حوزه خلیج فارس بعد از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود. رئیس جمهور ایران در این سفر در خصوص لزوم گسترش روابط دوجانبه و همچنین امنیت و ثبات خاورمیانه با مقامات عمان گفتگو خواهد کرد.

"علی اکبر سیبویه" سفیر ایران در مسقط با تائید این موضوع گفت: علاوه بر ثبات و امنیت خاورمیانه، روحانی در خصوص بحران سوریه و راه های ممکن برای حل صلح آمیز این بحران با مقامات عمان رایزنی خواهد کرد.

سفر روحانی به عمان در حالی انجام می شود که تنش ها در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس افزایش یافته و عربستان، بحرین و امارات سفرای خود را از قطر فراخوانده اند.

عربستان، بحرین و امارات با این اتهام که قطر در امور داخلی آنها دخالت کرده و از تروریست های افراطی حمایت می کند سفرای خود را از دوحه خارج کرده اند.

سیبویه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، از اظهار نظر در خصوص تنش های موجود میان کشورهای عضو خلیج فارس خودداری کرده و گفت: این امر جزو موضوعات داخلی شورای همکاری خلیج فارس است. ما امیدواریم که مردم و کشورهای منطقه بتوانند در کمال صلح، امنیت و وفاق در کنار یکدیگر زندگی کنند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، عمان تا کنون واکنشی را در خصوص تنش های بوجود آمده میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس نشان نداده و "سلطان قابوس" پادشاه عمان که از لحاظ تاریخی رابطه بسیار خوبی با ایران دارد در آگوست سال گذشته به تهران سفر کرده بود. از سلطان قابوس به عنوان واسطه ای میان ایران و کشورهای غربی نام برده می شود.

این خبرگزاری غربی در ادامه به اخباری که در خصوص مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان پیش از امضای توافقنامه هسته ای ژنو در نوامبر سال گذشته منتشر شده بود اشاره کرده و از تصمیم ایران برای سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری در یکی از بنادر عمان (بندر دغم) در دریای عرب را دارد. البته ایران به غیر از این سرمایه گذاری قصد دارد کارخانه تولید آهن نیز در عمان احداث کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، به غیر از این موارد ایران دو میلیارد دلار دیگر نیز در بنادر سوهار و صلاحه عمان در دریای عرب سرمایه گذاری خواهد کرد. ایران و عمان در سال 2009 میلادی قراردادی را برای احداث خط لوله در زیر دریا به منظور وصل کردن دو کشور به یکدیگر امضا کردند و به گفته سفیر ایران در مسقط این خط لوله انرژی تا دو سال دیگر تکمیل خواهد شد.

علاوه بر آن، در هفته گذشته نیز اعلام شد که ایران و عمان با احداث خط لوله انتقال انرژی در زیر آب به مقصد هند موافقت کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین