کد خبر: ۲۳۵۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵

خودزنی می‌کنیم/ با کوته‌نظری کرسی‌های بین‌المللی را از دست ندهیم

بهرام افشارزاده درباره حمایت نشدن دارندگان کرسی‌های مجامع بین‌المللی می‌گوید تا ملی فکر نکنیم و کوته‌نظر و کوته فکر باشیم، کرسی‌های بین‌المللی را از دست می‌دهیم. او یادآور می‌شود که وقتی رییس جدید مسوولیت جدید را برعهده می‌گیرد، می‌خواهد قدیمی‌تر ها را حذف کند و این یعنی خودزنی.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان در امور بین‌الملل درباره برگزاری نشست حمایت از دارندگان کرسی‌های بین‌المللی اظهار کرد: ما باید از افرادی که صاحب کرسی‌های بین‌المللی هستند حمایت کنیم. حتی از مسوولان فدراسیون جهانی دعوت کنیم که به ایران بیایند. نباید اجازه دهیم که پل ارتباطی میان فدراسیون‌های ما و مجامع جهانی قطع شود. متاسفانه برخی از سر کوتاه‌نظری و کوتاه‌فکری باعث می‌شوند که کرسی‌ها را از دست بدهیم. تا ملی فکر نکنیم و این اعتقاد ما نباشد که همه از یک خاکیم و از یک جا تغذیه می‌شویم، امکان ندارد که موفقیتی حاصل شود.

او ادامه داد: ما خودزنی می‌کنیم. وقتی دید جهانی نداشته باشیم، چه فایده‌ای دارد. چه فرقی می‌کند بین من، حسن یا حسین یا دکتر احمدی چه کسی کرسی بگیرد؟ چین چهار عضو در IOC دارد. آمریکا هم سه عضو. متاسفانه ما نتوانستیم کسی را جایگزین هاشمی‌طبا کنیم. رودروی هم قرار گرفتن کار صحیحی نیست. روسای جدید وقتی بر سر کار می‌آیند قدیمی‌ترها را حذف می‌کنند. از طرفی اگر من از سوی کشورم به مجامع بین‌المللی معرفی نشوم، یکی، دوبار به خاطر سابقه‌ام می‌توانم از مجامع جهانی رای بیاورم اما پس از آن امکان ندارد که بتوانم در کرسی به فعالیتم ادامه دهم.

دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک اضافه کرد: از زمانی که در کمیته ملی المپیک بودم، احساس می‌کردم که باید از دارندگان کرسی‌های بین‌المللی حمایت شود، اما متاسفانه با وزارت ورزش هماهنگ نبودیم مشکلاتی وجود نداشت. هسته مرکزی فدراسیون‌ها هستند و باید همکاری داشته باشند. این حلقه گمشده به این صورت که ما در مجامع بین‌المللی به شکل انفرادی شرکت می‌کنیم، با حمایت مادی و معنوی پیدا می‌شود. با علاقه‌مندی که وزیر ورزش از خود نشان داد، نشست حمایت از دارندگان کرسی‌های بین‌المللی شکل گرفت. ما 203 عضو داریم که باید حمایت ویژه شوند.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان در امور بین‌الملل اضافه کرد: باید دقیقا براساس منطق و اصول حرکت کنیم. ما در مجامعی می‌توانیم موفق باشیم که دارای تیم خاص و ویژه‌ای باشد. صاحبان کرسی‌های مجامع بین‌المللی دارای برنامه نیستند و فقط خوب می‌شنوند. هرکسی که در مجامع شرکت می‌کند باید دعوت‌نامه و دستورجلسه داشته باشد. باید کارگروهی تشکیل شود که آن افراد بیایند و برنامه‌هایشان را در آنجا ارائه کنند.

افشارزاده با بیان اینکه باید با وزارت امور خارجه هماهنگ باشیم، یادآور شد: وزارت امور خارجه ملزم است که با حمایت ویژه خود از سفیرانی که به سایر کشورها می‌روند حمایت کنند. در برخی از فدراسیون‌های اثرگذار و صاحب مقام مانند کشتی، وزنه برداری، تکواندو، کاراته، جودو، دوومیدانی، ورزش‌های پایه و رزمی، افرادی که در هیات رییسه هستند می‌توانند اقدامات مثبتی در جهت منافع کشور انجام دهند. به عنوان مثال در ووشو علی‌نژاد کاملا فعال است و عملکرد خوبی دارد. وقتی اوزان و قوانین در یک رشته تغییر می‌کنند، مسوولان مربوطه می‌توانند با حضور درمجامع جهانی نظر دهند و به نفع کشورشان عمل کنند. اکنون در غرب آسیا از 13 عضو، 12 نفر عرب هستند و یک کرسی دبیرکلی متعلق به ایران است. به نظر من نباید اینچنین باشد. از طرفی باید با کشورهای آسیای میانه ارتباط برقرار کنیم تا از توانشان بهره‌مند شویم.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه باید از دارندگان کرسی‌ها حمایت مادی و معنوی شود، اظهار کرد: باید هیات‌رییسه‌های فدراسیون‌های مختلف را دعوت کنیم. حتی می‌تواند مجامع عمومی کنفدراسیون‌های آسیایی جهانی را دعوت کرد به ایران بیایند. می‌توانیم مسابقات رسمی برگزار کنیم. از کاندیداها حمایت کنیم تا برای گرفتن رای به کشورهای مختلف رفت و آمد کنند. از طرفی می‌توانیم نامزدها را از میان چهره‌های شناخته شده ورزشی انتخاب کنیم. اعزام این افراد به کشورهای مختلف می‌تواند باعث جلب نظر آنها شود.

او ادامه داد: برگزاری رویدادهای بین‌المللی هم اثرگذار است. به عنوان مثال ما در کشتی نتوانستیم مسابقات را با حضور تیم‌های قوی برگزار کنیم. به نظر من نباید چهار تیم از کشور خودمان در مسابقات شرکت دهیم. به جای آن از یک تیم قوی و تیم‌های دیگر در مسابقات استفاده کنیم. با فدراسیون‌های ملی صحبت و در نشست‌های کارگروه نقطه نظراتشان را بررسی کنیم و به این شیوه به کرسی‌های بین‌المللی نزدیک شویم. از طرفی باید از اعضای حاضر در مجامع بین‌المللی حمایت کنیم و اقداماتی ترتیب دهیم که بتوانند در کرسی‌هایشان بمانند.

افشارزاده در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای فدراسیون‌های خاص مانند کشتی و فوتبال دارید، تاکید کرد: وقتی اینگونه جلسات به طور مداوم برگزار شود و از نقطه نظرات صاحب‌نظران استفاده کنیم، می‌توانیم موفق شویم. من پیشنهاد می‌کنم با مسوولان یکی، دو فدراسیون جلسه بگذاریم و نظراتشان را به طور مکتوب بگیریم. اداره هر تیم بین‌المللی نیاز به مکاتبات مرتب و ویژه دارد. ما اگر قدم به قدم جلو برویم، می‌توانیم تعاملات خوبی برقرار کنیم. وقتی ارتباط ایجاد شود، می‌توانیم از حق‌مان استفاده کنیم. امروز ظریف با 10 نفر از بزرگان نفتی و اتمی صحبت و همه را مجاب می‌کند. صاحبان کرسی‌های بین‌المللی باید زبان ورزش را بلد باشند. البته برای موفقیت نیاز به حمایت مالی هم هست که مناف هاشمی در این جلسه قول مساعدت داد.

او در پایان پاسخ به این پرسش که آیا از روابط بین‌المللی خودش برای حضور بزرگان ورزش آسیا و جهان در ایران استفاده می‌کند، تاکید کرد: قطعا از شیخ احمد دعوت می‌کنم که به ایران بیاید. در مسابقات جام جهانی فوتبال (2006 آلمان)، 4، 5 نفر از بازیکنان ما محروم بودند که ما توانستیم با حضور مسوولان مربوطه در ایران، حکم بخشش بگیریم و آنها در مسابقات شرکت کردند. گرفتن کرسی در کمیته بین‌المللی المپیک هم یکی از اهدافمان است. حضور در IOC آنقدر اهمیت دارد که عضو اندونزیایی این کمیته که یک مبارز اپوزیسیون دولت بود و در حصر خانگی قرار داشت، با محافظ در جلسات این کمیته شرکت می‌کرد تا کرسی مهمشان را از دست ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین