کد خبر: ۲۳۵۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

دیابت و فشارخون عوامل اصلی بروز نارسایی کلیه

جراح و متخصص اورولوژی اظهار داشت: بیماری های دیابت و فشارخون دو عامل اصلی در بروز انواع نارسایی های کلیوی به شمار می روند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر عباس بصیری روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت 22 اسفندماه روز جهانی کلیه که در بنیاد بیماری های خاص برگزار شد، افزود: علاوه بر این عوامل مادرزادی همچون وجود عارضه کلیه های پلی کیستیک در والدین حدود 3 تا 4 درصد در بروز نارسایی های کلیوی در کودکان تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: بازگشت ادرار در کودکان نیز یک عارضه مادرزادی است که اگر فرزند اول در خانواده ای این عارضه را داشت باید فرزند بعدی نیز حتما تحت آزمایش های لازم قرار گیرد. 

بصیری گفت: بیشترین احتمال بروز بیماری های مادرزادی مربوط به دستگاه گوارش است، بنابراین لازم است والدینی که به یکی از بیماری های کلیوی مبتلا هستند پیش از فرزنددار شدن اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز این بیماری در فرزند خود را انجام دهند. 

وی افزود: کودکانی که دچار نارسایی کلیوی می شوند در تمام طول زندگی خود با مشکلات فراوان مالی و روحی روانی مواجه هستند و نمی توانند مانند یک فرد سالم برای خود و جامعه مفید و موثر باشند. 

متخصص اورولوژی با بیان اینکه بیماری های کلیوی هزینه های سرسام آوری را بر خانواده ها و جامعه تحمیل می کند، اظهار داشت: با کنترل بیماری های زمینه ای که منجر به بروز نارسایی های کلیوی شوند می توان به راحتی از تمام این مشکلات رهایی یافت. 

بصیری ادامه داد: براساس آمارهای جهانی به ازای هر یک فرد شناخته شده مبتلا به دیابت 10 نفر مبتلا به دیابت وجود دارند که بیماری آنها هنوز مشخص نشده است و از بیماری خود اطلاع ندارند. 

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه در کشور ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، تاکید کرد: با انجام یک آزمایش ادرار و کراتینین می توان به راحتی به وجود احتمالی بیماری فشار خون و دیابت در افراد پی برد و اقدامات درمانی را به منظور پیشگیری از نارسایی های کلیوی به موقع آغاز کرد. 

بصیری خاطرنشان کرد: لازم است افراد به ویژه افراد بالای 50 سال و سالمندان سالانه یک بار این آزمایش ها را انجام دهند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین