کد خبر: ۲۳۵۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲

آیت الله مکارم: حرمت ایام فاطمیه باید حفظ شود

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که باید به ایام فاطمیه اول و دوم بسیار اهمیت داد، گفت: همه باید به این ایام اهتمام کنند، البته در لابلای این ایام اگر مراسم ساده ای داشته باشند که خالی از گناه باشد اشکالی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به گلایه های مردمی بر ضرورت برنامه ریزی دولت و مسؤولان برای مبارزه با غول تورم و گرانی تاکید و ابراز امیدواری کرد برنامه هایی که مسؤولان در این راستا دارند با همکاری و همراهی مردم به نتیجه مطلوب منتهی شود.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با توجه به در پیش بودن ایام فاطمیه، با استناد به فرمایشات حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان احادیث و نکات اخلاقی پرداخت.

این مرجع تقلید با بیان این که بدان امت کسانی هستند که غرق در ناز و نعمت و بی خبر از توده های محروم و گرسنه هستند، گفت: شنیده شده در برخی سفره هایی که در برخی هتل های تهران می دهند هجده نوع غذا مصرف می شود. چندی قبل نیز شنیده شد که بستنی های طلا و امثال آن در تهران پیدا شده؛ اینها مصداق بارز اسراف و تبذیر است.

باید جلوی ریخت و پاش ها گرفته شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: تا جلوی این ریخت و پاش ها گرفته نشود الطاف الهی شامل حال ما نخواهد شد، خدا نکند کسانی که می خواهند با این گونه مسائل مبارزه کنند در میان آنها کسانی باشند که خودشان اهل فساد باشند.

وی تاکید کرد: امیدواریم مقامات قضایی و مسؤولان در ره های مختلف با این گونه مسائل مبارزه کنند و جلوی شرار امت را بگیرند.

حرمت ایام فاطمیه باید حفظ شود


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که باید به ایام فاطمیه اول و دوم بسیار اهمیت داد، گفت: همه باید به این ایام اهتمام کنند، البته در لابلای این ایام اگر مراسم ساده ای داشته باشند که خالی از گناه باشد اشکالی ندارد.
 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: وهابیت و تکفیری ها می خواهند این ایام کمرنگ باشد، اما ما باید سعی کنیم این ایام را ارج نهیم و البته مسائلی مطرح نشود که دشمنی بین مسلمانان را بیشتر کند و به مقدسات دیگر مذاهب توهین شود. هرچه می توانید در مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و مصائب آن حضرت بگویید و عزاداری کنید اما مسائل اختلاف انگیز در این برنامه ها نباشد چراکه در این شرایط حساس ضرر بسیاری برای پیروان مکتب اهل بیت دارد.

دولت به تنهایی نمی تواند مشکلات اقتصادی و فرهنگی را حل کند


این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با بیان این که ما مشکلات اقتصادی و فرهنگی داریم، گفت: دولت به تنهایی نمی تواند این مشکلات را حل کند، هیچ کار مهمی در هیچ کشوری جز با هماهنگی و همراهی ملت ها انجام نمی شود؛ از این رو برای مبارزه با این مشکلات مردم باید با صرفه جویی و جلوگیری از ریخت و پاش ها همکاری کنند.

شرط اول تحقق اقتصاد مقاومتی صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف است

وی با تاکید بر ضرورت صرفه جویی مردم در بخش های مختلف، گفت: مساله اقتصاد مقاومتی که از اهم مسائل و موضوعات است، شرط اول آن اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی مردم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: برای حل مسائل فرهنگی نیز مردم باید همکاری لازم را داشته باشند.

نباید نسبت به مذاکرات هسته ای خوش خیال باشیم

وی یادآورشد: البته درباره مذاکرات مربوط به انرژی هسته ای که امیدواریم به جایی برسد، اما هرگز نباید خیال کنیم به طور قطع به جایی می رسد، باید این فرض را داشته باشیم که اگر به نتیجه نرسید چه کنیم تا گرفتار سردرگمی نشویم. برنامه اقتصاد مقاومتی برای این است که در چنین شرایطی دچار مشکل نشویم.

این مرجع تقلید افزود: زیاده خواهی دشمنان نشان می دهد که اینها قانع نیستند، هنوز مساله هسته ای تمام نشده صحبت از مسائل دیگر و مراکز نظامی است، این ها بهانه های بچگانه ای است که ماهیت آنها را نشان می دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: البته اگر این مذاکرات به جایی برسد یا نرسد که امیدواریم برسد، فضای دنیا را در تحریم ها سست و شل کرده و می کند، مردم دنیا می فهمند این تحریم ها مغرضانه و کینه توزانه است، ایران حاضر شده به صورت منطقی مذاکره کند، شما هر روز یک بهانه می گیرید، این مذاکرات این فایده را برای مردم جهان خواهد داشت.

نباید اجازه دهیم ارزش ها در جامعه تضعیف شود

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم ارزش های اسلامی در مطبوعات، فیلم ها و رسانه ها کمرنگ شود، گفت: اگر ارزش ها در جامعه تضعیف شد، قدرت ما در مقابل دشمن شکسته می شود. آنچه باعث پیروزی ما در جنگ شد، ارزش ها، دعای کمیل ها و زیارت عاشوراها بود، ما اگر این ارزش های اسلامی را تضعیف کنیم پناهگاهی در مقابل دشمنان نخواهیم داشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: این که دشمنان همیشه شعار آزادی بی قید و شرط می دهند برای این است که به دنبال کمرنگ شدن ارزش ها در جامعه ما هستند. ارزش های دینی حافظ نظام و کشور و عزت و آبروی ما است؛ آنها به دنبال بلعیدن هستند، تا دیروز با شوروی دوست بودند امروز چه می کنند، از دوستان خود جاسوسی و شنود می کنند.

گلایه های زیادی درباره تورم و گرانی به ما منتقل می شود

وی در ادامه با اشاره به گلایه های مردمی درباره تورم و وضعیت معیشت، گفت: در این باره نامه های زیادی به دفتر ما ارسال می شود. باید یکی از برنامه های اقتصادی مبارزه با غول تورم باشد تا پشت مردم زیر بار سنگین تورم خم نشود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: البته دولت محترم برنامه هایی برای مبارزه با تورم دارد که دعا می کنیم در این راه موفق باشند، مردم نیز در این راستا همکاری های لازم را داشته باشند تا یک عده اجازه سؤ استفاده پیدا نکنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با تبریک سال جدید به ملت بزرگ و شریف ایران، خاطرنشان کرد: امیدواریم سال آینده سالی پر از برکت، موفقیت، پاکی، قداست و پیروزی برای ملت بزرگ ایران باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین