کد خبر: ۲۳۵۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱

آلبرایت: اگر پوتین بخواهد، دیپلماسی برای حل بحران اوکراین جواب می‌دهد

مادلین آلبرایت،‌ وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، همچنان امکان دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای حل مناقشه منطقه کریمه وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای با کریستین امانپور مجری شبکه سی‌ان‌ان گفت: برای مناقشه کریمه راه‌حل وجود دارد. می‌توان به کریمه خودمختاری بیشتر دارد. مساله این است که آیا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواهان یک راه‌حل است یا خیر؟ او ممکن است که این نوع آشفتگی را دوست داشته باشد زیرا به نوعی همه را درگیر کرده است.

آلبرایت گفت: ممکن است گاهی اوقات بپرسید که چرا ما نمی‌توانیم با همدیگر این مساله را حل کنیم؟ مخلص کلام این است که مساله مربوط به امتیازگیری است.

وزیر امور خارجه دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون گفت: راه‌حلی برای اوکراین وجود دارد و آن این است که این کشور هم با روسیه و هم با اوکراین رابطه داشته باشد. آنچه که از نظر من تراژدی است این است که پوتین وارد بازی بده‌ بستان شده است و این کار نباید انجام می‌شد.

این سیاستمدار در پاسخ به این سوال که آیا سرنوشت کریمه یک واقعیت مسلم خواهد بود، گفت: من فکر می‌کنم که ممکن است این سرنوشت یک واقعیت مسلم باشد.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد که روس‌ها در نهایت به خاطر اقدام‌شان از جمله اعزام افراد مسلح به کریمه مجازات خواهند شد. آلبرایت افزود: روس‌ها به جای آنکه روسیه را وارد جهانی کنند که در آن همکاری اقتصادی و دیپلماتیک وجود دارد، در حال منزوی کردن خود هستند.

آلبرایت که کرسی استادی دانشگاه جورج تاون را بر عهده دارد، تاکید کرد: آنچه که برای روسیه به شیوه‌های متفاوت زیادی اتفاق افتاده نوعی بلای نفتی است. آنها ابدا هیچ اصلاحاتی انجام ندادند زیرا هنوز پول نفت را دارند. ممکن است قیمت نفت در نتیجه انقلاب نفت خام به شیوه‌های متفاوت پایین بیاید. منابع دیگری نیز وجود دارد.

وی به امانپور گفت: به عنوان مثال توافق بلندمدت بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند هر چه بیشتر تحریم‌ها را برداشته و این کشور را به صادرکننده جهانی نفت و گاز تبدیل کند. در این میان در منطقه کریمه، بیلبوردهایی ارعاب‌آمیز نصب شده که در آن‌ها همه‌پرسی انتخاب میان اوکراین و روسیه برابر با انتخاب میان نازیسم و روسیه تلقی شده است.

آلبرایت که تجریه زیادی از همکاری با روسیه و اروپای شرقی داشته، این بیلبورد را ترجمه کرد. وی گفت: این بیلبور می‌گوید 16 مارس را ما انتخاب می‌کنیم. این تنها تاکتیک‌های ارعاب‌آمیز محض است.

وی افزود: من در دو روز گذشته تلویزیون روسیه را تماشا می‌کردم و در این برنامه‌ها افراد احتمالا دارای حسن‌نیتی می‌آمدند که نگران بودند برادران و خواهران اسلاو آنها به طور ناگهانی تسلیم فاشیسم یا نازیسم شوند.

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی گفت: بسیاری از افراد مسن‌تر همچنان خاطرات واضح تراژدی‌های رخداده در اوکراین در طول جنگ جهانی دوم را به یاد دارند. این پلاکارد یکی از پلاکاردهای وحشتناکی است که من دیده‌ام. روس‌ها در تجدیدنظرخواهی سابقه خوبی داشتند.

وی افزود: ما پیروز جنگ سرد نبودیم. این روس‌ها بودند که در جنگ سرد شکست خوردند. اتحاد شوروی از داخل فروریخت. این کاری نبود که غرب انجام داده باشد. نظام کمونیستی کارایی ندارد و این ریشه مشکلات بود. آمریکا هر چه بیشتر ناتو را برای یک ائتلاف نظامی زمان جنگ سرد به مرز روسیه نزدیک کرده است.

آلبرایت گفت: من می‌دانم که کسانی هستند که فکر می‌کنند این کار اشتباه بوده است. آنها همه چیز را از ابتدا غلط فهمیده‌اند. من در مورد این مساله با بوریس یلتسین، اولین رئیس‌جمهوری منتخب روسیه گفتگو کردم و به او گفتم که این کاری است که شما انجام می‌دهید و او گفت ما یک روسیه جدید هستیم و من گفتم این ناتو نیز یک ناتوی جدید است و مخالف شما نیست و شما می‌توانید نهایتا عضو ناتو باشید.

وزیر امور خارجه دولت کلینتون همچنین تجربه گسترده‌ای از تعامل با سرگئی ‌لاوروف، وزیر امور خارجه فعلی روسیه در زمانی که همه آن‌ها سفرای کشورهایشان در سازمان ملل بودند، دارد.

وی گفت: لاوروف می‌تواند هم سرد و هم گرم باشد. من منظورم این است که او بسیار باهوش است و به خوبی استدلال می‌کند. لاوروف این قابلیت را دارد که آنچه را که می‌خواهد ببیند و او دوست دارد که امتیاز به دست آورد. من خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم که می‌توان بحران اوکراین را حل و فصل کرد. مجموعه‌ای از ابزارها برای این کار وجود دارد.

وی تاکید کرد: اوکراینی‌ها باید پای میز مذاکره باشند. شما نمی‌توانید آنچه را که برای چکسلواکی‌ها در مونیخ رخ داد بر سر آن‌ها بیاورید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین