کد خبر: ۲۳۵۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۵

‌ایجاد صندوق قرض‌الحسنه ‌در روستاها

رئیس مرکز توسعه روستایی مناطق محروم کشور از ایجاد صندوق قرض‌الحسنه محلی در روستاها خبر داد و گفت: در نظر داریم زمینه اشتغال روستاییان را با وام‌های قرض‌الحسنه ایجاد کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید عباس پورهاشمی بعد از ظهر امروز در نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای سراسر کشور در اراک گفت: پایبندی روستائیان به اعتقادات، مذهب و دین از مسائل مهم در توسعه فرهنگ روستاها است که باید مورد توجه قرار گیرد و رویکرد  فعالیت‌های فرهنگی در روستاها باید در جهت حفظ فرهنگ بومی روستاها باشد.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ فرهنگ بومی روستائیان اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که فرهنگ روستائیان را مانند سپری از فرهنگ‌های تهاجمی، مستهجن و آسیب‌رسان غربی حفظ کند و در کنار آن مسائل فرهنگی، آموزشی و اعتقادی روستائیان تقویت شود.

رئیس مرکز توسعه روستایی مناطق محروم کشور افزود: مقام معظم رهبری قبل از تاکید بر حماسه سیاسی و اقتصادی مسئله شبیخون فرهنگی را مطرح و تبیین کردند و دستورات لازم به منظور برنامه‌ریزی های موثر را به مسئولان فرهنگی تاکید کردند.

مشاور رئیس جمهور بر شناخت منطقه‌ای مسائل فرهنگی روستائیان با توجه به جغرافیا و فرهنگ هر منطقه تاکید کرد و ادامه داد: شناخت ظرفیت‌های هر روستا و برنامه‌ریزی به منظور فعالیت‌هایی متناسب با آن روستا در پیشبرد اهداف فرهنگی موثر است.

پورهاشمی بر نقش موثر آموزش‌های فرهنگی در تحول روستاها تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده جوانان روستایی بحث اشغال و کار است که باید دولت، مجلس و تمام مسئولان ذیربط در این زمینه تلاش کنند.

وی به راه‌اندازی شورای فرهنگی روستا در راستای برنامه محور کردن فعالیت‌های فرهنگی در روستاها اشاره کرد و بیان داشت: با دستگاه‌هایی که مرتبط با روستا و کار فرهنگی روستائیان هستند، جلسات مختلفی برگزار شده و زمینه شکل‌گیری شورای فرهنگی روستا فراهم شده است که این شورا در یک روستا از هر شهرستان تشکیل شده است.

رئیس مرکز توسعه روستایی مناطق محروم کشور یادآور شد:  این شورا وظیفه هماهنگی با دستگاه‌های فرهنگی را که در روستا فعال هستند، دارد همچنین در این شورا افراد فرهنگی محلی از جمله روحانیون، دهیاران، نمایندگان آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های مختلف حضور دارند.

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اشتغال روستاییان نیز یکی از اقدامات در دست بررسی است، اظهار داشت: در نظر داریم زمینه اشتغال روستاییان را با وام‌های قرض‌الحسنه ایجاد کنیم.

پورهاشمی با تاکید بر ضرورت تقویت صندوق تامین مالی خرد روستایی به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز روستاییان از ایجاد صندوق قرض‌الحسنه محلی در روستاها  خبر داد و افزود: مدیریت این صندوق‌ها بر عهده روستاییان و معتمدین روستا است و در جهت حفاظت از سرمایه روستائیان پست بانک نیز پشتوانه این صندوق‌ها است

وی خاطر نشان کرد: در راستای توجه هر چه بیشتر مسئولان نیز 15 مهر ماه روز ملی روستا در تقویم ملی ایران ثبت شده است.

رئیس مرکز توسعه روستایی مناطق محروم کشور با بیان اینکه مرکز توسعه روستایی کشور، توسعه روستایی را به طور جدی و به عنوان یک کار اساسی پیگیری می‌کند، ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده علاوه بر در نظر گرفتن 150 میلیارد تومان در بودجه سال 93، 200 میلیارد تومان دیگر برای مجتمع‌های آبرسانی روستاها در نظر گرفته شد و بودجه‌های دیگری نیز در بخش راه و عمران روستایی نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت.

مشاور رئیس جمهور از تخصیص 3 هزار میلیارد اعتبار قرض‌الحسنه به اقشار آسیب‌پذیر در بودجه سال آتی خبر داد و بیان داشت: بر اساس این مصوبه بانک مرکزی مکلف به ارائه 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بانکی و رشد منابع مزبور برای پرداخت تسهیلات به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی ‌تخصیص می‌دهد.

به گزارش فارس، همایش دو روزه مدیران امور روستایی استانداری‌های کشور با هدف آسیب شناسی و ارائه دستاوردهای عمرانی و اجرایی دهیاری‌ها در اراک برگزار و در این همایش  برنامه‌های پیشنهادی سال آتی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین