کد خبر: ۲۳۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۰

کافه ترانزیت فیلمیست با سوژه های اخلاقی و آموزشی

آفتاب‌‌نیوز : آرش خوشخو، روزنامه نگار و منتقد سینما در ارتباط با ساختار فیلمنامه در فیلم  کافه ترانزیت  ضمن بیان این مطلب به گفت: فیلم کافه ترانزیت ازسادگی فیلم های دهه 60برخوردار است و یادآورفیلم هایی که سوژه هایی کاملا" آموزشی و اخلاقی دارند و ساختاری که شاید در سینمای دهه 70 و80 کمتر با آن مواجه هستیم . کاراکترهای موجود درفیلم با وجود منفی بودن هرگز بد نیستند. روند فیلم نشانگر وظیفه شناسی و خلاقیت یک زن است.

وی ادامه داد : درفیلم کافه ترانزیت ارزشهای اخلاقی مورد ارج گذاری قرارمی گیرد. این فیلم در وادی نور و آفتاب قدم می زند و از سیاهی در آن چیزی دیده نمی شود. فضاهای اخلاقی در فیلم قرار دارند که در جامعه ما مورد ستایش قرارمی گیرند و شاید مهمترین وجه این فیلم ایجاد فضای آرام بخش برای مخاطبین است .

خوشخو درارتباط با نقش های موجود دراین فیلم می گوید: بازیگری پرویزپرستویی درفیلم کافه ترانزیت استادانه صورت گرفته است. این بازیگرهمیشه در فیلم های خود یا در نقش های کمدی ظاهر می شود - همانند فیلم های مرد عوضی، مومیایی، لیلی با من است - و یا در نقشهای دراماتیکی همچون بید مجنون قرار دارد. ولی ما کمتر پرستویی را در نقش خنثی درفیلم ها می بینیم ویا نقش های معمولی. ولی در فیلم " کافه ترانزیت " این بازیگر، با وجود حضور کمرنگش یکی ازبهترین نقش آفرینی ها را در فیلم ایفا می کند.

وی درادامه افزود : بازی فرشته صدرعرفایی نیز یادآورنقش های مربوط به فیلم های دهه 60 است. البته در دهه 70 ما این نقشها را کمتر در سینما حس کردیم. هر چند نقش ریحان بازی سختی را نمی طلبید ولی درهرحال درایجاد حس درمخاطب درست وخوب عمل کرده است. البته نباید فراموش کنیم که این فیلم درجهت تثبیت حقوق زنان درجامعه است ومی توان از فیلم " کافه ترانزیت " به عنوان فیلمی نام برد که در راستای احقاق حقوق زنان در جامعه سنتی قدم برمی دارد. فیلم " کافه ترانزیت " درارتباط با شناخت منطقی از زنان درست عمل کرده و فیلمی است که درارتباط با این مقوله متعادلانه برخورد می کند.

این منتقد درارتباط با بحث گفتگوی تمدنها درفیلم " کافه ترانزیت " می گوید : این فیلم به سمت پیام های اخلاقی حرکت می کند. این فیلم در وجهی کاملا" خوش بینانه با گفت و گوی تمدنها برخورد کرده است و البته من فکرمی کنم پیام گفت و گوی تمدنها در فیلم به طوردرستی جا نیفتاده است ومتاسفانه کارگردان فیلم درارتباط با این بحث دربعضی ازصحنه ها متظاهرانه عمل می کند و کاملا" دربطن فیلم با مساله رودررویی ملیت ها برخورد نمی کند. شاید این برخورد دربعضی ازصحنه ها حتی کلیشه ای باشد.

خوشخو " کافه ترانزیت " را فیلمی فرهنگی می داند ومعتقد است : اگربدنه سینمای ایران دردوره جدید قصه ادامه راه را داشته باشد باید درکنارساخت جریان های دیگربه ساخت این گونه فیلم ها که جنبه فرهنگی دارد نیز بیشتربپردازد . زیرا حضوراین گونه فیلم ها برای مخاطبینی که دیدگاه سالمی ازسینما مطلبند، مفید خواهد بود و موجب آرامش دراین نوع مخاطبین می شود. زیرا ذهنیت افراد را مشوش نمی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین