کد خبر: ۲۳۵۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶

نپال کوه‌های هیمالیا را کرایه می‌دهد

دولت نپال قصد دارد تعدادی از ۳۲۶ کوه رشته کوه هیمالیا را به موسسات گردشگری خصوصی کرایه دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، در قالب این طرح که اجرای آن از ماه‌های آتی آغاز خواهد شد، امتیاز صعود به تعدادی از کوه‌های رشته کوه هیمالیا برای ۵ سال به چند موسسه خصوصی گردشگری واگذار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دلیل واقع شدن قله «اورست»، مرتفع‌ترین کوه جهان در نپال، قدمت گردشگری کوهستان در این کشور کوچک به چند دهه می‌رسد و همواره گردشگری کوهستان یکی از منابع اصلی درآمد دولت نپال محسوب شده و سالانه هزاران گردشگر کوهنورد به این کشور سفر می‌کنند.

این موسسات علاوه‌بر صدور مجوز صعود برای کوهنوردان وظیفه پاکسازی و حفاظت از کوه‌هایی را که امتیاز صعود آنها را به کوهنوردان واگذار می‌کنند را داشته و موظفند سهیمه مشخصی را نیز برای صعود کوهنوردان به هر کوه تعیین کنند، این در حالیست که هر کوهنورد به طور متوسط ۸ کیلوگرم زباله از خود را در رشته کوه هیمالیا برجای می‌گذارد. 

از سوی دیگر گردشگران کوهنورد نیز که اقدام به آلوده کردن کوهستان کنند با جریمه‌های سنگین روبه رو خواهند شد.

در ماه‌های آتی نیز استانداردهای ویژه در زمینه استفاده از چادر‌، کپسول‌های اکسیژن، دستگاه‌های مکان‌یاب، طناب‌، مواد غذایی و دیگر تجهیزات ایمنی وضع خواهد شد تا از وقوع حوادث ناگوار برای گردشگران کوهنورد جلوگیری شود. 

دولت نپال همچنین هدف دیگرش از اجرای این طرح را که هنوز تاریخ دقیق اجرای آن اعلام نشده را کم کردن ترافیک کوهنوردان در بسیاری از قله‌های هیمالیا از جمله قله اورست و چند قله دیگری اعلام کرده که بالای ۸ هزار متر ارتفاع دارند.

نپال در سال ۲۰۱۳ با میزبانی از بیش از ۸۰۰ هزار گردشگر با ثبت رکوردی جدید رشد ۳۵ درصدی گردشگرانش را تجربه کرد که بیشتر آنها از هند، دومین کشور پرجمعیت جهان بودند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین