کد خبر: ۲۳۵۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸

بيماری‌های غيرواگير در تعقيب سلامت ايرانی‌ها

آستانه ورود به سال ۹۳ زمان مناسبي است كه كارشناسان وزارت بهداشت به ياد مردم بياورند كه سلامتي‌شان به علت ناديده گرفتن اصول تغذيه سالم و مصرف بي‌رويه فست فودها و چربي‌ها در معرض خطرات جدي قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روز گذشته هم معاون بهداشتي وزارت بهداشت و رييس مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت فرصت را مغتنم ديدند تا به مناسبت اعلام برنامه‌هاي هفته سلامت، باز هم تكرار كنند كه درصد قابل توجهي از جمعيت در سن اشتغال و فعال كشور از چاقي مزمن و اضافه وزن و چربي و فشار خون بالا رنج مي‌برند و اين وضعيت مي‌تواند هشداري براي شيوع بيماري‌هاي مرتبط با عوامل خطرساز همچون ديابت، سرطان‌ها و سكته‌هاي قلبي و مغزي باشد.

بهزاد دماري، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت روز گذشته در اين نشست ضمن تاييد آ‌لودگي گوجه‌فرنگي، سيب‌زميني و پياز به سموم شيميايي گفت: «۸۸ درصد جمعيت كشور در گروه سني ۱۵ تا ۶۴ سال ميوه و سبزي كافي و ۶۰ درصد جمعيت نيز ماهي مصرف نمي‌كنند.

عادات وعده‌هاي غذايي مردم تغيير كرده و بسياري از مردم صبحانه يا ناهار نمي‌خورند. اکنون هفت ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ديابت، ۱۰ ميليون نفر مبتلا به فشار خون، ۹ ميليون نفر مبتلا به چاقي (که آمار اين افراد چاق با مبتلايان به اضافه وزن بالغ بر ۲۵ ميليون نفر مي‌شود) وجود دارد. همچنين كمر‌درد ۵/۷ درصد از بار بيماري‌هاي كشور را تشكيل مي‌دهد كه غيبت از محل كار و هزينه‌هاي زيادي را به دنبال دارد. از سوي ديگر ۱۲ درصد مردم دچار افسردگي خفيف و شديد هستند. ۳۳ درصد مردم كم‌تحرك هستند و ۱۱ ميليون نفر سيگار و قليان مي‌كشند.»

اين هشدارها در حالي بيان مي‌شود كه به گفته دماري، وزارت بهداشت براي سال ۹۳، اجراي سه تصميم اصلي در جمعيت عمومي كشور شامل اتخاذ رفتار‌هاي مناسب براي داشتن رژيم غذايي مطلوب، تحرك كافي و ترك سيگار را در دستور كار خود قرار داده است.

وي علت اين اولويت‌دهي را چنين اعلام كرد: «۷۰ درصد بار بيماري‌ها، به خاطر بيماري‌هاي غيرواگير است كه ۱۵۰ هزار مرگ را در سال شامل مي‌شود و عامل ۶۰ درصد مرگ‌ و ميرهاست. سكته‌هاي قلبي، مغزي، سرطان‌ها، حوادث ترافيكي از جمله بيماري‌هايي است كه مرگ زيادي را به دنبال دارد. در حالي كه طبق آمارها براي سرطان سالانه دو هزار ميليارد تومان در كشور هزينه مي‌كنيم واين مبلغ معادل هزينه بهداشت براي ۵۵ ميليون نفر است.»

وي در مورد بهترين مدت تحرك براي افراد گفت: « براي گروه كودك و نوجوان و افراد در گروه سني ۵ تا ۱۸ ساله توصيه مي‌كنيم كه روزانه يك ساعت فعاليت متوسط داشته باشند. اما ميزان اين فعاليت براي افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله‌ بايد به ۱۵۰ دقيقه در هفته يا نيم ساعت در روز افزايش يابد. طبق تحقيقاتي كه انجام شده ۶۶ مانع براي پياده‌روي افراد در سطح خيابان‌ها وجود دارد. با اين حال تاكيد ما در مورد فعاليت‌هاي بدني به اين جهت است كه طبق مطالعات جهاني انجام فعاليت‌هاي منظم به كاهش بيماري‌هاي قلبي و لذت بيشتر از زندگي ختم مي‌شود.»

وي با اشاره به عادات نامناسب غذايي در افراد شاغل گفت: «مصرف نمك بايد روزانه ۵ گرم باشد اما اكنون ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است. اين موضوع خطري جدي است چرا كه ۱۰ ميليون نفر در كشور فشار خون دارند.

در عين حال ما با مصرف دخانيات به عنوان سومين عامل خطر ساز مواجهيم ولي در عين حال نمي‌توانيم يك‌شبه توصيه به ترك سيگار داشته باشيم بلكه ترك سيگار نيازمند جلسات رفتار‌درماني است.»

همچنين علي اكبر سياري؛ معاون بهداشتي وزير بهداشت با اعلام آخرين برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي اجراي طرح پزشك خانواده در سال ۹۳ و برنامه مراقبت‌هاي اوليه براي ۵/۸ الي ۹ ميليون حاشيه‌نشين كلانشهرها گفت: «هيچ عاملي نمي‌تواند به اندازه خود انسان در عدم مصرف سيگار و الكل، رفع آلودگي هوا، تغذيه صحيح و كاهش استرس موثر باشد. خود ما هستيم كه عامل ۲۱ هزار تصادف و سانحه ناشي از رانندگي مي‌شويم.

جاي اين سوال باقي است كه چگونه مي‌توان از آمار۳۸۰ هزار مرگي كه به علت بيماري‌ها در سال اتفاق مي‌افتد، كاست و ۱۰ سال بر ميزان عمر افراد اضافه كرد؟ شعار هفته جهاني سلامت براي سال ۹۳ هم خود مراقبتي است كه ما به طور جدي اجراي اين شعار را دنبال خواهيم كرد.

مقام معظم رهبري هم از امر ارتقاي سلامت و پيشگيري از بروز بيماري‌ها، حمايت كرده‌اند و رييس‌جمهوري نيز مقوله سلامت را يكي از اولويت‌هاي خود در دولت يازدهم قرار داده است. با وجود اين حمايت‌ها مي‌توانيم همكاري‌هاي بين‌بخشي را به استمداد طلبيده و در كنار آن با بهره‌مندي از مشاركت خود مردم، به اهداف در نظر گرفته شده براي پيشگيري از بروز بيماري‌ها دست يابيم.

البته وزارت بهداشت به تنهايي نمي‌تواند ماموريت بزرگي كه براي سلامت ۷۵ ميليون ايراني بر عهده‌اش گذاشته شده است را به تنهايي انجام دهد.

زيرا ۷۵ درصد عوامل اثرگذار بر سلامت خارج از حيطه اختيارات وزارت بهداشت است. مشكل فقر، بيكاري، دسترسي به مواد غذايي، ازدواج و طلاق، رفتارهاي پرخطر، حوادث، ناامني و آلودگي‌هاي محيطي از جمله همين عوامل اثرگذاري هستند كه در حيطه اختيارات وزارت بهداشت قرار ندارد.»

سياري همچنين درباره بيماري‌هاي غيرواگير، گفت: «مشكل اصلي ما در زمينه بيماري‌هاي غيرواگير، به رفتار خود مردم بازمي‌گردد. ۶۰ الي ۷۰ درصد مرگ و ميرها ريشه در رفتار خود مردم دارد.

ما برنامه‌يي را در اداره بيماري‌هاي غيرواگير طراحي كرده‌ايم كه بتوانيم بر اساس آن از مرگ و مير زودرس با كمك خود مردم جلوگيري كنيم. چرا ۹۱ هزار نفر به علت سكته قلبي، ۴۳ هزار نفر به علت سكته مغزي، ۳۰ هزار نفر به علت سرطان و ۲۱ هزار نفر به علت حوادث جان خود را در سال از دست مي‌دهند؟ ريشه اين مرگ و ميرها در رفتارهاي تغذيه‌يي ناصحيح، سبك غلط زندگي، تحرك كم، مصرف سيگار و آلودگي هوا است كه منجر به فشار خون، قند بالا، چربي خون، ديابت، افسردگي و استرس خواهد شد كه همه اينها قابل پيشگيري و كنترل هستند و كنترل اين بيماري‌ها جز از طريق توانمندسازي خود مردم براي تغيير رفتارشان محقق نخواهد شد.»
منبع: اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین