کد خبر: ۲۳۵۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵

ورود ناو جنگی به دریای جنوبی چین برای یافتن هواپیمای گمشده

تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که یک ناو جنگی این کشور برای جستجوی قطعات مشاهده شده توسط ماهواره‌های چینی که احتمال داده شده مربوط به هواپیمای ناپدید شده مالزیایی باشد، عازم دریای جنوبی چین شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این در حالی است که مالزی می‌گوید این تصاویر ربطی به هواپیمای ناپدید شده ندارند.

پیش‌تر «حشام‌الدین حسین»، وزیر حمل و نقل مالزی گفته بود سفارت چین در مالزی به او اطلاع داده که تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سوی چین تصاویر اشتباهی بوده و وزیر حمل و نقل مالزی نیز تاکید دارد که این تصاویر به اشتباه منتشر شده‌اند.

همچنین وی گزارش برخی از رسانه‌های آمریکایی را که اعلام کرده بودند هواپیمای مفقود شده ممکن است ساعاتی پس از آخرین تماس با پایگاه‌های زمینی، همچنان در حال پرواز بوده باشد،‌ تکذیب کرد.

روز چهارشنبه گذشته چین تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که گمان می‌رفت ممکن است مربوط به قطعاتی از لاشه هواپیمای مالزیایی ناپدید شده باشند. وب‌سایت دولتی چین سه تصویر ماهواره‌ای منتشر کرد و هر سه اشیای سفیدی را نشان می‌دادند که روی آب‌های دریای جنوب چین شناور بودند.

این تصاویر روز یکشنبه گذشته یعنی تنها یک روز بعد از ناپدید شدن بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی، تهیه شده بود اما وزارت علوم چین تا روز چهارشنبه آنها را روی وب‌سایت خود قرار نداد. براساس این تصاویر، موقعیت جغرافیایی محل قطعات سفید شناور بر سطح آب نقطه‌ای در دریای جنوب چین واقع در شرق مالزی و جنوب ویتنام است.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین نیز گزارش کرد که اندازه تخمینی بزرگترین شیئی که در این عکس‌ها دیده می‌شود 24 متر در 22 متر است.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، ارتش چین همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد چند ماهواره که قابلیت عکس‌برداری با کیفیت بالا را دارند به آسمان دریای جنوبی چین هدایت کرده تا در عملیات تجسس برای یافتن اثری از این هواپیمای مسافربری که 239 سرنشین داشته، شرکت کنند. این ماهواره‌ها از مرکزی نظامی در شمال چین هدایت می‌شوند.

همزمان مالزی آخرین تماس رادیویی هواپیمای پرواز «ام اچ 370» با برج مراقبت را منتشر کرد که از تحت کنترل بودن آن خبر می‌دهد. آخرین گفت‌وگوی رادیویی میان خلبان و گروه کنترل پرواز تنها چند دقیقه پیش از ناپدید شدن هواپیما انجام گرفت و در آن خلبان می‌گوید که «همه چیز مرتب است.»

در همین حال، مقامات چین آشکارا از آنچه گزارش‌های ضد و نقیض مقامات مالزی درباره هواپیمای گمشده این کشور می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند. یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است نمی‌توان با صراحت گفت که چه بخشی از اطلاعات ارایه شده از سوی مقامات مالزی، درست است. این در حالی است که مقامات مالزی تاکید دارند که در اطلاعات ارایه شده هیچ ابهامی وجود ندارد و آنها وضعیت مقامات چینی را درک می‌کنند چرا که حدود دو سوم از مسافران این پرواز که از کوآلالامپور عازم پکن بوده، ملیت چینی داشته‌اند.

از سوی دیگر یورونیوز نیز در خبری از خشم بستگان سرنشینان این هواپیما در چین گزارش داده است. دولت چین بستگان مسافران هواپیمای خطوط هوایی مالزی را که شنبه گذشته ناپدید شد در هتلی در پکن گردهم آورد تا مقامات با آنها دیداری داشته باشند. بستگانی که هم غصه دارند و هم از این بی‌خبری طولانی‌مدت خشمگین هستند.

یکی از این افراد می‌گوید: در حال حاضر واقعا دلم می خواهد با رئیس جمهور «شی» صحبت کنم. نمی‌دانم چه چیزی می‌تواند از جان 200 انسان اهمیت بیشتری داشته باشد. شوهر من در آن هواپیما بود، بچه‌هایم هر روز سراغ پدرشان را می‌گیرند. باید چه کنم؟ واقعا درمانده‌ایم و محتاج حمایت دولت هستیم.

دیگری می‌گوید: در حال حاضر مشغول گردآوری قوانین هستیم و بدون شک از آنها شکایت خواهیم کرد. ما نه ازخطوط هواپیمایی مالزی که از دولت این کشور شکایت داریم.

به گزارش ایسنا، هواپیمای مالزیایی روز شنبه گذشته و ساعاتی پس از پرواز از این کشور به مقصد چین از صفحه رادار محو شد. از آن زمان تاکنون جستجوها برای یافتن این هواپیما نتیجه‌ای نداشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین