کد خبر: ۲۳۵۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

کشف راز شهر بی‌‌گدا / دولتی نشدیم

مدیر موسسه حمایت از مستمندان تبریز با بیان اینکه این موسسه هیچگونه حمایتی از دولت نمی‌پذیرد، گفت: راز موفقیت ما مردمی بودن و عدم حمایت از طرف دولت است و به عبارتی در این سالها دولتی نشدیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: چندی پیش گزارشی را در مورد شهر تبریز به عنوان نمونه‌ای متفاوت در شهرهای ایران در "عدم پرورش گدا و متکدیان حرفه‌ای و حمایت از محرومان" منتشر کردیم و به بررسی این موضوع پرداختیم که چرا پدیده زشت و فزاینده تکدی‌گری همچنان در شهرهای ما ادامه دارد و به هر شکلی کم نشده و یا از بین نمی‌رود. در میانه این بررسی به گروهی در شهر تبریز برخوردیم که استفاده از تجربیاتشان جالب توجه بود.

محمدتقی تقوی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه تنها یک چهارم متکدیان در شهر تبریز مستحق واقعی هستند، افزود: ما برای پاکسازی متکدیان در سال جاری 120 نفر را شناسایی کردیم که حدود 30 نفر از آنان مستحق بودند و دیگران به صورت حرفه‌ای به تکدیگری می‌پرداختند که همه آنان به دادستانی معرفی شدند.

وی ادامه داد: موسسه حمایت از مستمندان با هدف کمک به مستمندان تاسیس شد ولی این ایده پاکسازی شهر از گدایان با کمک مردم و نیروی انتظامی و شناسایی مستحقان واقعی به مرور زمان شکل گرفت. به این شکل که مردم با رویت هر فرد در حال تکدیگری با موسسه یا نیروی انتظامی تماس می‌گیرند و در صورت تکدیگری حرفه‌ای به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

مدیرعامل موسسه حمایت از مستمندان با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان بودجه‌های دولتی را قبول نمی‌کنیم،‌ افزود: راز موفقیت این موسسه این است که با دولت همکاری نکرده است، چرا که اعتماد مردم به دلیل مردمی و خودجوش بودن این موسسه است.

وی افزود: هفته گذشته در جلسه‌ای با استانداری پیشنهاد شد که بودجه‌ای برای این موسسه اختصاص دهند و در ازای آن تعدادی مستحق به ما معرفی کنند اما با قطعیت بودجه را نپذیرفتیم. در عین حال تاکید داریم که درهای موسسه ما به روی همه مستمندان باز است و مراجعه هر کس با معرفی از هر ارگان یا به صورت شخصی به صورت رایگان ارزیابی می‌شود.

تقوی با بیان اینکه 1600 خانوار در حال حاضر تحت پوشش این موسسه هستند، اظهار کرد: افراد مستحق تحت پوشش شامل 3000 نفر می‌شوند که علاوه بر مستمری ماهانه نزدیک 150 هزار تومان ارزاق شامل گوشت، برنج، روغن به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

مدیر عامل موسسه حمایت از مستمندان با بیان اینکه کلیه هزینه‌های درمانی مددجویان تحت پوشش توسط این موسسه پرداخت می‌شود،‌افزود: تعدادی از پزشکان برای معالجه بیماران داوطلب شدند تا هزینه‌های کمتری دریافت کنند و ما با همکاری این پزشکان هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنیم. همچنین علاوه بر هزینه معاینات و درمان پزشکی، با گروهی از داروخانه‌ها همکاری داریم، به این شکل که پولی از بیمارانی که ما معرفی می‌کنیم دریافت نمی‌کنند و صورت حساب داروها را برای ما می‌فرستند.

تقوی در رابطه با کمک‌های نقدی و غیرنقدی به خانوارهای تحت پوشش، گفت: ماهانه حدود 10 هزار تومان کمک هزینه تحصیلی به هر دانش‌آموز و دانشجویان تعلق می‌گیرد و علاوه بر آن نیز در شهریور ماه هر سال لوازم‌التحریر و پوشاک مورد نیاز محصلین به آنان ارائه می‌شود. در اسفندماه نیز پوشاک نو برای هر یک از افراد خانواده‌های مددجویان در نظر گرفته می‌شود که با مراجعه به موسسه لباس‌های مناسب خود را انتخاب می‌کنند.

مدیر موسسه حمایت از مستمندان در خصوص کاریابی برای افراد قادر به کار نیز گفت:‌این موسسه تا به امروز برای 900 نفر از افراد مستحق که قادر به کار بودند شغل پیدا کرده است و یا سرمایه‌ای اندک برای درآمدزایی به افراد پرداخت کرده تا مشغول به کار شوند.

مدیر موسسه حمایت از مستمندان با اشاره به اینکه در سال جاری 476 پرونده از بیماران سرطان در این موسسه تشکیل شده است،‌ بیان کرد: علاوه بر پرداخت‌هایی که بیمه برای این بیماران دارد، سهمی که باید از طرف بیماران پرداخت شود در صورت تایید نیازمندی بیماران تا آخرین مرحله شیمی درمانی توسط موسسه پرداخت می‌شود.

تقوی در رابطه با اهدای جهیزیه به مددجویان گفت: در صورتی که افراد معرفی شده از مستحقین باشند و دو شرط لازم را برای دریافت جهیزیه داشته باشند تا سقف 2.5 میلیون تومان جهیزیه شامل یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، 2 قطعه فرش ماشینی، چرخ خیاطی، جارو برقی و ... به این افراد اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: مهریه دختران معرفی شده باید کمتر از 214 سکه باشد و بیش از یک سال از تاریخ عقدشان نگذشته باشد.

وی در رابطه با ساختار این موسسه خیریه تشریح کرد: این موسسه توسط 88 نفر هیئت امنا و با هیئت مدیره هفت نفری اداره می‌شود. این هیئت مدیره مصوباتی را تهیه می‌کند که مدیرعامل مجری این مصوبات خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین