کد خبر: ۲۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸

گزارش دیدارهای مولاوردی در نیویورک

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در حاشیه کمیسیون مقام زن با مسئولان امور زنان کشورهای آذربایجان، برزیل، ترکیه، مالزی، نیوزلند، اندونزی، مکزیک و پاکستان دیدار و گفت و گو و بر انتقال تجربه‌ها در حوزه زنان با این کشورها تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: شهیندخت مولاوردی در دیدار با هیجران حسین اوا- وزیر امور خانواده ، زنان و کودکان جمهوری آذربایجان با اشاره به نقاط مشترک فرهنگی میان ایران و آذربایجان برای خواستار همکاری‌های مشترک میان دو کشور در این زمینه ها شد.

وزیر امور خانواده، زنان و کودکان جمهوری آذربایجان ضمن توضیح درخصوص مشابهت‌های فرهنگی میان وضعیت زنان ایران و کشورش اظهارکرد: زنان جمهوری آذربایجان می‌توانند از تجربه‌های زنان ایرانی در زمینه تجارت و بازرگانی بهره‌های زیادی ببرند.

وی در این دیدار از هیات ایرانی همراه معاون رییس جمهوری دعوت کرد تا در نشست آینده سازمان کنفرانس اسلامی- که در ماه نوامبر امسال در باکو برگزار خواهد شد- شرکت کنند.

مولاوردی پیشنهاد امضای تفاهمنامه مشترک همکاری در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف و مورد علاقه دو کشور را به وزیر امور خانواده و کودک آذربایجان ارائه داد که با استقبال و موافقت همتای آذربایجانی اش مواجه شد.

به گزارش ایسنا، مولاوردی همچنین در دیداربا لورنا کروز سانجز- وزیر امور زنان مکزیک در حاشیه پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن ضمن استقبال از گسترش روابط در حوزه زنان و خانواده در موضوعات مورد علاقه طرفین، آمادگی خود را جهت پذیرش هیاتی از مکزیک در ایران اعلام کرد.

وی با اشاره به نقش و جایگاه مهم مکزیک در میان کشورهای آمریکای لاتین و نقش و اهمیت جایگاه ایران بین کشورهای خاورمیانه و رویکرد دولت در تعامل سازنده با جهان مبتنی بر اصل احترام متقابل و برابری میان کشورها، حوزه زنان و خانواده را متاثر از این رویکرد دانست و اینگونه نشست‌ها را زمینه‌ساز تبادل تجارب و اطلاعات در حوزه‌های مختلف برشمرد.

مولاوردی با اشاره به سخنرانی وزیر امور زنان مکزیک لزوم ایجاد و توازن میان مسوولیت‌های خانوادگی و اجتماعی زنان را یادآور شد و آمادگی ایران را برای دریافت تجارب کشورها در این زمینه اعلام کرد.

وزیر امور زنان مکزیک هم ضمن اشاره به فضای بعد از انتخاب دکتر روحانی و ابراز خوشحالی از این دیدار گزارشی از وضعیت زنان در مکزیک و ساختار مرتبط با آن ارایه داد و با اشاره به فشار مضاعف زنان شاغل، بر ارایه تسهیلات و حمایت‌های اجتماعی و حل پارادوکس مسوولیت‌ها و نقش‌های چندگانه زنان تاکید کرد.

طرفین بر ضرورت جاری‌سازی نگرش جنسیتی در تمام اهداف و لحاظ یک هدف مستقل در خصوص توانمندسازی و اهمیت همبستگی زنان جهان جهت تحقق اهداف مشترک را مورد اشاره قرار دادند.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی همچنین در مقر اصلی سازمان ملل با لیندا آمالیا سازی کاملار - وزیر امور زنان و سالمندان نیوزیلند وهان جو گووهیر- معاون رییس جمهور و وزیر اندونزی در امور زنان و خانواده بحث و گفت وگو کرد.

معاون رییس جمهور و وزیر اندونزی در امور زنان و خانواده بر اجرای بیانیه جاکارتا در چارچوب برنامه های سازمان کنفرانس اسلامی تاکید کردند.

همچنین مولاوردی در دیدار با لیندا آمالیاسازی گاملا راههای همکاریهای دو جانبه را مورد بحث وبررسی قرار دادند. این دو مقام مسوول در امور زنان و خانواده بر لزوم تبادل تجارب در حوزه های مدیریت زنان، خشونت علیه آنان ، تجارت و کار آفرینی، تسهیلات و حمایت های اجتماعی از زنان شاغل تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی و لورد ماریا باندرا- معاون وزیر سیاست عمومی زنان برزیل راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه به ویژه درخصوص انتقال تجربه‌ها در بحث توانمندسازی زنان را مورد بحث و گفت وگو قرار دادند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده کشورمان این دیدار را زمینه ساز گسترش روابط و تعامل در حوزه زنان و خانواده میان دو کشور دانست و ضمن اشاره به برنامه‌ها و ماموریت دولت تدبیر و امید در این حوزه، مراتب آمادگی خود را جهت امضای تفاهم نامه مشترک با برزیل در این زمینه اعلام کرد.

مولاوردی اهمیت به اشتراک گذاشتن و تبادل تجارب میان کشورها را در این دانست که راه های رفته شده دوباره تکرار نشود.

معاون وزیر سیاست عمومی زنان برزیل با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه متبوع از جمله برنامه ملی زنان که الگوی کشورهای منطقه شده است، بر توانمندسازی، استقلال اقتصادی، رفع فقر و تخصیص اعتبارات لازم برای زنان اشاره کرد. همچنین طرفین بر ضرورت اتفاق نظر و همبستگی دو کشور در موضوعات مشترک در سند نهایی اجلاس تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، مولاوردی در دیدار با راتو روحانی - وزیر امور زنان خانواده و توسعه مالزی دستاوردهای جمهوری اسلامی در عرصه زنان را برای طرف مالزیایی تشریح و برنامه‌های دولت تدبیر و امید را در این حوزه مورد تاکید قرار داد.

وی رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانواده و زنان خودسرپرست را جز اولویت‌های برنامه‌های معاونت خود برشمرد و ایجاد خودباوری و اعتمادبه نفس در قشر زنان به ویژه زنان فرهیخته و تحصیلکرده در مسوولیت پذیری‌های اجتماعی در ایران را از جمله اهداف برنامه‌های ارتقای وضعیت زنان در ایران برشمرد.

معاون رییس جمهوری تفاهمنامه موجود میان بخش زنان دو کشور را چارچوب مناسبی برای توسعه همکاری های فیمابین خواند که بر اساس آن طرفین تجربیات و دستاوردهای خود را در قالب همکاری دوجانبه می توانند به اشتراک بگذارند.

راتو روحانی نیز با برشمردن دستاوردهای مالزی در توانمندسازی زنان، تمایل کشورش را برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان اعلام کرد.

وزیر مالزی وجود اراده سیاسی بر توانمندسازی زنان و حضور فعالانه آنان در عرصه اقتصادی را عامل موفقیت برنامه‌های وزارت متبوع خود شمرد و تصریح کرد: در حال حاضر 49 درصد از نیروی کار کشور را زنان تشکیل می دهند و قرار است این نرخ سال آینده به 55 درصد رشد یابد.

وی از جمله برنامه‌های حمایتی دولت مالزی از زنان را ساعات کار منعطف، توسعه مهدهای کودک، معافیت مالیاتی کارفرمایانی که نیروی زن استخدام می کنند و مرخصی 3 ساله پس از زایمان ذکر و توسعه مشاغل خانگی با حمایت‌های مالی دولت را از دیگر برنامه های وزارتخانه خود اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، ببریزت ظفر الله خان- وزیر امور زنان و خانواده پاکستان در دیدار با شهیندخت مولاوردی اظهارکرد: حافظ، سعدی، خیام، شریعتی شخصیت های مهم و محبوب پاکستان هستند به ویژه مردم خیلی تحت تاثیر امام خمینی (ره) قرار گرفتند.

وی با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین مردم ایران و پاکستان اظهار داشت می توانیم درعرصه‌های بین‌المللی مواضع مشترک خود را در خصوص توانمندسازی زنان و ارتقای جایگاه آنان را تقویت کنیم.

وزیر امور زنان و خانواده پاکستان با اشاره سخنرانی مولاوردی در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل افزود : ازپیشرفت‌های علمی،فرهنگی و آموزشی جامعه زنان تحت تاثیر قرار گرفتم و متاثر شدم زمانی که اشاره داشتید تحریم‌ها بر زنان، کودکان و بیماران تاثیر منفی گذاشته است.

مولاوردی با ابراز خرسندی از ملاقات با وزیر امور زنان و خانواده کشور پاکستان و معاونین وی ، اظهار امیدواری کرد که این گونه ملاقات‌ها به شناخت بیشتر از جوامع زنان دو کشور همچنین گسترش همکاری‌ها در بخش های اجتماعی و مدنی بینجامد.

وی افزود : خرسندیم که در فضای ایجاد شده بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روابط خارجی دولت بر اساس تعامل و احترام متقابل با سایر کشورها به ویژه کشورهای مسلمان منطقه با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

مولاوری با تاکید بر اینکه نباید جوامع خود را به سمت الگوهای غربی سوق داد، تصریح کرد: باید باورهای غلط در جامعه را اصلاح کنیم و الگوی زن مسلمان را به نسل‌های جدید بشناسانیم.

به گزارش ایسنا، مولاوردی در دیدار با آشکین آسان- معاون وزیر خانواده و سیاست اجتماعی ترکیه در مقر اصلی سازمان ملل با اشاره به مشترکات ایران و ترکیه در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی بر اهمیت گسترش ارتباط و تعامل بنیاد دو کشور در حوزه زنان و خانواده تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به وضعیت زنان در ایران در زمینه تبادل تجارب در این حوزه با ترکیه اعلام آمادگی کرد و سازمان کشورهای اسلامی (OIC) را محمل مناسبی برای پیگیری برنامه‌های مربوط به توانمندسازی زنان دانست.

معاون وزیر خانواده و سیاست اجتماعی ترکیه هم با ارایه توضیحاتی در زمینه وضعیت زنان ترکیه و سیاست تشویقی دولت در ارتباط با پرداخت حق بیمه به کارفرمایانی که زنان را استخدام می کنند، به تجربه طرح مشترک بانک جهانی اشاره کرد و در پایان طرفین در خصوص امضای تفاهم نامه مشترک به توافق رسیدند.

به گزارش ایسنا، پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن از نوزدهم اسفند در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک گشایش یافت و تا بیست و نهم ماه جاری ادامه خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین