کد خبر: ۲۳۵۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵
در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بلاروس:

ظریف: توقع توافق در دور بعدی مذاکرات با 1+5 نداریم

ظریف با بیان اینکه توقع توافق در این دوره از مذاکرات با 1+5 را نداریم، اظهار کرد: برنامه‌ریزی هم برای رسیدن به توافق در این دوره از مذاکرات وجود نداشته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه کشورمان که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروس خود سخن می‌گفت، اظهار کرد: بعید می‌دانم این دوره از مذاکرات که قرار است در وین برگزار شود ضرورت به حضور سایر وزرا وجود داشته باشد البته ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: این دور از مذاکرات در مقایسه با دور قبلی شامل بحث‌های جدی تر و ریزتر است و طبیعی است که هر چه مذاکرات جلو رود موضوعات دقیق‌تر، جدی‌تر و دشوارتر می‌شود اما ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و برنامه‌ریزی هم برای این نیست که در این دور به توافق برسیم. ما در این دور توافق کرده‌ایم درباره چند موضوع مذاکره کنیم از جمله موضوع مربوط به ابعاد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از جمله بحث غنی‌سازی و آب سنگین و همچنین موضوع همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که از تعهدات 1+5 در قالب برنامه اقدام مشترک در ژنو است. از سوی دیگر تعهدات قراردادی در چارچوب بند 2 ماده 4 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز است که در این مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد.

ظریف همچنین گفت که موضوع رفع تحریم‌ها نیز از دیگر مواردی است که در این مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در عین حال ادامه داد: بیشتر هدف این جلسه تبادل نظر است . در جلسه کارشناسی که در کنار اجلاس شورای حکام در وین حدود دو هفته قبل برگزار شد بحث اولیه‌ای انجام شد و تبادل نظر صورت گرفت.

وی گفت: سطح این جلسه مانند جلسه قبل خواهد بود. هدایت مذاکرات توسط خانم اشتون و من صورت می‌گیرد و اصل مذاکرات توسط همکاران ما و مدیران سیاسی 1+5 و معاونان وزارت امور خارجه انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بعید می‌دانم در این دور از مذاکرات ضرورتی پیدا شود که سایر وزرا به مذاکرات بپیوندند. احساس می‌کنیم هر چه پیش رویم ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود و معمولا هم بر حسب ضرورت این حضور انجام شده و سطح مذاکرات تغییر کرده است.

ظریف ادامه داد: آنچه که لازم است به آن توجه شود این است که ما در همه این حوزه‌ها درباره نحوه ایجاد اعتماد صحبت می‌کنیم و نه درباره اصل برنامه هسته ای ایران که در حوزه غنی سازی و سایر موضوعات که در برنامه‌هایمان بوده است ادامه پیدا خواهد کرد و ما این آمادگی را داریم که همه به این موضوع اعتماد کنیم.

ظریف ادامه داد: مقام معظم رهبری با فتوای تاریخی خود این موضوع را مشخص کرده‌اند و ما هیچ منفعت سیاسی،‌ نظامی‌،امنیتی در داشتن سلاح هسته‌ای نداریم و آنرا خلاف شرع می‌دانیم بنابراین از نظر کلی رسیدن به راه‌حل دشوار نیست. ما باید روشهای آن را دنبال کنیم با توجه به اینکه برنامه هسته‌ای ایران یک واقعیت روی زمین است و این واقعیت تغییر نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه همچنین در ادامه درباره آخرین پیگیری‌های ایران در مورد وضعیت 5 سرباز ایرانی ربوده شده در مرز پاکستان و همچنین دیپلمات کشورمان در یمن گفت: موضوع گروگان‌های ایرانی هم 5 سرباز کشورمان و هم وضعیت دیپلمات‌مان در یمن از موضوعات بسیار بسیار مهم است که وزارت امور خارجه را به لحاظ وظیفه رسمی وهمچنین وظیفه انسانی به خود مشغول کرده است. در آستانه سال نو به خانواده‌های محترم آنها که همه به شکلی برای خدمت به این آب و خاک و پاسداری از مرزها و حقوق مردم این کشور تلاش کرده‌اند و در این تلاش مقدس به دست گروه‌های افراطی افتاده‌اند اعلام می‌کنم که ما به عنوان اعضای خانواده بزرگتر خدمتگزاران به این آب و خاک خود را همراه آنها می‌بینیم و از هیچ کوششی برای آزاد کردن آنها فروگذار نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تلاش‌های ما در مسیر مختلف دیپلماتیک ادامه داشته و با دولت پاکستان و یمن و سایر ابعاد ذی‌ربط موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با همکاری و هماهنگی و با تشخیص منافع درازمدت همه کشورها در این منطقه که تروریسم و افراط به نفع هیچ کس نیست و هیچ کس از این بلیه در امان نخواهد بود این موضوع حل شود و امیدوارم با تشریک مساعی امکان این وجود داشته باشد که این عزیزان هر چه سریعتر به آغوش خانواده خود باز گردند.

ظریف اضافه کرد: انتظار وزارت امور خارجه و تک تک مردم ایران از دولت‌های پاکستان و یمن این است که سلامتی این اتباع ما را تضمین کنند و از هر اقدامی برای آزاد کردن و بازگرداندن سالم آنها و سریع آنها به کشور فروگذار نکنند.

 وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی خود نیز با ابراز خرسندی از سفر وزیر خارجه بلاروس به تهران اظهار کرد: روابط ایران و بلاروس که در آستانه بیست و یکمین سالگرد برقراری آن است مبتنی بر منافع دو ملت و دو کشور است و مستقل از اوضاع و احوال بین‌المللی بوده است و در بیست و یک سال گذشته روبه به توسعه و گسترش و تقویت بوده است گرچه به دلیل برخی از فشارهای خارجی در دو سال گذشته با قدری رکود روبه‌رو شده اما دو کشور در سطح رهبران مصمم هستند این روابط را هرچه بیشتر گسترش دهند و زمینه ‌های توسعه روابط فراهم شود.

وی روابط دو کشور را همه جانبه و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی‌،‌ امنیتی‌، فرهنگی و دفاعی توصیف کرد و افزود: روابط ایران و بلاروس علیه هیچ کشور دیگری نیست بلکه مبتنی بر نیازهای دو مردم در زمینه‌ها و اشتراکات دو ملت است. ما دو کشوری هستیم که رشد قابل توجهی در زمینه علم و فناوری داریم و با چالش‌های مشابهی در سطح بین المللی مواجهیم و در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی بین دو کشور و جود داشته است.

ظریف گفت: ما از دولت بلاروس برای حمایت‌های که از ایران داشته است سپاسگزاریم و ما هم در بسیاری از موارد از دوستانمان در بلاروس حمایت کردیم در زمینه روابط سیاسی در آینده نزدیک که اوایل سال آینده شمسی خواهد بود ریاست محترم مجلس سفری به بلاروس خواهد داشت و هم چنین قرار است اجلاس مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شود و زمینه گسترش روابط در تهران را بررسی خواهند کرد.

ظریف تاکید کرد: امکان گسترش روابط بسیار زیاد است و حجم کنونی روابط به هیچ وجه در سطح انتظار ما و ظرفیت‌های دو کشور نیست.

وی با اشاره به دیدارهای وزیر امور خارجه بلاروس گفت: وزیر امور خارجه بلاروس فردا با وزیر صنعت که رییس کمیسیون مشترک است دیدار خواهد کرد و زمینه را برای پیگیری و تشکیل جلسه کمیسیون هموار خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین