کد خبر: ۲۳۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۸

چشمان حیرت زده فوتبال دوستان به پرونده هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : پاسخ در یک جمله چنین بود: بر اساس ابلاغیه سازمان تربیت بدنی به علت موضع منفی کشور کره جنوبی در جریان نشست حکام آژانس انرژی اتمی برگزاری هر تورنمنتی با حمایت شرکت‌های کره‌ای ممنوع است.
بدین ترتیب پرونده هسته‌ای ایران که تا به حال فعالان سیاسی و علاقه‌مندان به مسایل دیپلماتیک را به خود مشغول داشته بود در زندگی توده غیر سیاسی مردم نیز اثر گذار شد و آنها را نیز درگیر این قضیه کرد. 

این در حالی است که هنوز پرونده هسته‌ای و چالش دیپلماتیک ایران در زمینه های اقتصادی و معیشت مردم تاثیر محسوسی نگذاشته و پیش بینی می شود با لحاظ مناسبات اقتصادی بر مبنای روابط سیاسی، از این پس پرونده هسته‌ای با معیشت و زندگی روزمره مردم رابطه بیشتری برقرار کند. 

از سوی دیگر تا پیش از این کمتر ناظری تصور می کرد روزگاری ورزش کشور هم دستخوش روابط سیاسی کشور شود. اما پس از آنکه در نشست آخر شورای حکام تنها ونزوئلا حاضر شد به نفع ایران رای دهد مسئولان سیاست خارجی کشور این ایده را مطرح کردند که در روابط اقتصادی با کشورهایی که به ضرر ایران رای داده‌اند تجدید نظر خواهند کرد. 

پس از آن خبری منتشر شد مبنی بر آنکه ایران در اولین گام تصمیم گرفته روابط اقتصادی خود با کره جنوبی را محدود کرده و اجازه نخواهد داد محصولات کره‌ای به کشور وارد شود. با این حال هیچ یک از مسئولان ارشد کشور حاضر نشدند این خبر را به طور رسمی تایید کنند و محمود احمدی نژاد هم در پاسخ به سؤالی در این رابطه گفت: من چنین چیزی را از شما(خبرنگار) می شنوم. 

در همین حال از زمانی که اعلام شد قرار است روزهای بیستم و بیست و یکم آبان ماه سال جاری تورنمنت چهار جانبه LG با حضور تیم‌های ملی فوتبال توگو، پاراگوئه، مقدونیه و ایران در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود، مخالفت های پیدا و پنهانی از سوی چهره های اصولگرا شکل گرفت. تعدادی از نمایندگان مجلس با اعتراض به این قضیه خواستار تجدید نظر در حامی مالی این مسابقات شدند.

 با این حال حتی سیاسی ترین فوتبالدوستان نیز تصور نمی کردند مسابقاتی که از چندی پیش بیلبوردهای تبلیغاتی‌اش در نقاط مختلف شهر نصب شده و میهمانان خارجی‌اش برای حضور در ایران خود را آماده کرده‌اند به این راحتی لغو شود. با این همه سازمان تربیت بدنی که رئیس آن جدیدا از سوی محمود احمدی نژاد انتخاب شده است عصر روز دوشنبه اعلام کرد اجازه برگزاری این مسابقات با حمایت مالی شرکت‌های کره‌ای را نخواهد داد اما برگزاری این تورنمنت با حمایت مالی شرکت‌های ایرانی و خارجی دیگر بلامانع است. 

پیش بینی می شود با توجه به فرصت کم باقیمانده ،فدراسیون فوتبال موفق نشود اسپانسر دیگری برای این بازیها در نظر بگیرد. مگر آنکه سازمان تربیت بدنی تصمیم بگیرد با اعطای تسهیلات و امتیازاتی شرکت ایرانول که حامی تیم‌های ملی فوتبال ایران هست را به قبول حمایت مالی این مسابقات مجاب کند. 

از سوی دیگر هنوز معلوم نیست خسارات ناشی از لغو این مسابقات و نیز خسارات شرکت‌ کره‌ای قرار است از چه منبعی پرداخت شود. شرکت LG از چند سال قبل حمایت مالی از مسابقات چهار جانبه فوتبال در ایران را به عهده گرفته و از روزهای، پیش تبلیغات تورنمنت چهار جانبه امسال خود را نیز آغاز کرده بود. 

پیش بینی می شود اقدام سازمان تربیت بدنی علیه شرکت LG مقدمه‌ای باشد برای اقدامات گسترده‌تر دولت در زمینه‌های اقتصادی و مبادلات تجاری با دیگر شرکت‌های کره‌ای.
با این حال ناظران احتمال می دهند اگر اقدامات اینچنینی در زندگی روزمره شهروندان غیر سیاسی تاثیر بگذارد در میان مدت بازتاب چندان مناسبی نداشته و به ابراز نارضایتی مردم منجر خواهد شد. 

افزایش قیمت لوازم صوتی و تصویری در روز‌هایی که خبر قطع واردات لوازم صوتی و تصویری از کره جنوبی به کشور منتشر شده بود نمونه‌ای از این بازتاب‌ها است که در افکار عمومی چندان مثبت تعبیر نمی شود. 

شاید در هفته ها و ماه‌های آینده پرونده هسته‌ای و چالش دیپلماتیک ایران در سفره‌های مردم تاثیر بیشتری نیز بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین