کد خبر: ۲۳۵۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱

250گـرم مواد محترقه چه قدرتـی دارد؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به حوادث و خسارات جبران‌ناپذیر برخی اقدامات هنجارشکنانه در چهارشنبه‌سوری، گفت: 250 گرم از مواد اولیه ساخت نارنجک دستی قابلیت تخریب کامل یک آپارتمان را دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با ارائه هشدارها و توصیه‌های ایمنی در خصوص چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: شاید بد نباشد که بدانیم انفجار تنها 250 گرم از مواد ساخت ترقه، می‌تواند یک آپارتمان را به شدت تخریب کند و تا شعاع چند ده متری آن نیز شیشه‌های ساختمان مجاور را بشکند.

وی اضافه کرد: بنابراین والدین باید خطرات بازی با مواد محترقه و منفجره را به کودکانشان آموزش دهند و نیز آنان را از انجام چنین اقداماتی منع کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه مواد منفجره در مجاورت گرما و حتی هوای گرم، در دست یا جیب افراد نیز قابلیت انفجار و اشتعال پیدا می‌کند، گفت: برخی مواد شیمیایی نظیر اکلیل، سرنج و ... نیز در صورت ترکیب شدن با یکدیگر یا ترکیب با آب، ایجاد حرارت و انفجار می‌کند.

 ملکی با اشاره به پرتاب قوطی‌های دربسته یا ظروف تحت فشار به داخل آتش، اظهار کرد: عده‌ای برای ایجاد صدا دست به چنین کاری می‌زنند؛ در حالی که این امر بسیار خطرناک بوده و منجر به پرتاب قطعات بدنه این مواد و همچنین مواد موجود در آتش به داخل چشم و بدن افراد می‌شود.

وی قرار دادن مواد و ظروف حاوی مایعات قابل اشتعال در کنار آتش را نیز از موارد خطرناک دانست و گفت: قرار داشتن این مواد در مجاورت شعله یا ریختن آن به روی آتش، موجب حرکت حریق به سمت ظرف و گسترش آتش و سوختن فرد عامل می‌شود، بنابراین باید از انجام چنین عملی به شدت پرهیز شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه روشن کردن آتش‌های بزرگ منجر به خارج شدن کنترل حریق از دست افراد می‌شود، اظهار کرد: گاهی برخی در سطح محلات یا معابر گمان می‌کنند که هر چه شعله‌ آتش بزرگتر روشن کنند، کار بهتری انجام داده‌اند غافل از اینکه حریق‌های این چنینی دیگر در اختیار خودشان نبوده و ممکن است به درختان، خودروها و حتی منازل اطراف نیز سرایت کند.

ملکی با تاکید بر اینکه نباید آتش را در مجاورت اتومبیل‌ها، پارکینگ‌ها، درختان و در فضای سبز روشن کرد، گفت: پریدن از روی آتش نیز سنت دیگری است که در این شب انجام می‌شود اما باید توجه داشت که لباس‌های گشاد، دنباله‌دار و ... مناسب پریدن از روی آتش نیستند.

وی با بیان اینکه بهتر است آتش بر روی زمین خاکی یا بتونی ایجاد شود، تصریح کرد: والدین باید خود مسؤل روشن کردن آتش باشند و از سپردن آن به فرزندانشان خودداری کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از والدین خواست در روزهای آخر سال مراقبت بیشتری بر رفتارهای فرزندانشان داشته باشند و هنگام تجمع کودکان در کنار هم، دورادور حرکات و رفتار آنان را تحت نظر بگیرند.

ملکی با تاکید بر ضرورت وجود آب یا کپسول‌های اطفای حریق در مجاورت آتش، گفت: پس از خاموش شدن آتش، باید شهروندان توجه داشته باشند که خاکستر باقی مانده از آن نیز کاملا خاموش شده و اصطلاحا سرد شده باشد چرا که گاه همین آتش زیر خاکستر حوادث گسترده‌ای را به وجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه باید از پرتاب مواد آتش‌زا نظیر فشفشه، بالون، دارت و ... به روی درختان، پشت‌بام، خودروها و ... خودداری کرد، گفت: گاهی افراد این مواد را به آسمان پرتاب می‌کنند، در حالی که ممکن است این مواد به روی اشیاء و قسمت‌های قابل حریق بیفتد و حوادث جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از فروشندگان مواد شیمیایی نیز خواست از فروش یا تحویل مواد محترقه به ویژه اکلیل، سرنج، زر میخ و کلرات به افراد نابالغ و ناشناس خودداری کنند.

ملکی اضافه کرد: شهروندان همچنین هنگام پریدن از روی آتش نیز باید توجه کنند که هیچ‌گاه از روی آتش‌هایی که خود روشن نکرده‌اند، نپرند چرا که ممکن است موادی درون آتش وجود داشته باشد که سبب انفجار ناگهانی و وارد شدن صدمه به آنان شود.

وی در خصوص مناطق و معابر حادثه‌خیز پایتخت در شب چهارشنبه آخرسال نیز به ایسنا گفت: آمارها در این خصوص متفاوت است، اما آنچه که به طور قطع می‌توان از آن به عنوان مناطق حادثه‌خیز نام برد، مناطقی است که از تراکم جمعیت بیشتری برخوردارند و در عین حال دارای کوچه‌ها و معابر باریک هستند.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در سطح محلات و کوچه‌ها، گفت: آتش‌نشانان تهرانی در سال جاری در قالب 1600 تیم مسؤلیت تامین ایمنی شب چهارشنبه آخر سال را بر عهده دارند، با این وجود لازم است شهروندان نیز خود به مسائل و هشدارهای ایمنی توجه کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به کاهش آمار مجروحان و کشته شدگان ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری، خاطر نشان کرد: جا دارد در این خصوص تشکر ویژه‌ای از خانواده‌ها و تک‌تک شهروندان کنم اما باز هم خواسته ما از این افراد این است که در صورت بروز هر گونه حادثه، ضمن حفظ خونسردی، مراتب را از طریق تماس با سامانه 125 به آتش‌نشانی اطلاع دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین