کد خبر: ۲۳۵۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳

رهبر تاتارهـای کریمه: نتـایج رفراندوم از پیش تعیین شده بـود

رهبر تاتارهای کریمه در پی رای مردم این شبه جزیره خودمختار برای جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه، دلیل مخالفت این گروه را با این همه‌پرسی اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، رفعت چوباروف، رئیس مجلس ملی تاتارهای کریمه که یک انجمن سیاسی غیر رسمی برای تاتارهای کریمه است، در مصاحبه‌ای با شبکه‌ خبری دویچه وله در پاسخ این سوال که چرا از تاتارهای این شبه جزیره خواست تا این رفراندوم را تحریم کنند، گفت: ما نه تنها از تاتارهای کریمه بلکه از سایر گروه‌های قومی دیگر در شبه جزیره خواستیم تا این کار را انجام دهند. ما از آن‌ها خواستیم تا به صورت فعال این همه‌پرسی را تحریم کنند و در آن شرکت نکنند چرا که این روند غیر قانونی و خلاف قانون اوکراین است. با وجود آنکه نیروهای خارجی تمام کریمه را اشغال کرده‌اند، این رفراندوم برگزار شد. مردم نگران آینده و حال خود هستند.

وی افزود: این رفراندوم و پیامدهای آن باعث تاثیرات فزاینده می‌شود. پیامدهای این رفراندوم برای کریمه و ساکنان آن از آنچه که امروز اتفاق می‌افتد، بدتر و سخت‌تر خواهد بود. من در این باره به بیان جزئیات نمی‌پردازم که برگزاری رفراندوم تنها 10 روز پیش از برگزاری آن اعلام شد و مردم هیچ ذهنیتی برای بحث و گفتمان درباره آن نداشتند. جامعه بین‌الملل این همه‌پرسی را غیرقانونی می‌داند.

رهبر تاتارهای کریمه در پاسخ به این سوال که منظور از اینکه این رفراندوم باعث تعهدات آتی سیاسی برای کرملین می‌شود چیست، گفت: الحاق اجباری یک بخش از کشور توسط یک کشور دیگر در پوشش رفراندوم یک اقدام وحشتناک از گمانه‌زنی سیاسی است که در قرن 21 رخ داده است. این تهدیدی برای تمام جهان محسوب می‌شود.

این مقام ارشد تاتارهای کریمه درباره درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از وی برای شرکت در این رفراندوم گفت: او به من چیزی نگفت. مصطفی جمیل‌اف، رهبر جامعه تاتار و رئیس سابق مجلس تاتار کریمه، کسی بود که با پوتین صحبت کرد. او به پوتین موضع تاتارها را گفت.

رهبر تاتارهای کریمه درباره این مساله که به نظر می‌رسد نتیجه این رفراندوم از پیش تعیین شده بود، گفت: من نمی‌توانم این مساله را عنوان کنم که این یک نتیجه از پیش تعیین شده بود چرا که اکثریت جمعیت کریمه چنین رایی دادند. اگر این روند در یک شرایط عادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت، مطمئن بودم که تنها 30 تا 35 درصد از جمعیت کریمه به این مساله رای می‌دادند. اما از طرف دیگر می‌توانم بگویم که این نتیجه از پیش مشخص شده بود. اهمیتی ندارد که چه تعداد در این همه‌پرسی حضور داشتند، آن‌ها تصویری را رسم کردند که ضرورت داشت.

وی درباره این که نتیجه در کجا تعیین شده است، افزود: مطمئنا در کریمه یا اوکراین نبوده و در روسیه این تصمیم گرفته شده است.

رهبر تاتارهای کریمه درباره موضعش در صورت اجرایی شدن نتیجه رفراندوم گفت: مجموع مکانیسم قانون بین‌الملل در تمام زمینه‌ها هم درباره مولفه‌های سیاسی و هم درباره حقوق بشر و اوضاع اقتصادی بایستی رهبری شود. ما به زندگی در سرزمینمان ادامه می‌دهیم. ما از شرایط مختلف تاریخی تجربیاتی به دست آورده‌ایم و می‌دانیم که این روند تا نهایت ادامه نمی‌یابد.

رفعت چوباروف در پاسخ به این سوال که آیا این موقعیت جدید درباره کریمه را به رسمیت می‌شناسد یا خیر افزود: فکر می‌کنم که ما باید بنا بر چهارچوب حقوقی که توسط جامعه بین‌الملل تعریف شده، پیش برویم. اگر بخواهیم صادق باشیم، ترجیح می‌دهم که کشورهای غربی باید پاسخ این سوالات را بیابند. به ویژه کشورهایی که موضعی لیبرال در قبال سیاست‌های روسیه به خود گرفته‌اند.

اما اوضاع کنونی غیر معمول است و این باعث شده تا کشورهایی نظیر آلمان یک موضع کاملا شفاف و جدی در برابر آن بگیرند. ما منتظر اقداماتی هستیم.

وی درباره این مساله که دولت کنونی کریمه اقدامات خود را در قبال تاتارهای کریمه اعلام کرده است که حضور 20 درصدی آن‌ها در نمادهای دولتی است. دولت روسیه نیز آماده تامین مالی است، گفت: درباره این مساله که بی‌عدالتی پایه و مبنای انتظارات متزلزل مسائلی باشد که تغییراتی را برای بهتر شدن، ایجاد کند نظری ندارم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین