کد خبر: ۲۳۶۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
با اعلام ثبت 1000 شکایت در زمینه حقوق شهروندی؛

محمدجواد لاریجانی: امیدواریم شاهد رفع حصر موسوی و کروبی باشیم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: تعجب‌آور نیست که دشمنان علیه کشور ما تهاجمات جدیدی را آغاز کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدجواد لاریجانی در نشست خبری روز سه‌شنبه اظهار کرد: سال 92، سالی پر از دستاوردهای جدید و تجربه‌های جالب برای ملت ما بود که در راس آنها انتخابات 24 خرداد قرار داشت که حقیقتا یک حماسه بزرگ سیاسی بود.

وی افزود: انتخاباتی با شکوه برگزار شد و رئیس جمهوری فرهیخته و توانمند انتخاب شد.

لاریجانی گفت: گفتمانی که رئیس جمهور جدید ما آغاز کرد و موارد دیگری که به آنها اشاره شد چیزهایی است که دشمنان ملت ما دوست نداشتند لذا به نظر من عجیب نیست که علیه این چرخه تهاجمات جدیدی را آغاز کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: البته 35 سال از انقلاب گذشته است و توانمندی‌ نظام ما ثابت شده است. مسئولین ما از دستاوردهای خود دفاع می‌کنند منتها آگاهی سرمایه بزرگی است و ملت ما باید تحرکات را بشناسد.

لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش درباره تبلیغاتی که از سوی غربی‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر این تبلیغ‌های باطل دور تازه‌ای پیدا کرده و با گزارش سازمان ملل و گزارشگر ویژه وارد میدان می‌شوند و تبلیغات خود را شروع می‌کنند.

وی ادامه داد: این اتهاماتی که به عنوان گزارش نسبت به حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران وارد شده دارای اشکالات حرفه‌ای و رسوایی بزرگ است؛ چرا که در درجه اول نظام ما مورد توهین صریحی قرار گرفته است. ظاهرا ملاک نرم بشری بودن چیزی است که غربی‌ها باید بپسندند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: توهین به مقدسات در این گزارش امری معمولی تعریف شده و گفته نشده هیچکس نباید به خاطر توهین به پیامبر(ص) و مقدسات اسلام مورد پیگری قرار گیرد که در واقع این موضوع تبعیض و توهین به ما است.

لاریجانی گفت: آن‌ها به راحتی در امور داخلی ما دخالت می‌کنند و این موضوع خلاف مقررات بین‌المللی است که یکی از این دخالت‌ها ناآرامی‌ها در جریان فتنه 88 است. در اینجا آیا مسئولان ما از کسانی که باعث ناآرامی‌ها شدند حمایت کردند؟ اما از این طرف حمایت غربی‌ها از آنها به معنای زیرپا گذاشتن نرم‌های حقوق بشری است.

وی با اشاره به ناآرامی‌های آمریکا و انگلیس در سال گذشته تصریح کرد: در آن ناآرامی‌ها هزاران نفر دستگیر شدند و همانند دادگاه‌های صحرایی در مدت 24 ساعت برای افراد حکم صادر می‌شد که این موارد، نمونه‌هایی از روح استکبار است که در غرب وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: در واقع در این گزارش‌ها از تروریسم در کشورها حمایت شده و تررویست‌ها را به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی کردند، برای مثال در این گزارش‌ها آمده که چهار نفر به دلیل تلاش در زمینه حقوق بشر محکوم به اعدام شدند در حالی که در کشور ما اینگونه نیست و به نظر می‌رسد در این زمینه بی‌در و پیکر است. زمانی که ما در مورد این چهار نفر تحقیق کردیم متوجه شدیم که آنها عضو گروه پژاک بودند. از کسانی که عضو گروه منافقین، پژاک و ریگی هستند به عنوان مدافعین حقوق بشر دفاع شده است.

وی ادامه داد: این نوع گزارش‌ها در واقع ترفندهای رسانه‌ای است و نشانه خشم از دستاوردهای ماست. ما در مقابل این گزارش‌ها قاطعانه ایستاده‌ و از سال اول انقلاب در مقابل این تبلیغات ایستاده‌ایم.

لاریجانی گفت: در سال 92 بیش از هزار پرونده در زمینه تعرض به حقوق شهروندی داشتیم که بیشتر از 50 درصد آنها به نفع شکایت‌کنندگان حل و فصل شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با متهم شدن ایران به نقض حقوق بشر از سوی احمد شهید گفت: ما تمام اتهامات وارده را به جمهوری اسلامی ایران با دقت و با تفسیر پاسخ داده‌ایم. یکی از دلایل تبلیغات غربی‌ها این است که آنها در شورای حقوق بشر هر موقع اتهاماتی وارد می‌کردند ما پاسخ می‌دادیم و مورد قبول هم واقع می‌شد. آمریکایی‌ها دیدند این مسیر به نتیجه نمی‌رسد لذا به کار تبلیغاتی روی آوردند.

وی گفت: نکته دوم این است که پاسخ آنها را در صحنه عمومی هم داده‌ایم و خواهیم داد. ما با گزارشگری مخالف نیستیم و با گزارشگر ویژه یا گزارشگری موضوعی هیچ دشمنی نداریم.

وی گفت: اقای احمد شهید از وقتی انتخاب شد مانند یک هنرپیشه از یک شبکه تلویزیونی به شبکه دیگر می‌رفت و علیه ما حرف می‌زد.

لاریجانی با بیان اینکه ما تعیین گزارشگر را غیرموجه می‌دانیم گفت: غربی‌ها دوستانی در منطقه دارند که حتی یکبار در کشورهای آنان انتخابات برگزار نشده است. کشورهایی که رکورد آدم‌کشی دارند سینه چاک حقوق بشر شده‌اند.

وی با بیان اینکه گزارشگر ویژه علیه ما پرونده سازی می‌کند، گفت: این گزارشگر اعلان عمومی کرده است و گفته کسانی که دوست دارند علیه جمهوری اسلامی ایران اتهاماتی مطرح کنند، با بلیط مجانی یک هفته به آلمان بروند. وقتی گفته می‌شود چطور به حرف‌های این افراد اعتماد کرده اید می‌گوید من احساس کرد‌ه‌ام که حرف‌های آنها درست است. ایشان مگر با خانواده و نامزدش صحبت می‌کند که احساسی است؟

لاریجانی افزود: در گزارش ایشان هفت نفر اعدام شده‌اند در حالی که این افراد دارند در تهران راه می‌روند. در هر صورت گزارش ایشان و امثال این از لحاظ حرفه‌ای ارزشی ندارد و من متاسفم که گزارشگری سازمان ملل به امروز افتاده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت ضروری است یا خیر گفت: تدوین چنین منشوری بدون شک کار مثبتی است. ما با کسانی که این منشور را تدوین کرده‌اند به ویژه سرکار خانم دکتر امین‌زاده که همکار ما در ستاد هستند، همکاری داریم تا این منشور فراتر از مسائلی که در کشور داریم باشد و صرفا یک موضع موقتی نباشد.

لاریجانی گفت: بخش عمده‌ای از این منشور جهت حقوقی و قضایی دارد که ان‌شاءلله با همکاری دولت و قوه قضاییه باید به شکل لایحه‌ای به مجلس برود و در کل دید ما نسبت به این موضوع دید کاملا مثبت و فعالی است.

وی با بیان اینکه هر چقدر مردم با حقوق خود آشناتر باشند مدنیت ما ریشه دارتر خواهد بود گفت: خوشبختانه اصول متعددی در قانون اساسی راجع به حقوق شهروندی وجود دارد. در زمان ریاست قبلی قوه قضاییه نیز قانونی تحت عنوان دفاع از حقوق شهروندی به مجلس رفت و این اولین اقدام در جهت یک کاسه کردن قوانین مربوط بود. بر اساس این قانون ساز و کار جالبی در قوه قضاییه ایجاد شد و در همه استان‌ها شعبی ایجاد شد تا اگر کسی دعوایی راجع به تعرض به حقوق شهروندی داشته باشد به این شعب رجوع کند.

لاریجانی گفت: ما در سال جاری بیش از هزار پرونده در این زمینه داشتیم که بالغ بر 50 درصد آنها به نفع شکایت‌کنندگان حل و فصل شد و بقیه آنها در جریان است.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: بیش از 80 درصد اعدامی‌های ما مربوط مواد مخدر هستند و درصد پایینی مربوط به قصاص و جرایم تروریستی هستند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده که وزارت امور خارجه حمایت‌هایی را در مورد حقوق بشر با طرف غربی آغاز کرده آیا شما در جریان این ماجرا هستید و این که در رابطه با گزارش احمد شهید همنوایی‌هایی در کشور دیده شده که موضع ستاد حقوق بشر درباره‌ این همنوایی‌ها چیست؟ گفت: وزارت امور خارجه خود عضو ستاد حقوق بشر است و دوستان ما در وزارت امور خارجه مسئول پیگیری جهات دیپلماسی مربوط به حقوق بشر هستند و دیپلماسی در کشور باید در یک کانال باشد و وزارت امور خارجه مسئول این کار است.

وی با بیان این که در ستاد حقوق بشر وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه بازوهای ما هستند، گفت: صحبت وزارت امور خارجه در امر حقوق بشر با کشورهای دیگر موضوع جدیدی نیست و جزء وظایف ذاتی این وزارت محسوب می‌شود که هماهنگی کامل با مشی نظام در این صحبت‌ها وجود دارد و ما آن را حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دربار‌ه‌ ملاقات با محکومان امنیتی در رفتار خانم اشتون رئیس قوه قضاییه موضع این قوه را به صراحت بیان کردند. این گونه نیست که ما با ملاقات با محکومین فی النفسه مشکل داشته باشیم در گذشته برخی گزارشگران موضوعی که مایل بودند حتی در زندان با افراد ملاقات کنند چنین چیزی محقق شد و ما موضوع پنهانی نداریم و در راستای نظام قانونی عمل می‌کنیم؛ لذا چیزی که مهم است عدم هماهنگی‌های به وجود آمده است. بدین معنی که هیچ کشوری حق ندارد بدون هماهنگی کشوری که در آن مهمان است، به ملاقات برود.

وی بیان کرد: صحبت این نیست که ملاقات فی‌النفسه مهم بوده چیزی که مهم است رفتار جسارت آمیز برخی دول غربی است و ما این موضوع را تصادفی نمی‌دانیم که این موضوع بخشی از استراتژی دخالت است که ما با آن به شدت مقابله می‌کنیم.

خبرنگار دیگری در مورد صحت وجود 8 هزار اعدامی در سطح کشور و امضای بیش از 2 هزار پرونده اعدام توسط رئیس قوه قضاییه سئوال کرد که دبیر ستاد حقوق بشر گفت: این تعداد دقیق نیست. تعداد اعدامی‌های ما زیاد است و ستاد حقوق بشر باید به طور هماهنگ با دیگر ستادها این مساله را پیگیری می‌کند. 80 درصد اعدامی‌های ما مربوط به مواد مخدر هستند که در این راستا قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد که تقاضای تشدید مجازات برای مواد مخدر را داشتند؛ بنابراین برخورد قاطع با مواد مخدر جزو سیاست ماست و این که باید با این موضوع با اعدام یا غیر اعدام مقابله کرد بحث‌های گسترده‌ای باید شود.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: نباید فراموش کرد که ما در مرز 800 کیلومتری با افغانستان قرار داریم و کشت تریاک 4 برابر شده و عمده این مواد مخدر عازم دول غربی است. ما در این راستا با ترافیک مواد مخدر هزاران شهید و میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنیم که در واقع منتظر تشکر غربی‌ها بودیم نه منتظر محکوم شدمان.

لاریجانی گفت: ما با کسانی که در داخل کشور مواد مخدر را توسعه می‌دهند تسامح نداریم و این موضوعی است که به ریشه‌ حقوق بشر ربط دارد و یکی از اموری که انسان‌ها را ذلیل می‌کند اعتیاد به مواد است و در این راستا کرامت انسان‌ها در حقوق بشر بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: تعداد اعدامی‌های ذکر شده صحیح نیست و تعداد دقیق آنها را باید از دادستان کل کشور بپرسید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که گزارشگر حقوق بشر صحبت‌هایی را بیان کرده و گفته است که وقتی که حقوق بشر در ایران به ما این گونه پاسخ داده در کشور خودشان چگونه عمل می‌کند؟ گفت: از نظر مکانیزم آنها گزارش کتبی فرستادند که ما نیز شخصا پاسخ دادیم. از نظر پاسخ شفاهی نیز هیاتی در ژنو هستند که در محل پاسخگو می‌باشند.

وی در مورد اظهارات احمد شهید گفت: احمد شهید می‌گوید که چرا من را به ایران راه نمی‌دهید. دلیل آن این است که در واقع همین فرد سه هزار اتهام به ایران وارد کرده و زمانی که از او می‌پرسیم به چه دلیل به ایران بیایی می‌گوید می‌خواهم این اتهامات را بررسی کنم. وقتی که از او می‌پرسیم که در واقع این سه هزار اتهام اگر هر کدام دو روز وقت ببرد این فرد باید 6 هزار روز در ایران بماند. و زمانی که از او می‌پرسیم اقامتت به ایران چند روز طول می‌کشد می‌گوید 3 روز بنابراین آمدن احمد شهید به ایران برای بررسی نیست و صرفا جنبه‌ تبلیغاتی دارد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این که اتفاقات داخل زندان از چه منابعی در اختیار گزارشگر قرار می‌گیرد گفت: زندانی‌ها از داخل زندان‌ها مطالبی را می‌فرستند و این بر ما پنهان نیست و نگرانی از بابت آن نداریم. در واقع این موضوع خلاف عرف قضایی دنیا است و ما این تسامح را داریم. کسی که مسئول تهیه گزارش است نیازمند رویه‌ صدق است. گزارشی که سر و ته آن پیدا نیست و با بلیط اقامت در برلین شکل گرفته رسمیت ندارد و جمهوری اسلامی می‌تواند علیه احمد شهید اعلام دعوا کند.

وی بیان کرد: در واقع این یک پرونده سازی است و پرونده سازی خلاف قانون است. ما در سال گذشته طی نامه‌ای به خانم پیلای خواستار بررسی شکایت خود شدیم اما متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم. در واقع ما خواستار حقیقت گویی غرب هستیم.

وی ادامه داد: رکورد ما از رکورد آمریکایی‌ها در این راستا بهتر است؛ چرا که برخوردری که نظام ما با جریان غم انگیز کهریزک انجام داد در مقایسه با برخورد اوباما در رابطه با زندان گوانتانامو قابل قیاس نیست. بنابراین ما ابایی نداریم و اگر مشکلی در نظام باشد با آن برخورد می‌کنیم که این نشان قوت نظام ماست.

خبرنگاری سوال خود را این گونه مطرح کرد که شما در نشست اخیر ژنو شرکت نکردید آیا عدم حضور شما دلیل خاصی داشت؟ که لاریجانی پاسخ داد: در داخل ستاد حقوق بشر برنامه‌های مشارکتی را تنظیم می‌کنیم. در سال آینده گزارش upr ایران آماده می‌شود که این گزارش، گزارشی است که جمهوری اسلامی جزو مدافعین آن بود و این به معنای آن است که همه‌ی کشورها هر 4 سال یک بار باید حقوق بشرشان بررسی شود؛ البته ما قصد داریم در اجلاس بعدی که گزارش UPR است شرکت کنیم البته باید گفت که شرکت در همه جلسات برای ما امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور به آنجا محدودیتی ندارید گفت: این موضوع بستگی به کشور میزبان دارد که من از آن خبر ندارم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد این موضوع که برخی از افراد قصد دارند ستاد حقوق بشر را از قوه قضاییه جدا و آن را زیر مجموعه وزارت امور خارجه قرار دهند آیا این از نظر ستاد حقوق بشر شدنی است گفت: حقوق بشر در 3 لایه‌ مختلف رسیدگی می‌شود که یکی از لایه‌های آن حکومتی است. ما در کشور ستاد حقوق بشر داریم که این نهاد حکومتی است که مسئولیت‌های مختلفی از جمله رسیدگی به تعهدات بین‌المللی و دفاع از مواضع نظام و گسترش تفکر حقوق بشر بر اساس فکر اسلامی را دارد. لایه‌ دوم مربوط می‌شود به نهاد‌های مردمی و ان‌ جی‌ او‌ ها که خوشبختانه در کشور ما زیاد است و لایه سوم مربوط به نهاد حقوق بشر ملی است که بر اساس پروتکل مصوب پاریس تشکیل می‌شود. دولت تصویب می‌کند اما در آن نهادهای غیر دولتی هم حضور دارند. پیش نویس این لایحه درست شده و به مجلس می‌رود؛ بنابراین نهاد ستاد حقوق بشر یک نهاد حکومتی است.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به موضوع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: ای کاش جریان فتنه 88 اتفاق نمی‌افتاد و ما این دو عزیز را در جمع فعالان سیاسی داشتیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای رفع حصر مهندس موسوی و حجت‌الاسلام و المسلمین کروبی تصمیم‌گیری نشده است؟ گفت: اضاله هر حقی از شهروندان کاری اضطراری است و زندان یا حصر یا محکومیت امری غیرمطبوع است.

وی افزود: در مورد آقای مهندس موسوی و کروبی باید گفت پرونده‌ای با ابعاد قضایی و امنیتی وجود دارد که مسیر خود را باید طی کند.

لاریجانی اظهار کرد: موضع ما در ستاد حقوق بشر قوه قضائیه این است که تا آنجا که بتوانیم باید نهایی شدن این تصمیم و روشن شدن انتهای حصر را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه دخالت‌های خارجی در رابطه با حصر بسیار بی‌مورد ولی طرح انتقادات داخلی طبیعی است، گفت: ای کاش جریان فتنه 88 اتفاق نمی‌افتاد و ما این دو عزیز را در جمع فعالان سیاسی داشتیم.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: من سابقه دوستی قدیمی و همکاری وسیعی با هر دوی آنها دارم. وقتی با من صحبت می‌کنید من راجع با افراد حصر بیگانه صحبت نمی‌کنم بلکه راجع به افرادی که با آنها سابقه دوستی قدیمی داریم صحبت می‌کنم.

لاریجانی افزود: در هر حال ما امیدواریم این پرونده مسیر معمولی خود را طی کند و ما شاهد رفع حصر باشیم در زمانی که مسئولین امنیتی و قضائی درباره آن به نتیجه می‌رسند.

ادامه دارد ...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین