کد خبر: ۲۳۶۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹

دکتر عارف درباره انتخابات مجلس صحبتی با ناطق نوری نداشته است

رسانه‌های اصول‌گرا هفته گذشته حضور دکتر عارف در جلسه بنیاد باران و رفتن سید محمد خاتمی به منزل عارف را مورد توجه قرار دادند.این رسانه‌ها در ماه‌های اخیر شائبه‌هایی را دامن زدند که براساس آن گفته می‌شد که عارف به‌خاطر مسایل انتخابات ریاست جمهوری از خاتمی ناراحت است!در واقع اتفاق هفته گذشته نشان داد که عارف نه تنها از سید محمد خاتمی و بلکه از هیچ یک از جریان‌های اصلاح‌طلب دلخوری ندارد و این اخبار را رسانه‌های ناهمسو برای ایجاد افتراق میان اصلاح‌طلبان مطرح می‌کرده‌اند.از سوی دیگر گفته شده که حضور نداشتن عارف در هیات مدیره بنیاد باران به منزله عدم همکاری با این نهاد مردم نهاد نیست چرا که او عضو هیات موسس و عضو شورای عالی بنیاد باران است و حضورش در کنار سید محمد خاتمی نباید اتفاق عجیبی تلقی شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش امید،هفته نامه «امیدجوان» در این باره با حمیدرضا عارف فرزند دکتر محمدرضا عارف به گفت‌وگو نشسته است او متولد مرداد سال 1357 است و یک ماه اول تولدش را در منزل امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتوی پاریس سپری کرده است. حمیدرضا عارف دارای مدرک مهندسی برق  و MBA از دانشگاه شریف است و دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در یکی از دانشگاه های آمریکا است. او در سال 88 به ایران بازگشت و هم‌اکنون در بنیاد امید ایرانیان در کنار پدرش به فعالیت مشغول است.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:
* هفته گذشته اخباری مبنی بر حضور دوباره دکتر عارف در جلسه هیات مدیره بنیاد باران و رفتن سید محمد خاتمی به منزل ایشان منتشر شد، ماجرا چیست؟
ـ ماجرایی در کار نیست، دکتر عارف از موسسین و عضو شورای عالی بنیاد باران است، جلسه‌ای هم که برگزار شد مربوط به نشست سالانه شورای عالی بوده است. برخی از رسانه‌ها تصور می‌کردند چون آقای دکتر در دوره جدید عضو هیات مدیره نبوده از بنیاد باران جدا شده است، در حالی که این طور نیست. در مورد آمدن آقای خاتمی به منزل ما هم باید بگویم که این برنامه روتین ماهیانه است که براساس آن مدیران یزدی که در تهران زندگی می‌کنند هر ماه در منزل یکی از اعضا مهمان هستند، بحث‌هایی هم که در این نشست‌ها مطرح می‌گردد بیشتر استانی و منطقه‌ای است و هیچ موضوع سیاسی در آن طرح نمی‌گردد مساله خیلی عادی است! انتشار این گونه اخبار از سوی برخی رسانه‌های اصول‌گرا شاید دربرگیرنده جهت‌گیری‌های خاص بوده است.

* سوالی که در میان مردم به‌خصوص طرفداران دولت مطرح است اینکه چرا آقای عارف هیچ مسوولیت اجرایی در این چند ماه نپذیرفته است؟
ـ جواب این سوال خیلی روشن است و هیچ نکته مبهمی در آن وجود ندارد، دکتر روحانی در دیدار دومی که با دکتر عارف داشت، پیشنهاد مسوولیت دو وزارتخانه را دادند که ایشان گفت در حال حاضر آمادگی مسوولیت اجرایی در سطح وزارت را ندارد بعد از آن دیگر مساله‌ای مطرح نشد، آقای عارف معتقد است سرمایه اجتماعی که در انتخابات 92 شکل گرفته، به تنهایی از سوی دولت قابل هدایت نیست و افرادی خارج از بدنه دولت با توجه به تجربیاتی که دارند باید به این سرمایه اجتماعی کمک کنند. بر این اساس آقای دکتر تصمیم دارد از طریق نهادهای اجتماعی و NGO‌ها برنامه‌های خود را پیش ببرد، ما بنیاد «امید ایرانیان» را 4 سال پیش تاسیس کردیم اما به دلیل شرایطی که وجود داشت، فعالیت مشخصی را ارایه نکرد، اکنون ایشان بیشتر متمرکز در این بخش شده است تا از این طریق بتوان گوشه‌ای از مطالبات مردم را پاسخ داد. همه کا را از مسیر ساختار قدرت نمی‌گذرد، چرا که باید قدرت غیررسمی را نیز لحاظ کرد.

* برنامه دکتر عارف برای انتخابات آینده مجلس چیست و ایشان چه محوریتی را برای گروه‌های شرکت‌کننده در انتخابات مد نظر دارد؟
ـ دکتر عارف برای انتخابات مجلس برنامه جدی دارد و اولین کسی است که بحث انتخاباتی را شروع کرده چون اعتقاد جدی دارد که مجلس آینده می‌بایست برنامه‌محور باشد و افرادی که به نمایندگی مردم انتخاب می‌شوند از فیلتر شایسته‌سالاری عبور کنند. الان در این راستا ما وارد بحث مصادیق نشده‌ایم و نگفته‌ایم که چه کسی محور باشد، این بحث‌ها، حاشیه‌ای و انحرافی است، سال 93 باید روی راهبردها و برنامه‌ها کار شود، دکتر عارف با مدیریت برنامه‌ای که دارد معتقد است گروه‌های مختلف باید از هم‌اکنون برنامه‌های خود را برای مجلس آینده ارایه دهند تا مردم براساس آن بتوانند انتخاب برنامه‌ای داشته باشند. به اعتقاد دکتر عارف مجلس آینده در عین اینکه باید از دولت حمایت کند یک پارلمان منتقد و سوال‌کننده هم باشد تا براساس آن بتواند منافع مردم را حفظ نماید. نکته دیگر اینکه ایشان به دنبال یک اجماع در درون خانواده اصلاحات است تا براساس آن ائتلافی را با گروه‌های مختلف حتی اصول‌گرایان معتدل شکل دهد. ایشان آماده همکاری با همه گروه‌های معتدل است و برای همین می‌گوید که از کل نمایندگان دوره بعد 30، 40 نفر می‌بایست افراد مشترک از گروه‌های مختلف باشند.

* یکی از افرادی که آقای عارف در میان اصول‌گرایان با آنها ارتباط خوبی دارد آقای ناطق نوری است، آیا با ایشان هم درباره انتخابات صحبت شده است؟

ـ دکتر عارف با اکثر افراد و با همه جریان‌ها ارتباط خوبی دارد، او بر این باور است افرادی که در درون حاکمیت فعالیت می‌کنند، در اصول یکسان هستند و فقط در روش‌ها ممکن است دیدگاه‌های متفاوت داشته باشند. دکتر عارف با همه رفاقتی که با آقای ناطق نوری دارد، تاکنون با ایشان درباره انتخابات مجلس صحبت مشخصی نداشته است.

* امسال ما در کاخ جشنواره فیلم فجر شاهد حضور دکتر عارف و همسر ایشان بودیم دلیل علاقه‌مندی دکتر عارف به مسایل فرهنگی و هنری چیست، آیا او از این بخش در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی بهره خواهد برد یا خیر؟
ـ دکتر عارف به دلیل شخصیت دانشگاهی و تنوع مسوولیتی که تاکنون داشته است نسبت به مسایل فرهنگی علاقه‌مند است، بد نیست بدانید که او به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم در سال‌های اول انقلاب، نخستین کسی بود که پس از انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها را بازگشایی کرد، علت حضور او در مجامع هنری مانند سینماها و کنسرت‌ها و تاترها اولاً به دلیل علاقه شخصی و خانوادگی است ثانیاً به خاطر این می‌باشد که دکتر عارف بر این باور است که جامعه هنری ما به دلیل نگاه امنیتی که در سال‌های اخیر به او شده است نیاز به چتر حمایتی گسترده دارد که با استفاده از این پوشش بتواند، برای مردم خوراک فرهنگی و هنری مناسب تولید کند، الآن مردم ما ممکن است به دلیل برخی سوءمدیریت‌هایی که وجود داشته و عدم وجود رسانه های مورد اقبال عمومی به خصوص جوانان به برنامه‌های ماهواره‌ای روی آورده باشند! لذا با برخوردهای سلبی و فیلترینگ نمی‌توان جلوی این کار را گرفت، آنچه که امروز باید صورت بگیرد این است که بتوان متناسب با نیازهای روز جامعه، برنامه‌سازی کرد. مردم ما مردمی نیستند که نیازهای فرهنگی و هنری‌شان را از بیگانگان تمنا کنند، بر این اساس یکی از بحث‌هایی که در انتخابات آینده مجلس مطرح است، این است که ما در پارلمان آینده باید از هر قشر و صنفی نماینده‌ای داشته باشیم که در برنامه‌ریزی‌ها بتوانند مسایل تکنیکی همان قشر را با اشراف کامل در نظر داشته باشد و قشر فرهنگی و هنری هم قطعا جزء اولویت های اصلی می‌باشند.
آخرین برنامه‌ای هم که دکتر عارف در هفته اخیر در آن حضور داشت، کنسرت – تئاتر «روزهای آخر اسفند» به کارگردانی آقای رحمانیان بود که در تالار وحدت به نمایش درآمد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین