آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر گمانه زنی
های متفاوتی در خصوص چگونگی ناپدیدشدن هواپیما و عوامل دخیل در آن توسط
مقامات و رسانه ها مطرح شده است.
باران شهاب سنگ ها، موشک ها و
توطئه نظامی، تئوری ورود بیگانان و یا بشقاب پرنده ها از جمله مواردی است
که این روزها به آن پرداخته شده است. برخی معتقدند این هواپیما با مسافرانش
به یک چاله فضایی منتقل شده اند و بار دیگر مثلث برمودا در افکار عمومی
زنده شد.
نگاهی گذرا به گمانه زنی ها در خصوص ناپدیدشدن هواپیمای مالزیایی
** دخالت آمریکا و چین
در محافل مختلف رسانه ای و غیررسانه ای دخالت آمریکا و چین در ناپدیدشدن این هواپیما مطرح می شود.
این
افراد استفاده از فناوری های پیشرفته و تحت پوشش قرار داشتن تمام منطقه
توسط رادارها و ماهواره های آمریکا و چین را مدنظر قرار می دهند و احتمال
ساقط شدن هواپیما توسط این دو کشور را مطرح می کنند و سکوت کنونی را نیز
ناشی از این امر می دانند.
آمریکا از گذشته نیز سوابقی در هدف قرار
دادن هواپیمای مسافربری را دارد و چین نیز به ظن این رسانه ها در فضای
مجازی از ایغورها در هراس است و احتمال هر اقدامی از این دست می رود.
به اعتقاد این رسانه ها ارایه اطلاعات دیر هنگام ناشی از شرایط پشت صحنه این ماجرا است.
** هواپیماربایی
کارشناسان
سه عامل را برای این سناریو در نظر می گیرند: غیرفعال شدن تمام وسایل
ارتباطی هواپیما، ارتباط هواپیما چند دقیقه پیش از ناپدیدشدن از دید
رادارها و عدم توان بررسی توسط سیستم موقعیت یابی جهانی.
این سناریو
زمانی رنگ می بازد که براساس آمارها تاکنون 370 هواپیماربایی انجام شده
است، اما به هر شکل سوخت هواپیما پایان می یابد و باید هواپیما در مکانی
فرود آید و یا در اقیانوس هند سقوط کند که اثری از آن باقی خواهد ماند.
** کنترل از راه دور
یک
کارشناس مبارزه با تروریسم گفته است این امکان وجود دارد که هواپیما با
دستکاری سیگنال ها از راه دور کنترل شده و نسبت به ربودن آن اقدام کرده
باشند.
براساس این نظریه هکرها امکان دارد به این توانایی دست یافته باشند. اما این هواپیما به کجا هدایت شده و یا در کجا ساقط شده است.
** هواپیماربایی برای فروش
اطلاعات رادارهای نظامی نشان داد که این هواپیما به سمت جزایر آندامان منطقه ای دور دست در اقیانوس هند تغییر مسیر داده است.
برخی رسانه ها فروش این هواپیما بویینگ 777 را پس از فرود در حدس و احتمالات خود بیان کرده اند که ارزش آن حدود 200 میلیون دلار است.
** آسیب دیدن سیستم ها
آسیب
شدید سیستم های پرواز مانند هیدرولیک، ناوبری و ارتباطی و از کنترل خارج
شدن هواپیما و سقوط آن از دیگر احتمالات مطرح شده در بین رسانه ها طی چند
روز گذشته در خصوص سرنوشت این هواپیمای مسافربری است.
اما بار دیگر در این احتمال بقایای هواپیما مطرح می شود که تاکنون یافت نشده است.
** اکسیژه کابین خلبان
صدمه
دیدن سیستم هوا و یا نشت هوای داخل کابین هواپیما و کاهش فشار از دیگر
محورهایی است که این روزها به نقل از کارشناسان در رسانه ها مطرح شد.
در این حالت خلبان با کمبود اکسیژن مواجه شده و قادر به کنترل هواپیما نخواهد بود.
این هواپیما می تواند در این زمان در حالت اتوماتیک قرار داشته باشد ، اما پس از مدتی سقوط خواهد کرد.
** خطای انسانی
در
ساخت و کنترل هواپیماهای مسافری از فناوری های پیشرفته و پیچیده ای
استفاده می شود اما در سال 2007 خطای یک خلبان در خطوط هوایی مالزی به سقوط
هواپیما منجر شد و گروهی کشته شدند.
** انفجار هواپیما
سوخت بالای هواپیما و احتمال انفجار آن نیز طی چند روز گذشته مطرح شد اما کارشناسان این سناریو را ضعیف دانسته اند.
به
عقیده کارشناسان هوانوردی تنها در صورتی انفجار می تواند انجام شده باشد
که دو هواپیما با یکدیگر در آسمان برخورد کنند و یا در آن بمب گذاری صورت
گرفته شده باشد.
در صورت انفجار نیز آثاری از هواپیما باقی خواهد ماند.
** خودکشی خلبان
سقوط
هواپیما به دلیل خودکشی خلبان هواپیما نیز گزینه ای است که توسط مقامات
مالایی در دست بررسی است، هر چند خلبانان متعهد می شوند دست به این اقدام
نزنند.
این فرضیه شش روز پس از ناپدید شدن بویینگ 777 در دستور کار بازرسان سازمان سیا نیز قرار گرفت.
آمریکا عامل نیم درصد از سوانح هوایی منجر به مرگ را خودکشی خلبان می داند.
براساس برخی آمارها طی 20 سال گذشته 24 خلبان آمریکایی در زمان پرواز اقدام به خودکشی کرده اند.
** اقدام کادر پرواز
اقدام کادر پرواز و خلبان و کمک خلبان برای هدایت هواپیما به نقطه مدنظر خود نیز از فرضیه های قوی است که این روزها پیگیری می شود.
مقامات مالایی هم اکنون بحث روحی روانی کادر پرواز، خانواده ها، عقاید و مسایل دیگر را مطرح و در حال بررسی آن هستند.
برخی
رسانه های مالزی برای خلبان هواپیما پرونده سیاسی بازکرده و محکوم شدن
انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت مالزی به پنج سال زندان و هم حزبی بودن
خلبان با انور را مدنظر قرار داده اند.
در آخرین اطلاعات منتشر شده برخی رسانه ها نیز از نسبت فامیلی خلبان هواپیما با ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی سخن گفته اند.
این فرضیه ها طی روزهای اخیر در محافل مختلف مطرح شد اما نتیجه یازده روز جستجو برای یافتن اثری از هواپیمای ناپدیدشده صفر بوده است.