کد خبر: ۲۳۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
پای محموله های نفتی به بورس باز می شود؛

آغاز عرضه نفت خام در بورس انرژی از فروردین ٩٣

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از آغاز فروش محموله های نفتی در بورس انرژی کشور از فروردین ماه سال 93 خبر دادو گفت: از ١٧ فروردین ماه سال آینده نفت خام به صورت محدود در بورس انرژی عرضه می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از شانا؛ محسن قمصری در این خصوص افزود: فروش نفت خام در بورس از طریق پالایشگاه تبریز و در حجم محدود سه هزار بشکه در روز برای استفاده در پالایشگاه های کوچک صورت می گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر پالایشگاه های کوچکی در منطقه جلفا و برخی مناطق مرکزی وجود دارد که می توانند از این پس از طریق بورس انرژی نفت خام بخرند و نسبت به پالایش آن اقدام کنند.

مدیر امور بین املل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: هنوز قیمت این محموله ها مشخص نیست و بعد از تعطیلات نوروز شرایط آن اعلام می شود و در ضمن قطعا قیمت ها قابل رقابت خواهد بود.

وی با بیان این که، فروش نفت خام به صورت نقدی صورت می گیرد و شرایط تسویه آن طبق شرایط بورس خواهد بود گفت: شرکت ملی نفت ایران بر فروش و تحویل نفت خام نظارت دارد و در نهایت عواید حاصل از فروش نفت خام به خزانه کشور واریز می شود.

قمصری خاطر نشان کرد: سعی داریم شرایط پرداخت در خرید این محموله های نفتی مانند فروش میعانات گازی و به صورت ریالی باشد.

وی یکی از اهداف فروش محموله های نفت خام در بورس را فعال سازی این پالایشگاه ها و در جهت اشتغال زایی عنوان و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجربه در زمینه فروش نفت خام در بورس بتوان زمینه تقویت بورس انرژی در کشور را فراهم کرد.

یادآور می شود؛ در اوایل دهه ٨٠ ایده تاسیس بورسی برای انجام معاملات نفت طی فرآیندی مشترک میان وزارتخانه های نفت و اقتصاد شکل گرفت و در فاز نخست برای محقق شدن این ایده در اواخر بهمن ١٣٨٦ مبادلات فرآورده های نفت و پتروشیمی در بازار سرمایه آغاز شد.

تلاش ها برای ورود نفت و سایر حامل های انرژی به بازار سرمایه و تعیین قیمت این محصولات در بورس ، اوایل سال ١٣٩٠ شکل دیگری یافت. در این سال شورای عالی بورس تصمیم گرفت بورسی را با محوریت حامل های انرژی شکل دهد.

شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه ٣٠/٣/١٣٩٠ با تجمیع درخواست های جداگانه برای راه اندازی بورس نفت و برق به راه اندازی بورس انرژی رای داد. بر این اساس بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور برای عرضه محصولات نفت و مشتقات نفتی، برق، گاز طبیعی ، زغال سنگ، حق آلودگی و سایر حامل های انرژی شکل گرفت.

گفتنی است دو سال پیش نفت خام، نخستین بار در بورس کالا عرضه شد که ادامه عرضه آن به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم متوقف شد، اما سرانجام با پیگیری عرضه نفت خام در بورس انرژی و تصویب این تصمیم در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، قرار بر این شد تا عرضه محموله های نفتی در بورس به صورت محدود آغاز شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین