کد خبر: ۲۳۶۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶

دعوای آب بین نمایندگان اصفهان و خوزستان

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست مشترک نمایندگان استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای جلوگیری از انتقال آب رودخانه کارون خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدشریف حسینی در اهواز با اشاره به نشست هم اندیشی نمایندگان و استانداران استان های خوزستان و چهار محال و بختیاری گفت: این نشست با هدف پیگیری توقف طرح انتقال آب کارون به استان های مرکزی برگزار شد. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: توقف اجرای طرح های «تونل گلاب دو» و «بهشت آباد» که از مصوبات شورای عالی آب بوده، در این نشست مطرح و مصوب شد. به گفته وی، استاندار خوزستان در همین رابطه با رئیس جمهوری مکاتباتی انجام داده است.

حسینی گفت: معتقدیم طرح انتقال آب کارون برای مصارف صنعت و کشاورزی (بهشت آباد) به طرح تامین آب شرب تغییر نام داده شده است. با بیان اینکه استان های مرکزی به ویژه اصفهان نیازی به آب شرب ندارند، گفت: اگر مردم اصفهان واقعا نیاز به آب شرب داشتند خوزستانی ها کمک می کردند، اما اصفهان به اندازه کافی آب شرب دارد و نیازی به انتقال آب نیست. آنها باید ثابت کنند که به آب شرب نیاز دارند. اصفهانی ها در این مصوبه فقط نام طرح را تغییر داده اند که این نوعی دور زدن قانون و مردم خوزستان است.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان گفت: قرار بر این بود که انتقال آب برای مصرف صنایع و کشاورزی متوقف و برای آب شرب هم بررسی شود. اما هنوز هیچ کار کارشناسی و هیچ موافقتی در این زمینه اتفاق نیفتاده است و ما به هیچ وجه رضایت نخواهیم داد آب با هر عنوانی از سرچشمه های کارون منتقل شود. او گفت: انتقال آب شرب بهانه ای است برای انتقال آب کشاورزی و صنعتی. زیرا استانی که به آب شرب نیاز دارد برنج نمی کارد. این در حالیست که آمار سال 92 نشان می دهد اصفهان در تولید برنج رتبه های بالای کشوری را دارد. او با بیان اینکه ما محکم جلوی این قضیه ایستاده ایم و انتظار تجدید نظر در مصوبه داریم، گفت: انتظار خوزستان از سازمان حفاظت محیط زیست اجرای قوانین ملی و بین المللی است.

به گزارش مهر، بر اساس این قوانین در صورتی که حوزه مبداء به آب نیازمند و منطقه دچار بحرانی های زیست محیطی و اجتماعی شود، همچنین حوزه مقصد مدیریت مصرف نداشته باشد اجرای انتقال آب بین حوزه ای ممنوع است. حسینی گفت: وزارت نیرو هم دست از ارائه آمارهای کذب بردارد. آورد 21 میلیارد مترمکعبی که برای کارون اعلام می شود واقعیت ندارد و حدود دو برابر وضعیت کنونی رودخانه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین