کد خبر: ۲۳۶۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶

اطلاعات تازه از محل اختفا و نحوۀ مرگ بن‌لادن

نزدیک به 3 سال پس از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای آمریکایی، مجله نیویورک تایمز با استناد به کتابی در این راستا از کمک سازمان اطلاعاتی پاکستان به رهبر القاعده برای فرار و پنهان شدن پرده بر داشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس کارلوتا گال، نویسنده‌ی کتاب" دشمن اشتباه: آمریکا در افغانستان 2001-2014" در کتابش به مهمترین سوال درباره تحت تحت تعقیب‌ترین رهبر تروریست‌ها پاسخ می‌دهد، اینکه او چطور برای 6 سال فقط چند صد یارد دورتر از یک مرکز امنیتی پاکستان زندگی کرده است؟

وی عنوان داشته که سرویس اطلاعاتی پاکستان یک اداره ویژه داشته اختصاصا برای بن لادن. این نیروها به طور مستقل عمل می‌کردند وتحت هدایت یکی از افسران پاکستانی بودند که اختیار تصمیم‌گیری داشت و مجبور نبود به مافوق خود گزارش دهد. وظیفه‌ی او فقط یک چیز بود ، بن لادن.

گال در کتاب خود نوشته است: ساختمان3 طبقه‌ای که بن لادن در آنجا پنهان شده و در آنجا کشته شد حتی برای مردم محلی نیز بسیار عجیب بود. فقط یک شایعه وجود داشت این که در این خانه یک رهبر زخمی طالبان از وزیرستان دوران نقاهتش را می گذراند. اما این "خانه‌ی امن" در پاکستان چیزی عادی است، مکان‌هایی اختصاصی برای نیروهای امنیتی که در آنجا مظنونان را بازجویی می کنند. به دلیل سالها حمایت پاکستان از گروههای شبه نظامی، افسران پلیس یاد گرفته‌اند که چنین خانه‌های امنی را باید به حال خود بگذارند.

به نوشته‌ی این کتاب بن لادن تمام این 6 سال را در مجتمع ابیت آباد پنهان نشده بود بلکه به گفته‌ی یک مقام امنیتی پاکستانی او می توانست بیرون برود و به هر جا که می‌خواهد سرکشی کند. وی سفر می‌کرد و کاروان همراهش همواره به راحتی از ایست‌های بازرسی امنیتی عبور می‌کرد.

به گزارش ایسنا، اسناد کشف شده در خانه بن لادن حاکی از تماس‌های دائم میان وب و برخی رهبران خاص شبه‌نظامیان ساکن در پاکستان از جمله حافظ محمد سعید، بنیانگذار گروه لشکر طیبه، گروه حامی کشمیر و فعال در افغانستان و ملا عمر، رهبر طالبان ، دو رهبر وفادار به سازمان امنیتی پاکستان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین