کد خبر: ۲۳۶۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲

22 کشته و 153 زخمی در درگیری‌های اخیر طرابلس لبنان

دور جدید درگیری های مسلحانه در شهر طرابلس که به عنوان پایتخت شمال لبنان شناخته می شود وارد نهمین روز خود شد و خبرگزاری ملی لبنان تعداد کشته ها را 22 و زخمی ها را 153 تن تاکنون اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش روز جمعه ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی لبنانی « النشره» تعداد کشته را 25 تن اعلام کرده است.

منابع خبری لبنانی تاکید کرده اند که تک تیراندازها عامل کشته شدن بسیاری از شهروندان لبنانی از جمله نیروهای ارتش در جریان درگیری های مسلحانه طرابلس هستند.

طرف های درگیر همچنین با سلاح های سبک و نیمه سنگین از جمله مسلسل ، آرپی جی و خمپاره به مواضع یکدیگرکه درمناطق مسکونی و تجاری قرار دارد، حمله می کنند.

کارگذاشتن بمب درخیابان ها و یا پرتاب بمب های دستی و نارنجک از جمله روش های بکار گرفته شده در درگیری های مسلحانه شهری در طرابلس لبنان است.

دورجدید درگیری های مسلحانه در طرابلس پنجشنبه گذشته با اعلام مرگ یکی از مسئولان گروه های مستقر در منطقه باب التبانه و هنگام تشییع جنازه او کلید خورد و باردیگر اهالی دو منطقه «التبانه» اهل تسنن و طرفداران مخالفان نظام سوریه و « جبل محسن» علوی مذهب و طرفداران نظام سوریه با سلاح های سبک و نیمه سنگین با یکدیگر درگیر شدند وهنوز این درگیری ها با شدت و ضعف ادامه دارد.

درجریان این درگیری ها به تعداد زیادی خانه، محل های کسب و درآمد و خودروهای شهروندان لبنانی و خودروهای ارتش لبنان آسیب های زیادی وارد شده است.

حرکت خودروها در طرابلس بسیار محدود و کند است و مسیر بین المللی که طرابلس و شهر عکار را به یکدیگر متصل می کند، بسته است، فروشگاه ها و موسسات دولتی و خصوصی ، مدارس و بانک ها که از مناطق درگیری دور هستند، صبح جمعه فعالیت خود را شروع کردند اما بیشتر دانشگاه ها ، موسسه های علمی و مدارس تعطیل شده اند.

روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی از اوضاع شهر طرابلس ، اظهارات تحریک آمیز بویژه علیه ارتش و بستن راه ها را از جمله دلایل تداوم درگیری های مسلحانه در این شهر دانسته است.

السفیر نوشت که فرماندهی ارتش از « تمام سلام» نخست وزیر لبنان که دولتش شامگاه پنجشنبه از مجلس این کشور رای اعتماد گرفت، خواسته است تا در نخستین جلسه دولت یک تصمیم جدی ، محکم و روشن سیاسی برای حمایت از ارتش بگیرد و بررسی مسائل و مطالبات را به بعداز حل مشکلات امنیتی و پایان درگیری های مسلحانه واگذار کند.

جلسه شورای عالی دفاع لبنان بعداز بازگشت « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان از اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که قرار است پایان ماه جاری میلادی در کویت برگزار شود، تشکیل خواهد شد.

السفیر تاکید کرد که برای پایان درگیری های مسلحانه در طرابلس سه دیدگاه مورد تاکید قرار گرفته و بویژه بر پایان اظهارات و اقدامات تحریک آمیز علیه ارتش در منابر و پایگاه های اجتماعی تاکید شده است.

به نوشته این روزنامه توجه دولت لبنان به اوضاع اقتصادی و اجتماعی طرابلس و همچنین ضرورت اقدامات گسترده نظامی امنیتی مورد تاکید قرار گرفته است.

در حالیکه « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان خواستار طراحی یک « برنامه امنیتی ویژه برای طرابلس» شده، مقامات نظامی لبنانی از تلاش برخی طرف ها برای ترسیم یک معادله جدید که هرگونه برنامه نظامی در طرابلس را ناکام می سازد، ابراز نگرانی کرده اند.

اصرار برخی طرف های سیاسی در لبنان به بازداشت شماری از نیروهای اصلی در باب التبانه و جبل المحسن به عنوان پیش شرط برای پایان درگیری های مسلحانه از جمله موانع ذکر شده است.

السفیر نوشت که یک نوارصوتی اخیرا پخش شده که که برخی از شخصیت های متنفذ در دولت کنونی لبنان از هواداران خود و گروه سیاسی متبوع خواسته است تا برای فشار بر ارتش و دولت به خیابان ها بریزند و راهها را ببندند تا محاصره شهر عرسال شکسته شود.

این روزنامه افزود: یکی ازمسئولان متنفذ از سرکرده گروه ها و عناصر مهم سلفی در شمال لبنان هم خواسته است که خیابان های طرابلس را برای فشار بر دولت در اولین جلسه بعداز رای اعتماد ترک نکنند تا بتوانند مصوبه ارسال پرونده انفجارهای دو مسحد السلام و التقوی طرابلس را به شورای عالی قضایی دریافت کنند.

منابع خبری لبنانی اظهارات و مواضع تند برخی از وزیران و نمایندگان مجلس وابسته به گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل را عامل تداوم درگیری های مسلحانه در طرابلس معرفی کرده اند.

« خالد الضاهر» از نمایندگان مجلس لبنان و وابسته به گروه 14 مارس در سخنرانی خود در نشست پارلمان لبنان برای بررسی رای اعتماد به دولت تمام سلام به اقدامات ارتش لبنان بویژه در طرابلس حمله کرد که با واکنش محکم « نبیه بری » رییس مجلس مواجه شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین