کد خبر: ۲۳۷۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹

سفر دوره ای اوباما به اروپا در پی بحران اوکراین

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در حالی برای اولین بار به بروکسل مقر اتحادیه اروپا سفر می کند که بحران شبه جزیره کریمه نشانه ضعف روابط واشنگتن و بروکسل براورد می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری فرانسه از بلژیک، این سفر که به عنوان مهم ترین سفر اوباما به اروپا به دلیل بروز بحران شبه جزیره کریمه تلقی می شود، اولین گفت و گوهای مقامات بلندپایه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز هست. یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: نشست مقامات ارشد باید اکنون در بروکسل برگزار می شد و نه در واشنگتن یا هر جای دیگری، بلکه در بروکسل.

اوباما که بعد از نشست امنیت هسته ای در لاهه به بروکسل رفت در بدو ورود مورد استقبال پادشاه و نخست وزیر بلژیک قرار گرفت. وی کمتر از یک روز در بلژیک خواهد بود و بعد از آن سفر دوره ای شش روزه خود را به دیگر کشورهای اروپایی آغاز می کند، ایتالیا اولین توقفگاه اوباما در این سفر دوره ای است. 

دیدار و گفت و گوهای اوباما با ˈخوزه مانوئل باروسوˈ و ˈهرمان ون رامپویˈ به ترتیب رییس کمیسیون اروپا و رییس شورای اروپا که در قالب یک ناهار کاری برای امروز (چهارشنبه) در نظر گرفته شده است، بیشتر پیرامون بحران اوکراین خواهد بود. 

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت: اوباما در سخنانی در بروکسل که تنها سخنرانی عمومی وی خواهد بود تحولات کنونی اوکراین را در گستره ای عمیق تر و بزرگ تر بررسی خواهد کرد. 

وی افزود: اوباما در سخنرانی خود در بروکسل به عنوان قلب اروپا، بر اهمیت امنیت اروپایی تاکید می کند. 

گروه هفت در نشست خود در لاهه هلند روز دوشنبه روسیه را از عضویت در گروه هشت کشور صنعتی جهانی اخراج و نشست این گروه در ˈسوچیˈ روسیه را در ماه ژوئن (خرداد/تیر) لغو کردند. بر این اساس نشست بعدی گروه هفت در ژوئن در بروکسل برگزار می شود.

با آنکه سران کشورهای اروپایی به شدت خواستار اعمال تحریم های شدید علیه روسیه هستند، این کشورها از نظر واردات انرژی و سرمایه گذاری ها بسیار بیشتر از آمریکا به روسیه اتکا دارند. 

قرار است اوباما در بروکسل همچنین با ˈآندراس فوگ راسموسنˈ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو دیدار و گفت و گو کند. 

بر اساس این گزارش یکی از پیام های روشن اوباما در سفر منطقه ای به اروپا این است که واشنگتن متحدان خود را در ناتو از نظر امنیتی تنها نخواهد گذاشت. در حالیکه اقتصاد جهانی به کندی به سوی بهبود گام بر می دارد، بروکسل و واشنگتن نیز وعده تلاش های جدید را برای تشکیل بزرگ ترین منطقه آزاد تجاری جهان می دهند، اقدامی که می تواند به ایجاد فرصت های شغلی فراوان و رشد بسیار منجر شود.

دور چهارم گفت و گوهای توافق نامه تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا به ارزش صدها میلیارد دلار برای هر یک از طرفین دو هفته قبل در بروکسل پی گرفته شد و مذاکره کنندگان هر دو طرف از پیشرفت در این مذاکرات خبر دادند.

اما در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بحران اوکراین دستور اصلی جلسه این نشست بود، سران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا تاکید کردند که باید گام های سریع برای کاهش وابستگی به واردات گاز روسیه برداشته شود که شامل واردات احتمالی گاز ˈشیلˈ آمریکا به اروپا در قالب توافق نامه تجاری دو طرف خواهد بود.

به گزارش ایرنا، با آنکه آمریکا و اتحادیه اروپا به سوی نزدیکی بیشتر روابط گام بر می دارند، احتمال می رود ابراز نگرانی های مقامات اروپایی از برنامه های جاسوسی آمریکا که ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی سال گذشته افشا کرد، به موضوعی مناقشه برانگیز تبدیل شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین