کد خبر: ۲۳۷۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷

هشدار گیتس درباره ماجراجویی های بزرگتر پوتین پس از اوکراین

وزیر دفاع سابق آمریکا درباره ماجراجویی های بزرگتر پوتین پس از اوکراین هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: واحدمرکزی خبر نوشت: نشریه دنور پست در تحلیلی درباره اوضاع اوکراین تاکید کرد ، رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا روز سه شنبه هشدار داد تهاجم روسیه به اوکراین بخشی از برنامه بزرگتر برای ایجاد بلوک طرفدار روسیه در منطقه است. گیتس خواهان راهبرد قویتر آمریکا و اروپا درباره روسیه شد که دربرگیرنده تحریمهای اقتصادی با پشتوانه نظامی باشد.

گیتس در مصاحبه ای با دنورپست تاکید کرد : اگر برخورد جدی نباشد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیگر متجاوزان ثبات را برهم خواهند زد.

گیتس گفت: نباید مسئله اوکراین را فقط اقدامی منفرد ازجانب ولادیمر پوتین بدانیم بلکه باید بخشی از تلاشهای مستمر او برای ایجاد بلوکی از کشورهای طرفدار روسیه در اطراف این کشور بدانیم. نباید پوتین را سیاهنمایی کنیم بلکه باید با نگاهی روشن به اقدامات او هم در داخل روسیه و هم درباره همسایگانش نگاه کنیم.

گیتس در این مصاحبه تلفنی به دنورپست گفت که منافع آمریکا در این نهفته است که کشورها به کشورهای دیگر تجاوز نکنند و نخواهند با توسل به زور، مرزها را تغییر بدهند.

گیتس گفت : اقدام روسیه درباره منطقه کریمه ، رویه ای خطرناک را در جهان باب می کند آنهم باتوجه به بی ثباتی و التهاب شدیدی که در حال حاضر شاهد آن هستیم. باید اصل عدم تجاوز عدم مداخله پابرجا بماند. اقدامات روسیه هنجارهای ملتها در دوران پس از جنگ سرد را تهدید می کند یعنی هنجارهایی که براساس آن کشورها می توانند شرکای اقتصادی و متحدانشان را انتخاب کنند یعنی همان کاری که اوکراین تلاش کرد انجام بدهد. اگر این اصول تضعیف شود، چشم انداز ثبات در اروپا که در حال حاضر روشن است، به صورت جدی به خطر خواهد افتاد. راهبرد مشترک اروپا و آمریکا درمقابل روسیه باید دربرگیرنده افزایش حضور نظامی و اطمینان خاطر دادن به متحدان آمریکا باشد که نگران هستند. البته فکر نمی کنم روسیه به فکر حمله به لهستان یا بلغارستان باشد. اهداف احتمالی بعدی (پوتین)، کشورهای حوزه بالتیک خواهند بود که از نظر حملات سایبری و حملات اقتصادی آسیب پذیر هستند. پاسخ اولیه کشورهای غربی ازقبیل محدود کردن سفر مقامات روسیه و توقیف دارایی های آنها چندان جدی نیست.

گیتس گفت: باید علیه روسیه از همان تحریمهایی استفاده شود که علیه ایران استفاده شده است. البته احتمالا اروپایی ها از اعمال تحریمهای شدید علیه روسیه حمایت نخواهند کرد. اقدامات آمریکا به تنهایی با اعمال تحریمهایش می تواند خسارتهای جدی به بانکهای روسیه وارد کند اما همه دیگر اقدامات اقتصادی دیگر مستلزم مشارکت و همکاری اروپا است. اگر غرب نخواهد اقدام کند ، متجاوزان دیگر نیز اقداماتی در آینده صورت خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین