کد خبر: ۲۳۷۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

حضرتی: اصلاح‌طلبان موانع سرراه روحانی را درک می‌کنند

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه ائتلاف اصلاحات و اعتدال پایدارمی ماند، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان موانع سر راه روحانی را درک می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: الیاس حضرتی درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، می گوید " قطعا روحانی پیروزی خود در انتخابات را مدیون فردی نیست"، روحانی در انتخابات یک کاندیدا بود که همه بنا بر وظیفه و تشخیص خود از وی حمایت کردند، بنابراین روحانی مدیون کل رای دهندگان و مردم است.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد، تصریح می کند، نه هاشمی، نه خاتمی، نه اصلاح طلب ها و نه احزاب مختلف مربوط به اصلاح طلب ها هیچ کدام تا امروز نگفتند که ما در مقابل فعالیتی که انجام دادیم از دولت روحانی انتظاری داریم؛ همه اعلام کردند که اگر کاری انجام شد به خاطر منافع کلی بود و به خاطر وجود روحانی نبود.

مشروح این گفت و گو را درادامه می خوانید: 

درحال حاضرتحرک سیاسی خاصی ندارم

 جنابعالی در کنار فعالیت های مطبوعاتی درحال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟ آیا تحرک سیاسی خاصی دارید؟

به غیراز فعالیت های عمومی مانند مصاحبه، اظهارنظر، جلسه با دوستان قدیمی حزب اعتماد ملی، نمایندگان سابق مجلس و ارتباط و نشست با دوستان دراحزاب اصلاح طلب یا غیراصلاح طلب، تحرک سیاسی خاصی ندارم.

اصلاح طلب ها دولت روحانی را جزیی از خود می دانند

 اصلاح طلبان رابطه خود با دولت روحانی را چگونه تعریف کردند؟  

اصلاح طلبان به طور کلی در موفقیت و روی کار آمدن روحانی نقش موثری داشتند، اصلاح طلبان احساس می کنند که دراین مرحله دولت روحانی فرصت و ایده بسیار خوبی برای آنها است و بخش زیادی از تفکرات روحانی و برنامه هایی که رئیس جمهور دنبال می کند در ادامه و در راستای ایده هایی است که جریان اصلاح طلبی دنبال می کند؛ به عبارت بهتر اصلاح طلبان دولت روحانی را جزیی از خود دانستهو وظیفه خود می دانند که با تمام توان در جهت کمک به دولت روحانی و تقویت آن بدون کوچکترین چشم داشتی نقش ایفا کنند.

اصلاح طلبان عارف را برای کناره گیری از انتخابات تحت فشار گذاشتند

 برخی چهره های سیاسی معتقدند که اعتدال چتری بود که اصلاح طلبان را به عرصه سیاسی بازگرداند، آیا جنابعالی این موضوع را قبول دارید؟

اصلاح طلبان ازگذشته در عرصه سیاسی کشور حضور داشته و هیچ وقت از سیاست خارج نشدند؛ هرچند که این جریان با تنگناها و محدویت هایی در میدان اجرا مواجه بود، اما در صحنه مطبوعات، فعالیت های عمومی سیاسی، اظهارنظرها و تحرک ها، اصلاح طلب ها همیشه فعالیت داشتند ولی امکان فعالیت در پست خاصی برای آنها وجود نداشت، چون به طور طبیعی دولت احمدی نژاد رغبت، اعتقاد و باور نسبت به فعالیت اصلاح طلب ها نداشت؛ این درحالی است که اصلاح طلب ها با تمام توان در انتخابات شرکت کردند و این جریان کمک و نقش آفرینی موثری در رای آوری روحانی داشت؛ این موضوع را از این جهت نمی گویم که منتی بر سر روحانی باشد، بلکه ایده ها، تفکرها و نگرش روحانی باعث شد که اصلاح طلب ها در بین گزینه هایی که وجود داشت روحانی را انتخاب کنند، وگرنه ایده آل اصلاح طلب ها در گام اول حضور خاتمی، پس از آن حضورهاشمی و در گام سوم شرکت عارف در انتخابات ریاست جمهوری بود؛ اما با توجه به شرایط سیاسی کشورترجیح دادند که عارف را برای کنارگیری تحت فشار قرار دهند تا فضای اجماع با کمک عارف به نفع روحانی رقم خورد.

روحانی از همان روز اول اعتدال را تعریف کرد

 طیف منتقد دولت اعتدال، اعتقاد دارد که  روحانی با گذشت 10 ماه از انتخابات هنوز واژه اعتدال را به روشنی تعریف نکرده است، به نظر شما چرا چنین کاری انجام نشد؟

روحانی از روز اول که درصدا وسیما صحبت کرد اعتدال را تعریف و اعلام کرد که باعقلای اصولگرا و اصلاح طلب برنامه همکاری دارد، در واقع دایره تعریف اعتدال این است که معتدلان اصلاح طلب و عقلای اصولگرا درکنار هم طیف اعتدال را تشکیل می دهند، البته دکترروحانی به طور روشن بیان کرد که دولت اعتدال با افراطیون در اردوگاه اصلاح طلبی که درحال حاضر تعدادشان بسیار کم بوده وافراطیون جریان اصولگرا که اکنون تحرکات بسیار پررنگی دارند مخالف است. در واقع روحانی به صراحت اعلام کرد که خارج از مجموعه جناح های موجود، جریان دیگری را تعریف نکرده و تنها با افراطیون جریان های موجود همکاری نمی کند، خوشبختانه دولت اعتدال تا کنون این عمل را انجام داده و حرکت های روحانی در چند ماه گذشته به طور کامل واژه اعتدال را تعریف می کند و درحال حاضر نیروهای بسیاری از اصولگرا و اصلاح طلب در دولت اعتدال مشغول به فعالیت هستند.

 اما برخی منتفدان بر این موضع پافشاری بسیاری می کنند.

این پافشاری ها بیشتر مغلطه است، وگرنه درعمل بسیار واضح است که دولت روحانی بیشتر به کدام سمت و جهت پیش می رود.

نه روحانی زیر چتر اصلاح طلب ها است و نه اصلاح طلب ها زیر چتر روحانی هستند

- آیا اصلاح طلب ها به آن درجه رسیدند که خود را از زیر چتراعتدال خارج کنند و وارد عرصه انتخابات مجلس آینده شوند؟ چون برخی چهر ها و تئورسین های جریان اصلاح طلبی همچون سعید حجاریان اعلام کردند که اصلاح طلب ها فعلا قصد ندارند که ائتلاف با دولت اعتدال را بشکنند.

کسی زیر چتر کسی نیست، اعتدال جریانی است که ازاصولگرا و اصلاح طلب با مشخصه معتدل بودن و حرکت عقلایی داشتن در دولت اعتدال فعالیت می کنند؛ بنابراین جریان اعتدال به تنهایی چتر نیست که بر اصولگراها یا اصلاح طلب ها سایه اندازد؛ این موضوع ترکیبی است و در ترکیب هر کدام از عوامل برداشته شود جریان اعتدال به طور خود به خودی ناقص می شود، ازاین رو اصلاح طلب ها به عنوان یک جریان ریشه دار با عقبه اجتماعی قوی همیشه حضور دارند و وظیفه خود می دانند که با تمام توان و ظرفیت درکنار تفکر، اندیشه و تفسیری که روحانی دارد به دولت وی کمک کنند، وگرنه نه روحانی زیر چتر اصلاح طلب ها است و نه اصلاح طلب ها زیر چتر روحانی هستند؛ این دو جریان در کنار هم حضور دارند.

احتمال همپوشانی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل در انتخابات مجلس بسیار زیاد است

به طور مشخص اصلاح طلب ها درانتخابات مجلس آینده چگونه وارد عرصه رقابت می شوند؟

قاعدتا این تفکر که اصلاح طلب ها به آن نقطه رسیدند که با اصولگراهای معتدل فعالیت کنند، خود یک مرحله از پیشرفت است، اینکه شخصیت وزین وریشه داری مانند ناطق نوری از طرف جمعی از اصلاح طلب ها برای سر لیستی درانتخابات مجلس دهم مطرح می شود، حکایت از آن دارد که جریان اصلاح طلب و اصولگرا به حدی از رشد رسیدند که بتوانند یکدیگر را تحمل کنند، بنابراین در جریان انتخابات مجلس آینده قطعا اصلاح طلب ها تحرک ویژه ای خواهند داشت و جریان ها و احزاب میانی که برخی از آنها به گونه ای منتصب به دولت هستند به طورحتم فعالیت بسیاری در انتخابات آینده  دارند، البته اصولگرا ها و افراطیون این جریان هم تحرکاتی را در انتخابات مجلس خواهند داشت و بین جریان اصلاح طلب و جریان میانی که خیلی قوی نیست، احتمال وجود همپوشانی حداکثری وجود دارد.

 درحال حاضر منتقدان جریان اصلاح طلبی معتقدند که همان طور که اصلاح طلبان از خاتمی عبور کردند، از روحانی هم عبور می کنند، نظر شما دراین باره چیست؟

اصلاح طلب ها هیچ وقت ازخاتمی عبور نکردند، جریان افراطی که در کنار اصلاح طلب ها  و در این جریان حضور داشت در برخی مسائل از خاتمی عبور کرد، ازاین رو افراطیون همیشه در همه جریان ها از جمله اصولگرایان هم حضور دارند که از همان ابتدا روحانی را قبول نداشتند و در حال حاضر هم یکی از مخالفان درجه یک روحانی اصولگرایان تند و افراطی هستند؛ جریان عمومی اصلاح طلب ها همیشه در کنارخاتمی بوده و درانتخابات این موضوع را نشان دادند، به طوری که با یک دست خط کوچک از خاتمی، عارف از حضور در انتخابات انصراف داد.

اما این انشقاق و اختلاف سلیقه در حال حاضربه نحوه انتصابات دردولت بروز کرده است، آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

در امر اجرای مسئولیت اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد واین موضوع هیچ ارتباطی با اصلاح طلبی و اصولگرایی ندارد، حتی دو فرد اصولگرای صد درصد هم دربرخی موضوعات اختلاف سلیقه و نظر دارند.

ائتلاف میان اعتدال واصلاحات پایدار می ماند

 پس جنابعالی ائتلاف میان جریان اعتدال و اصلاح طلبی را پایدار می دانید؟ شرط پایداری چیست؟

این ائتلاف پایدار است، زیرا مبانی که روحانی در سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و داخلی دنبال می کند، همیشه ازجمله مواردی است که اصلاح طلب ها از گذشته خواهان تحقق آن بودند، اینکه احزاب فعالیت کنند جزء آرزو ها و تفکرات اصلاح طلبی است، تنش زدایی در سیاست خارجی و ایجاد رابطه و دوستی با تمام کشورها جز سیاست های اصلاح طلبان است؛ ازاین رو مبانی فکری، سیاست ها و اصولی که روحانی  در سیاست خارجی و داخلی دنبال می کند با عقاید و تفکرات و نظرات اصلاح طلب ها نزدیک به انطباق است.

اصلاح طلب ها موانع برسر راه روحانی را درک می کنند

 اگر شرایط بقای ائتلاف از بین رود، اعتماد ملی چند مین گروه است که راه خود را از دولت جدا می کند؟

 چنین چیزی ممکن و قابل تصور نیست، مگر اصلاح طلب ها خواهان چه چیزی هستند، اصلاح طلب ها به دنبال این موضوع نیستند که الیاس حضرتی وزیر شود، من همان ابتدا به طوررسمی اعلام کردم که هیچ مسئولیتی را قبول نمی کنم، اما باتمام توان و بدون توقع و انتظار پشت سر دولت از دولت اعتدال حمایت می کنم، اصلاح طلب ها آنچه که می خواهند برگزاری انتخابات آزاد، احترام به مردم و ایجاد رابطه دوستی، رفاقت و احترام متقابل بین کشورها و جمهوری اسلامی ایران، عزت مندی مردم این کشوردر دنیا، رفع مشکلات، تنش ها و گره های به وجود آمده در حوزه اقتصادی، ایجاد احزاب مختلف و آزادی در مطبوعات است که بخشی از این موارد را روحانی دنبال کرده، بخشی را اجرا و دربخش دیگر خواهان اجرا است، البته در قسمت هایی که اجرا امکان ندارد موانعی وجود دارد که اصلاح طلب ها قطعا این موانع را درک می کنند.

روحانی مدیون اصلاح طلبان وخاتمی نیست

 درحال حاضر برخی اصلاح طلب ها از شکوری راد تا منتجب نیا بدنه رای روحانی را برای اصلاح طلبان می دانند، اما رفیق دوست در یک مصاحبه اعلام کرده که "من پس از انتخابات پیش روحانی رفتم و  وی گفت که من پیروزی خود را مدیون خاتمی و اصلاح طلب ها نیستم و  رای من متعلق به خودم است "‌آیا روحانی مدیون اصلاح طلب ها است؟

من از مصاحبه رفیق دوست اطلاعی ندارم، قطعا روحانی مدیون فردی نیست، روحانی در انتخابات یک کاندیدا بود که همه بنا بر وظیفه و تشخیص خود از وی حمایت کردند، بنابراین روحانی مدیون کل رای دهندگان و مردم است، احزاب هم در انتخابات وظیفه خود را انجام دادند و منتی نیست، نه هاشمی، نه خاتمی، نه اصلاح طلب ها و نه احزاب مختلف مربوط به اصلاح طلب ها هیچ کدام تا امروز نگفتند که ما در مقابل فعالیتی که انجام دادیم از دولت روحانی انتظاری داریم؛ همه اعلام کردند که اگر کاری انجام شد به خاطر منافع کلی بود و به خاطر وجود روحانی نبود؛ اگر هم به دلیل حضور روحانی برخی اقدامات انجام شد به علت تفکرات و اندیشه های وی در مصاحبه ها و برخوردهایش بود که در واقع حرف اصلاح طلب ها را بیان کرد.

 نگاه تان درباره نشست وزیر کشور با احزاب و گروه‌های سیاسی چه بود؟

کاری که وزارت کشور آغاز کرده است اقدام بدی نیست، البته ضعیف، خیلی کم رمق وبا تاخیر انجام می شود، ولی این مسیر بد نیست و باید احزاب را مرتب دعوت کنند و اطمینان دهند که  فعالیت های احزاب ازیک امنیت کامل برخوردار است و انگیزه ای دهند که احزاب از یک یخ زدگی در طی چند سال گذشته خارج شوند.

 گفته می شود که اکنون مهرعلیزاده  وعارف برای ورود به انتخابات مجلس خود را آماده می کنند،آیا اقدامات آنها فردی است یا از بدنه تشکیلاتی اصلاحات چراغ سبز گرفتند؟ کدام یک سرلیست خواهند بود؟

مهرعلیزاده و عارف ازشخصیت های متین وبزرگ و خوش سابقه اصلاح طلب ها هستند و قطعا جریان اصلاحات بزرگان بسیاری مانند عارف، مهرعلیزاده و دهها نفر دیگر را در مجمع خود دارد، هر کدام وارد انتخابات شوند قدمشان بالاسر اصلاح طلب ها است و به طور حتم به عنوان سرلیست و یا متن لیست اگر وارد عرصه رقابت شوند یک نوع فداکاری و حرکتی بسیار مثبت است؛ سیاست کلی اصلاح طلبان این است که در تمامی انتخابات ها همه با تحرک بسیار شرکت کنند، در ریاست جمهوری که همه آمدند و قطعا در انتخابات مجلس ظرفیت بالایی از اصلاح طلب ها حضورپیدا می کنند.

گفت و گو از سمانه حسین زاده

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین