آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا؛ سردار سرتیپ موسی امیری در حاشیه سفر به استان فارس و در جمع خبرنگاران گفت: ترافیک در مرحله اول سفرهای نوروزی به دلایل شرایط آب و هوایی در استانهای شمال و شمال شرق، کمتر و در استانهای جنوبی بیشتر بوده و در دور دوم، شاهد افزایش سفر در استانهای شمالی و کاهش سفر در استانهای جنوبی هستیم.
وی با یادآوری اینکه از لحاظ ترافیکی هفتم و هشتم بیشترین بار ترافیک در سطح جادههای کشور وجود داشته است، خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات جرحی و فوتی مربوط به سه استان اصفهان، فارس و خراسان رضوی، به لحاظ تعداد بوده است.
امیری عامل 41 درصد از حوادث رانندگی نوروز امسال را واژگونی اعلام و با تاکید براینکه خستگی، خوابآلودگی، عدم مهارت کافی و یکنواخت بودن مسیرها، علت اصلی در واژگونی است، گفت: امسال با توجه به استفاده مطلوبتر از دوربینهای کنترل سرعت، حضور گسترده و موثرتر پلیس و دیگر دستگاهها، همراهی مردم، شاهد کاهش میانگین سرعت در جادهها بودیم.
وی با بیان اینکه میانگین سرعت خودروها در جادههای کشور 79 کیلومتر در ساعت بوده است، این میزان را در مقایسه با سال گذشته نشاندهنده 6 کیلومتر کاهش دانست و گفت: بیشترین آمار واژگونی خودروها در سه مسیر شیراز- اصفهان، شاهرود- سبزوار و رشت-لاهیجان ثبت شده که دو مسیر از این سه مسیر، طولانی و خستهکننده و یکنواخت است.
امیری با بیان اینکه در مجموع سفرها شاهد رشد 3 تا 4 درصدی به نسبت سال گذشته بودهایم، از کاهش تلفات حوادث رانندگی در 12 روز گذشته خبرداد و کاهش سرعت را عامل اصلی در کاهش تلفات دانست.
وی از برنامهریزی برای روز 13 فروردین خبرداد و تاکید کرد: در روزهای 13، 14 و 15 فروردینماه، تمام نیروهای راهور در کل کشور، آمادهباش 100 درصد خواهند بود اگر چه امسال بهدلیل آنکه 13 فروردین روز پایانی تعطیلات نیست، میزان ترافیک در مسیرهای بازگشت، شیب کمتری نسبت به سالهای قبل خواهد داشت.
امیری همچنین از برنامهریزیهای انجام شده برای ارتقای فرهنگترافیکی مردم در سال پیشرو خبرداد و با بیان اینکه استفاده از رسانهها خصوصا رسانه ملی برای این مهم، یکی از اولویتهای اصلی است، خاطرنشان کرد: ساخت تیزرهای تلویزیونی و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی از طریق تمام رسانهها در دستور کار قرار دارد.
جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به سئوالی گفت: وجود هرگونه تکلیف برای جریمه را تکذیب میکنیم، برای پلیس بهترین و مطلوبترین روز آن زمانی است که هیچ تخلف رانندگی حادث نشود که ما مجبور به اعمال قانون شویم. تکلیفی برای جریمه وجودی ندارد، اگر فردی هم این مطلب را عنوان کرده، من بهعنوان فردی که فعلا در کشور مسئولیتی دارد تکذیب میکنم، ما نیازی نداریم که تخلفی بشود تا جریمه کنیم.
وی همچنین از ارائه پیشنهاد پلیس برای افزایش جریمه تخلفات رانندگی در سال جدید خبرداد و گفت: براساس ماده 22 رسیدگی به تخلفات، هر سه سال اجازه داریم تا هزینه جرایم رانندگی را افزایش دهیم،در این راستا خواهان افزایش هستیم زیرا جرایم فعلی را بازدارنده نمیدانیم و به همین دلیل قبل از سال پیشنهادات خود را به مجلس محترم ارائه دادهایم.
امیری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در خصوص اجرای مدیریت واحد در شهرهای بزرگ و واگذاری بخشی از اختیارات پلیس راهنمایی و رانندگی به شهرداریها، گفت: در تهران طی سه سال گذشته این طرح اجرا شد و مشکل اساسی هم وجود نداشت.
وی با بیان اینکه در تهران بخشی از اختیارات پلیس راهور درون شهری به شهرداری واگذار شده است، گفت: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهادی در خصوص اجرایی شدن طرح در برخی کلانشهرها ارائه داد که در کمیسیونها نیز بررسی شد و ما نیز پیشنهادات خود را در این خصوص ارائه دادهایم. اجرای این طرح در کلانشهرها نیازمند مصوبه مجلس است.