کد خبر: ۲۳۷۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰

اتفاقات تاثیرگذار سال 92 برای زنان

در سالی که گذشت، در حوزه زنان چه اتفاقات تاثیرگذاری رخ داد؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: فهیمه حسن‌میری در خبرآنلاین نوشت: سال 92 که با اتفاق مهم انتقال دولت دهم از محمود احمدی‌نژاد به حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم همراه بود، زنان هم در انتظار تغییر و تحول زیادی در اوضاع و احوالشان بودند. تغییراتی که بعضی از مهمترین آنها مانند انتخاب زنان توانمند به عنوان وزیر جامه عمل نپوشید و هیچ زنی به ریاست 18 وزارتخانه موجود در کشور نرسید اما اتفاق‌های دیگری مانند انتخاب زنان به عنوان سخنگو، فرماندار و مدیر در سطوح مختلف اتفاق افتاد و در عین حال حضور پررنگ زنان در شورای شهر بخشی از آن ناکامی‌ها را جبران کرد.

سالی که گذشت، اتفاقات ریز و درشت دیگری را هم به خودش دید؛ بعضی از وعده‌هایی که به زنان داده شده بود همچنان بلاتکلیف ماند مانند بیمه‌ زنان خانه‌دار و افزایش مرخصی زایمان، بعضی از اتفاقات خوشایند رخ داد مانند استفاده از توانمندی زنان در سازمانی مانند میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین اتفاق تلخ مرگ دو کارگر زن در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری.

در جدول زیر، مهمترین اتفاقاتی که در حوزه زنان در سال 92 افتاده را ببینید؛


تاریخ

مهمترین اتفاق

فروردین

لایحه حمایت از خانواده چند سال پس از ارائه‌اش، در روزهای پایانی سال 91 بالاخره مورد موافقت شورای نگهبان قرار گرفت و با ابلاغ رسمی آن در فروردین 92، از هفتم اردیبهشت لازم‌الاجرا شد.

 

اردیبهشت

حمیرا فلاحی، کارشناس مسئول آموزش ایدز وزارت بهداشت نسبت به افزایش ایدز بین زنان هشدار داد و گفت: تعداد زنان مبتلا به ایدز 10.2 درصد برآورد شده و با توجه به آمارها، تعداد زنان مبتلا به ایدز در کشور رو به افزایش است.

 

خرداد

زنان در انتخابات شورای شهر حضور پررنگی داشتند و در بعضی از شهرها به عنوان عضو هیات رییسه یا رییس شورا هم انتخاب شدند

با ابلاغ حکمی توسط سخنگوی دولت و معاون توسعه مدیریت و سرمایهٔ انسانی رئیس‌جمهور، این مرکز به معاونت زنان و امور خانواده ارتقا یافت و سمت رئیس آن نیز از مشاور رئیس‌جمهور در امور بانوان، به معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان ارتقا یافت.

تیر

افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران در هیات دولت مطرح و مصوب شد. بر اساس این لایحه دستگاه‌ها مجازند این افزایش را اجرا کنند، اتفاقی که به دلیل تامین نشدن بودجه در بسیاری از نهادها نیفتاده و معاون امور زنان و نمایندگان مجلس از طرحهایی برای اجرای این کار خبر میدهند.

مرداد

انتخاب الهام امین‌زاده به عنوان معاون حقوقی رییس‌جمهور

شهریور

- مرضیه افخم به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه انتخاب شد

- معصومه ابتکار به عنوان رییس سازمان محیط زیست انتخاب شد

مهر

- در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ حسن روحانی، طی حکمی شهیندخت مولاوردی را به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تعیین کرد.

- لایحه‌ای در مجلس اصلاح و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد که تبصره یکی از مواد آن انتقادهای فراوانی را همراه داشت. بر اساس تبصره ماده 27 «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است، مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد». این موضوع انتقادها و مخالفت‌های زیادی را به همراه داشت اما در نهایت به همان شکل تصویب شد. با این حال، شهیندخت مولاوردی می‌گوید معاونت امور زنان درصدد هستند کاری کنند که این مشکل حل شود.

- مواد 9 و 10 طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که اولویت استخدام را به مردان متاهل داده بود و دختران مجرد را از استخدام محروم می‌کرد، مورد انتقاد قرار گرفت که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حذف شد ولی ممکن است دوباره در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود. در حال حاضر این طرح در کمیسیون قوانین مجلس به سر می‌برد و هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است.

- بعد از انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، او چندین نفر از زنان متخصص را برای سمت‌های مختلفی انتخاب کرد از جمله مشاور گردشگری، مدیر کاخ نیاوران، مدیر کاخ گلستان، مدیر موزه ملی، مشاور امور بین‌الملل و مشاور امور زنان، خانواده و جوانان

آبان

- بر اساس بخشنامه دولت و طی آنچه به منظور چابک‌سازی از آن نام برده شد، پست مشاور بانوان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها حذف شد. نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند ولی معاون امور زنان و خانواده تاکید کرد این موضوع اصلا به این شکل نبود که پستهای مشاوره زنان در دستگاهها حذف شود بلکه تنها الزام آن برداشته شده است.

آذر

- رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران درباره فعالیت بانوان در دفاتر مشاور املاک گفت: مباشر و مشاور زن نباید در دفاتر مشاور املاک استخدام شوند که پیش‌تر هم اماکن بر این موضوع تاکید کرده بود. بعد از این گفته‌ها، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده نسبت به این موضوع انتقاد کرد.

- سامیه بلوچ‌زهی برای اولین‌بار در طول تاریخ استان سیستان و بلوچستان به عنوان شهردار شهر کلات انتخاب شد.

دی

- بخشنامه دورکاری زنان لغو شد

- انتخاب زهرا نعمتی به‌عنوان یکی از ۵۰ چهره تأثیرگذار ورزش جهان در سال ۲۰۱۳ از سوی سایت رسمى کمیته بین‌المللى پارالمپیک

- مرگ تلخ دو زن کارگر در حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری

بهمن

- در جلسه روز 26 بهمن مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب هشت بند دیگر از سیاست‌های جمعیتی، مجموعا در قالب 15 بند، سیاست‌های کلی جمعیت به پایان رسید تا جهت تأیید نهایی به رهبری معظم انقلاب تقدیم شود.

- در لایحه بودجه پیشنهادی سال 93 دستگاه‌ها مجاز شده بودند یک درصد از بودجه اجرایی خود را به امور زنان اختصاص دهند که کمیسیون تلفیق با این موضوع موافقت نکرد و این بند از بودجه حذف شد.

اسفند

- معصومه پرندوار و حمیرا ریگی به عنوان فرماندار شهرستان هامون و قصر قند از توابع استان سیستان و بلوچستان منصوب شدند.

- بیمه زنان خانه‌دار، پس از تمام فراز و فرودهایش، از طرف شورای نگهبان تایید نشد و به تصویب نرسید

- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شرکت در اجلاس کمیسیون مقام زن در نیویورک، با وزارتخانه های امور زنان 8 کشور تفاهمنامه مشترک برای تبادل تجربیات در حوزه زنان امضا کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین