کد خبر: ۲۳۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

تصویب قطعنامه مربوط به ایران در کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا

دامه فضاسازی رسانه های غربی علیه نماینده جدید ایران در سازمان ملل، ادعاهای رئیس رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران، اتهام زنی رئیس جمهور یمن به ایران، توضیحات یک مقام پاکستانی درباره نامه ایران به سازمان ملل در موضوع مرزبان های ربوده شده و تصویب قطعنامه مربوط به ایران در کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش تابناک، از دو روز پیش و با اعلام نام نماینده جدید ایران در سازمان ملل، رسانه های غربی به فضاسازی گسترده ای علیه وی اقدام کرده اند که همچنان ادامه دارد. در همین زمینه، خبرگزاری«رویترز» با انتشار گزارشی از «عصبانیت» کارکنان سفارت آمریکا در تهران در زمان تسخیر این سفارت، از اعلام نام حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد این افراد که مدت 444 روز در ایران «گروگان» گرفته شده بودند، از اینکه کسی به عنوان نماینده ایران معرفی شده که در واقعه تسخیر سفارت نقش داشته، خشمگین و ناخرسند هستند. بر همین اساس، گروهی از این افراد از رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده اند از صدور ویزا برای ابوطالبی جلوگیری کند.

این در حالی است که به طور همزمان، فضاسازی های مقامات غربی و صهیونیستی علیه ایران نیز ادامه دارد. به نوشته «شانگهای دیلی»،شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل روز گذشته ضمن ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ایران و طرح مجدد این ادعا که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است، اظهار داشته در صورتی که ایران از تلاش خود در این زمینه دست بردارد، می تواند به یک «کشور عادی» تبدیل شود. وی با بیان اینکه توافق جامع هسته ای ایران و 1+5 باید عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای را تضمین کند، گفته «هیچ کس نمی خواهد که در زمان کنونی شاهد یک هیروشیمای دیگر باشد». 

البته روز گذشته رئیس جمهور یمن نیز با ادعاهای گوناگون موجود علیه ایران همصدا شده و ایران را به مداخله در این کشور و حمایت از شورشیان مخالف دولت محکوم کرده است. به نوشته روزنامه «گالف تودی»، عبد ربه منصور هادی ضمن دفاع از اقدامات مداخله جویانه آمریکا در این کشور و حمایت از عملیات های هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی علیه گروه های وابسته به «القاعده»، مدعی شده ایران در شرایط دشواری که یمن با آن روبروست، از جدایی طلبان جنوبی و شورشیان شمالی این کشور حمایت می کند. وی گفته ایران باید از یمن دست بکشد و حمایت خود از گروه های مسلح در این کشور را متوقف کند. 

اما در مطلبی مربوط به موضوع مرزبان های ایرانی ربوده شده، روزنامه«اکسپرس تریبیون» پاکستان اظهارات سخنگوی وزارت خارجه این کشور را بازتاب داده که به مطبوعات این کشور درباره نامه وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل توضیحاتی را ارائه کرده است. به نوشته این روزنامه، تسنیم اسلام گفته ایران در شکوائیه خود به سازمان ملل، پاکستان را به ربودن مرزبان های خود متهم نکرده و تنها به این موضوع اشاره کرده که این مرزبان ها در مرز مشترک ایران با پاکستان ربوده شده اند. وی برخی گزارش های منتشره در مطبوعات پاکستانی که مدعی شکایت ایران از پاکستان به سازمان ملل شده بودند را رد کرده است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت به موضوع تصویب یک قطعنامه مربوط به ایران در کمیته روبط خارجی اتحادیه اروپا پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد کمیته مذکور روز گذشته پیش نویس قطعنامه ای را به تصویب رسانده که قرار است راهنمای روابط این اتحادیه با ایران باشد. در این قطعنامه از آمادگی اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با ایران پس از حصول توافق جامع هسته ای و همچنین کاهش تدریجی تحریم های این اتحادیه علیه ایران پس از رسیدن به این توافق سخن به میان آمده و پیشنهاد تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح شده است. با این حال، این اتحادیه بار دیگر ادعاهای گوناگونی را علیه ایران در موضوعات مربوط به «حقوق بشر» و آزادی های سیاسی مطرح کرده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین