کد خبر: ۲۳۷۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶

احتمال توقف شهرک‌سازی به نفع مذاکرات سازش

یک مقام اسراییلی نزدیک به مذاکرات سازش روز سه شنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی ممکن است برای زنده نگه داشتن مذاکرات، بخشی از شهرک سازی را متوقف کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری رویترز از بیت المقدس، توقف ساخت و ساز در کرانه باختری تحت اشغال بخشی از یک بسته پیشنهادی است که آزادی ˈجاناتان پولاردˈ جاسوس اسراییلی دربند آمریکا و صدها فلسطینی اسیر رژیم صهیونیستی را در بر می گیرد. 

آزادی پولارد ممکن است به ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی آزادی عمل لازم دهد تا تندروها در دولت ائتلافی اش را به توقف بخشی از شهرک سازی و آزادی زندانیان فلسطینی متقاعد کند. 

پولارد، شهروند آمریکایی و تحلیل گر سابق نیروی دریایی ایالات متحده است که در سال 1987 به اتهامات خود در خصوص جاسوسی برای رژیم صهیونیستی اعتراف کرد. 

شهرک سازی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس، مانع اصلی در مذاکرات سازش بوده است.

اکثر کشورهای جهان، شهرک سازی در این مناطق را غیرقانونی تلقی می کنند. 

در همین حال، مقام یاد شده گفت که فلسطینی ها در ازای اقدام تل آویو، با تمدید مدت مذاکرات سازش تا سال 2015 موافقت خواهند کرد. 

رژیم صهیونیستی آخرین بار در سال 2009 شهرک سازی را تا حدی متوقف کرد تا مذاکرات از سر گرفته شود. طرف فلسطینی در سال 2010 به مذاکرات بازگشت، اما در پی خودداری نتانیاهو از تمدید مدت ممنوعیت 10 ماهه شهرک سازی، مذاکرات برهم خورد.

مذاکرات سازش همچنین با مخالفت طرف فلسطینی با درخواست رژیم صهیونیستی برای به رسمیت شناختن اسراییل به عنوان یک کشور یهودی به مشکل برخورده است. 

مقام اسراییلی در حالی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: شهرک سازی در شرق بیت المقدس، ساخت و سازهای خصوصی و احداث موسسات دولتی مشمول طرح جدید توقف شهرک سازی نخواهد بود. 

براساس این گزارش، ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا که امروز (سه شنبه) برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از خاورمیانه به بروکسل سفر کرد، فردا (چهارشنبه) به منطقه باز می گردد تا با ˈمحمود عباسˈ رییس حکومت خودگردان فلسطین در شهر رام الله در کرانه باختری دیدار و گفت و گو کند. 

به گزارش ایرنا؛ کری که بیش از 10 بار ظرف یک سال و اندی از خاورمیانه دیدن کرده است، امروز قبل از ترک منطقه با نتانیاهو و ˈصائب عریقاتˈ مذاکره کننده ارشد فلسطینی نیز به طور جداگانه دیدار کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین