کد خبر: ۲۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - ۰۸:۴۰
جهان در سالی که گذشت

حادثه گروگان گيري بسلان

آفتاب‌‌نیوز :  روز اول سپتامبر سال 2004، اين مدرسه توسط شبه نظاميان مسلح اشغال شد و روز سوم سپتامبر با درگيري خونين ميان گروگانگيران و نيروهاي امنيتي روسيه خاتمه يافت اما به مرگ چند صد نفر انجاميد.

براساس گزارش ها 344 غيرنظامي كه 172 تن از آنان، كودك بودند كشته شده و چند صد نفر مجروح شدند.

در ابتدا، هويت مهاجمان، مشخص نبود و گفته مي شد كه اين افراد از گروه هاي چچني هستند اما دولت روسيه اعلام كرده بود كه مهاجمان از گروه هاي مختلف عرب، تاتار، قزاق، چچني، ازبك و حتي ساكنان محلي تشكيل شده است.

با اين وجود، تصاويري كه بعدها از جريان گروگانگيري پخش شد نشان مي داد كه اكثر گروگانگيران، هويتي نزديك به قفقازي ها دارند. دولت روسيه حتي ادعا مي كرد گروگانگيران با القاعده در ارتباط هستند اما شك و ترديد زيادي در اين خصوص وجود داشت.

گروگانگيران خواسته هاي خود را مشتمل بر عقب نشيني نيروهاي روسي از چچن و آزادي تعدادي از زندانيان چچني از سوي روسيه عنوان كرده بودند.

سرانجام در روز سوم، درگيري ميان نيروهاي امنيتي روسيه با مهاجمان، شرايط خونيني را به نمايش گذاشت كه شكست سنگيني براي دولت ولاديمير پوتين بود. او كه قول داده بود اين جريان را به طور مسالمت آميز حل كند نتوانست شرايطي را فراهم كند كه غيرنظاميان را از تيررس مهاجمان مسلح در امان نگه دارد.

اين حادثه، عواقب داخلي ناگواري براي پوتين به همراه داشت و از آنجا كه حادثه گروگانگيري در تئاتر مسكو نيز پاياني خونين داشت، پوتين به عنوان رئيس جمهوري مطرح شد كه چندان به نجات گروگان ها اهميتي نمي دهد و تنها درصدد است امتيازي به گروگانگيران ندهد.

به دنبال اين ماجرا، پوتين حتي اعلام كرد كه قصد دارد اصلاحات اساسي را در نيروهاي امنيتي روسيه انجام دهد تا از فساد و ناهماهنگي فعلي جلوگيري شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین