کد خبر: ۲۳۸۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

سیاست خارجی، تخصص دیپلمات هاست نه نظامیان

مقامات نظامی کشورها در امور مربوط به سیاست خارجی، اظهار نظر نمی کنند زیرا می دانند که این امر ، وجهه بدی از کشورشان در جهان می سازد به گونه ای که مردم دنیا به این باور می رسند که در کشورشان ، نه مردم و دولتمردان منتخب آنها، که ژنرال ها حکومت می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردار نقدی ، فرمانده محترم بسیج در مراسم یادواره شهید ابوالحسن کریمی، دادستان سابق گیلان در مسجد میرزا کوچک خان جنگلی سلیمان داراب این شهر با اشاره به درخواست کشورهای اروپایی ها برای افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران خطاب به آنها گفته است: "شما غلط می‌کنید که در ایران دفتر بزنید." (خبرگزاری فارس)

این که اگر اتحادیه اروپا در ایران دفتر داشته باشد خوب است یا بد؟ یا الان وقت مناسبی برای این کار است یا خیر؟ موضوع بحث نیست و ای بسا ما نیز باورمان این باشد در شرایط فعلی که روابط ایران و اروپا به واسطه تحریم ها، سرد است، سخن گفتن از تأسیس دفتر، زودهنگام است.

اما وارد این بحث نمی شویم و صرفاً یادآوری یک نکته را متناسب با منافع ملی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران می دانیم و آن این که ورود افراد دارای جایگاه نظامی در امور سیاسی و به ویژه در سیاست خارجی، بسیار هزینه بر است.
اگر دقت کنید، مقامات نظامی کشورها در امور مربوط به سیاست خارجی، اظهار نظر نمی کنند زیرا می دانند که این امر ، وجهه بدی از کشورشان در جهان می سازد به گونه ای که مردم دنیا به این باور می رسند که در کشورشان ، نه مردم و دولتمردان منتخب آنها، که ژنرال ها حکومت می کنند.

در جمهوری اسلامی که بر اساس آرای مردم اداره می شود و هم تفکیک قوا و جود دارد و هم تقسیم مسؤولیت ها ، شایسته نیست مقامات نظامی که جایگاه شان به واسطه دفاع از تمامیت ارضی کشور و نظام ، رفیع و بی همتاست ، خود را وارد مسائل اجرایی سیاست داخلی و خارجی کنند و در هر موردی اظهار نظر نمایند.

البته طبیعی است که آنان هم همانند همه شهروندان این کشور، حق دارند درباره مسائل مختلف، دیدگاه های مختلف داشته باشند ولی باید متوجه این موضوع هم باشند که وقتی درجه های مقدس سربازی بر دوششان نهاده شد، نکاتی را نیز باید رعایت کنند و عدم مداخله در امور سیاسی - همان طور که امام راحل (ره) نیز بر آن تأکید داشتند - یکی از همین نکات است.
به یاد داشته باشیم همان طور که امور دفاعی در حوزه تخصصی نظامیان است ، سیاست خارجی نیز مقوله ای کاملاً تخصصی است که باید توسط دیپلمات هایی که در این عرصه تحصیل کرده یا تجریه دارند پیگیری شود.

به جاست در سال جدید، مقامات نظامی به ویژه در حوزه حساس سیاست خارجی از اظهار نظر بپرهیزند و بدانند که اگر نیازی به ورود باشد، فرمانده آنان که رهبر معظم انقلاب هستند، بی هیچ ملاحظه و تعارفی این کار را خواهند کرد و نیازی به برخی اظهارنظرهای هزینه زا از سوی مقامات غیر مسوول نیست.

منبع: عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین