کد خبر: ۲۳۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۴

دو اظهار نظرنگران كننده البرادعی

آفتاب‌‌نیوز : البرادعی در یکی از اظهاراتش گفت: ایران در برنامه هسته ای اش باید شفاف تر عمل کند و در اظهار دوم خود خواستار تشکیل بانک هسته ای شد. آفتاب اظهارات اخیر البرادعی را با یکی از کارشناسان مسائل هسته ای کشور در میان گذاشت: وی در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب گفت: به نظر می رسد که اظهار نظر اول آقای البرادعی را به توان در راستای همان بندg قطعنامه 24 سپتامبر 2005 تفسر نمود که آمده بود: « . . . . همانطور که مدیر کل گزارش داده است، آژانس هنوز در موضعی نیست که بعد از 2 سال و نیم بازرسی و تحقیقات فشرده، بعضی از مسائل مهم باقیمانده را روشن کند.
 وی افزود: البرادعی در این اظهارات تازه خودگفته است که در طول سال گذشته توانسته تصویری مشروح از اغلب جهات برنامه هسته ای ایران در گذشته و حال تهیه کند اما سوالاتی بدون پاسخ مانده كه منوط به اقدامات شفاف ساز بیشتر ایران است. معني حرف البرادعي آن می تواند باشد که اکنون البرادعي قصد دارد از مسئله شفاف سازی به عنوان مکانیسم ماشه بر ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت استفاده كند. قسمت جالب توجه قضيه آنجاست كه در حالي البرادعي از شفاف سازي سخن مي گويد كه هيچگاه ايران تا اين اندازه در مورد بازرسي ها ، آسان گيري نبوده است. 
این کارشناس مسایل هسته ای  در خصوص اظهار نظر دوم آقای البرادعی مبنی بر تشکیل بانک سوخت هسته ای گفت: با این کار کشورهایی مثل ایران باید فاتحه داشتن چرخه سوخت هسته ای در داخل کشورشان را بخوانند و برای همیشه به کشورهای دارای این فناوری وابسته شوند زیرا همانطوری که در اظهارات اخیر آقای البرادعی آمده است، کشورهایی مثل امریکا و روسیه از جمله کشورهایی خواهند بود که مواد هسته ای این بانک را تامین خواهند.
 وی افزود: فکر می کنم که البرادعی با اظهار این پیشنهاد که قبلا در تدوین یا ارائه اش با کشورهايي چون امریکا و روسیه همفکري کرده است. بخواهد زمينه فعالیت هسته ای کشورهای مثل ایران را برای همیشه به حالت تعطيل درآورد كه البته این چیز خطرناکی برای فناوری هسته ای کشورمان می تواند باشد. وی در پایان اظهار داشت" مسلما این گونه نیست که کشورما به دلیل داشتن چرخه سوخت هسته ای به دنبال سلاح هسته ای خواهد رفت. برای نمونه می توانیم کشور ژاپن را نام ببریم که به علت فقر منابع طبیعی، چرخه سوخت را به عنوان عامل ضروری در حفظ استقلال کشورش می داند ولی همان طوریکه مستحضرید در شرایط کنونی ما هرگز قادر به مقایسه خود با کشورهایی مثل ژاپن نیستیم. امروز توجه و حساسیت دنیا به برنامه غنی سازی ایران بسیار بالا است و من فکر می کنم که این وضعیت تنها با یک دیپلماسی قوی در راستای اعتماد سازی قابل حل خواهد بود."
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین