کد خبر: ۲۳۸۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
اولویت‌بخشی به بخش خصوصی در اقتصاد دانش‌بنیان

اعطای تسهیلات چهار هزار میلیارد ریالی به شرکتهای دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: توسعه علم و فناوری یکی از الزامات گریزناپذیر دستیابی به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر ستاری در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو با اشاره به پیام مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال جدید به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: رهبر فرزانه انقلاب مکررا پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان را در راس همه کارهای اساسی در پیشرفت کشور قرار داده و زیربنای اقتدار کشور را قدرت ملی دانسته‌اند و تاکید فرموده‌اند قدرت علمی و فناوری، منشاء قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال جاری، زمان رونق تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه با رویکرد جهادی است خواستار توجه ویژه به صادرات محصولات دانش بنیان و حمایت از فرآیندهای موثر در تقویت بخش خصوصی فعال در این زمینه شد.

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال پیش رو

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر تلاش برای نفوذ و انتشار هرچه بیشتر یافته‌های علمی و فناورانه در فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور گفت: برنامه تحریک و ایجاد کشش بازار خدمات و کالاهای دانش‌بنیان، حمایت از طرح‌های کلان ملی و تلاش برای ایجاد صنایع وابسته به این طرح‌ها نیز از برنامه‌های معاونت علمی در سال جاری به شمار می‌آیند.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ادامه داد: حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌ها در کشور با به کارگیری ظرفیت‌های موجود در کلیه استان‌های کشور و توان کارگزاران (کریدورهای) تجاری‌سازی فناوری در هفت نقطه کشور، توجه به فعالیت‌های کارآفرینی مبتنی بر فناوری‌ از جمله توانمند‌سازی و حمایت از نخبگان استان‌ها و برگزاری جشنواره‌هایی مثل علم تا عمل، توجه خاص به (VC )، بانک‌ها و خیرین در توسعه تجاری سازی فناوری و ایجاد صنایع مبتنی بر دانش نیز در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال پیش رو است.

ستاری تصریح کرد: توجه به نوآوری‌ها و افزایش نقش آن در صنایع و بازار کشور، حمایت از نفوذ دانش از دانشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع بزرگ، تقویت ارتباط معاونت با صنایع و کسب و کار‌های بزرگ کشور، توجه ویژه به اشتغال نخبگان، استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، توجه ویژه به صادرات محصولات دانش‌بنیان و حمایت از فرآیند‌های موثر در تقویت بخش خصوصی فعال ، اولویت دادن به فعالیت‌های بخش خصوصی در نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان از طریق حمایت از فعالیت‌های به تحقیق و توسعه کسب و کار از دیگر فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اصلاح آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بینان با هدف بهبود فرآیندهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: افزایش تعداد کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان از 12 کارگزار به 25 کارگزار، ایجاد مراکز تجاری سازی برای حمایت از شرکت های فناور، حمایت از صندوق های خطر پذیر ( VC) ، ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان در راستای حمایت از تجاری سازی و اختراعات توسعه « فن بازارها» از دیگر اقدامات این معاونت در سال گذشته به شمار می‌آید.

رئیس هیات امنای پارک فناوری پردیس افزود: در اجرای دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، پارک فناوری پردیس نیز با کشورهای عضو D8 که شامل 8 کشور اسلامی هستند، اقدام به مبادلات فناوری کرده است.

انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با بانک‌ها برای رونق تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری

ستاری انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کاهش ریسک را از دیگر فعالیت‌های این معاونت در سال 92 دانست و اظهار کرد: در هفت ماه گذشته با تاکید دولت تدبیر و امید بر اقتصاد متکی بر دانش و فناوری نسبت به گشایش خطوط اعتباری بانک‌ها و تسهیلات لازم به شرکت‌های دانش بنیان اقدام شد.

وی ادامه داد: انعقاد موافقت نامه همکاری در خصوص اعطای تسهیلات با اعتبار دو هزار میلیارد ریال به شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی بین معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی، پیگیری انعقاد موافقت نامه همکاری در خصوص اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال با بانک صنعت و معدن تنها برخی از موافقت‌نامه‌های امضا شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شمار می‌آیند.

افزایش جذب و ماندگاری مجموعه نخبگان در داخل

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر ایجاد روابط تنگاتنگ معاونت علمی با بنیاد ملی نخبگان افزود: ایجاد و آماده سازی بانک اطلاعات سوابق حمایتی از محل بودجه معاونت علمی، دریافت اطلاعات طرح‌های منتخب تجاری سازی در راستای آیین نامه حمایت از طرح‌های منتخب تجاری سازی و نمونه سازی بنیادهای استانی نخبگان و همکاری با انجمن‌های علمی پارک‌ها و مراکز رشد از برنامه‌های اجرا شده بنیاد ملی نخبگان در سال 92 بوده است.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان طی برنامه‌ریزی‌هایی که در حال صورت گرفتن است به یاری خدا، در سال جاری از همه ظرفیت‌های موجود کشور از جمله توان علمی و فرهنگی با تکیه بر علاقه‌مندی به ایران اسلامی در صدد جذب و ماندگاری بیشتری مجموعه‌های نخبگانی در کشور استفاده خواهد کرد. البته در این مورد همه نهادها و دستگاه‌ها باید در این راستا همکاری و هماهنگی لازمه را با این بنیاد داشته باشند.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان تصویب بودجه 200 میلیون دلاری برای صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه سال 1393 اشاره کرد و افزود: فرآیند اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در سال 93 شتاب بیشتری می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ستاری تصریح کرد: ایجاد سه ستاد توسعه فناوری "توسعه فناوری و نوآوری نفت و گاز و ذغال سنگ"، "بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست"، "توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز" نیز از دیگر اقدامات این معاونت در مدت کوتاه دولت تدبیر و امید بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین