کد خبر: ۲۳۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
تاکید رییس جمهوری بر صیانت از منابع آب کشور؛

روحانی: در بخش های آب و برق باید به سطح اطمینان پایدار برسیم

رییس جمهوری گفت: برنامه ریزی ها در بخش های آب و برق باید به گونه ای انجام دهیم تا به سطح اطمینان پایدار رسیده و نگرانی های لحظه ای را از بین ببریم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح امروز (دوشنبه) با حضور در وزارت نیرو در نشستی با وزیر، معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه شرکت کرد.

وی در این نشست با یادآوری اهمیت آب و برق در زندگی روزمره مردم و توسعه کشور بر ضرورت برنامه ریزی و مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت ها، توانمندی ها و نیروی انسانی متحد و بکارگیری بخش خصوصی در راستای توسعه هر چه بهتر این بخش تأکید کرد.

رییس جمهوری ضمن تبریک سال جدید به همه خدمتگزاران و مسوولان فعال در وزارت نیرو اظهار امیدواری کرد که سال خوبی را در پیش رو داشته و بتوانیم خدمتگزار بهتری برای ملت بزرگ ایران باشیم.

روحانی با بیان این که مسأله آب و برق از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است، تصریح کرد: ایران در موضوع آب، دچار یک مشکل ریشه ای است چرا که در منطقه ای نیمه خشک قرار دارد و به این دلیل باید همیشه از منابع آبی مراقبت شود، در مصرف آن صرفه جویی شود و این منابع مورد صیانت و بهره برداری صحیح قرار گیرد.

وی با مهم قلمداد کردن نقش مدیریت منابع آب در کشور، گفت: باید بتوانیم با مدیریت و برنامه ریزی، از منابع آبی استفاده کنیم و در حقیقت برنامه ریزی های بلندمدت ما باید برای یک جمعیت 150 میلیونی در کشور در دهه های آینده باشد.

رییس قوه مجریه با یادآوری حضور نیروی انسانی توانمند در وزارت نیرو و حرکت به سمت خودکفایی کامل در موضوع آب و برق اظهارداشت: امروز خوشبختانه در این زمینه روی پای خودمان هستیم و حتی خدمات فنی و مهندسی در بسیاری از زمینه ها از جمله سدسازی را به دیگر کشورها صادر می کنیم.

روحانی با بیان این که مدیریت جهادی زمانی اتفاق می افتد که علم، دانش و مدیریت توأم با ایثار، تعهد و فداکاری باشد، خاطر نشان کرد: ما به مدیران صنعت آب و برق کشور اعتماد داشته و به آنها امید بسته ایم تا برای توسعه پایدار این صنعت و خدمت رسانی قابل اعتماد به مردم برنامه ریزی و اقدام کنند.

وی ضمن تاکید بر مدیریت مصرف آب و بهره وری در این بخش گفت: عمده مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و متأسفانه هنوز شیوه های آبیاری در این بخش سنتی است که باید در این راستا به منظور تأمین آب کشاورزی برای تولید بیشتر محصولات از جمله خودکفایی در گندم افزایش بازده آب و بهبود روش ها برنامه ریزی شود.

رییس جمهوری همچنین با بیان این که مهار و مدیریت آب های مرزی باید در اولویت اقدامات قرار گیرد، تصریح کرد: استفاده صحیح از آب های مرزی که امروز بیشتر آن هدر می رود می تواند در کشور تحولی ایجاد کند و ما باید به آن توجه کنیم.

روحانی بر ضرورت اجرای قراردادهای مرزی با کشورهای همسایه در زمینه حقابه ها بخصوص در شرق کشور تاکید کرد.

وی با بیان این که سرمایه گذاری ها در فناوری آب شیرین کن در حدود دو هزار کیلومتر سواحل جنوبی کشور باید توسعه یابد، تصریح کرد: تحقق این امر نقشی اساسی در توسعه صنایع معدنی و صنعت فولاد کشور خواهد داشت و می توان در این راستا از انرژی خورشیدی نیز استفاده کرد.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: در همه طرح های وزارت نیرو اجرای اقدامات باید به بخش خصوصی سپرده شود تا از چابکی و پشتکار این بخش استفاده شود.

روحانی خاطرنشان کرد: بخش دولتی باید وظیفه حاکمیتی و برنامه ریزی را به طور جدی ایفا کند.

وی افزود: در عین حالی که به عنایات آسمانی چشم می دوزیم باید هم در زمینه برق و هم در مسأله آب برنامه ریزی ها را به گونه ای انجام دهیم تا به سطح اطمینان پایدار رسیده و نگرانی های لحظه ای را از بین ببریم.

رییس قوه مجریه همچنین گفت: تولید انرژی های تجدید پذیر در کشور باید مورد تشویق قرار گیرد و ظرفیت عظیم انرژی خورشیدی در وادی کشور پهناور ایران بتواند با توجیه اقتصادی مورد بهره برداری قرار گیرد.

روحانی افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار ضروری و توسعه فناوری های جدیدی که مصرف انرژی خانگی، صنعتی و کشاورزی را کاهش می دهند باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرد.

وی با یادآوری ارتباط با کشورهای همسایه در زمینه خرید و فروش و انتقال برق ادامه داد: اولین قدم تأمین امنیت ملی یک کشور ایجاد یک رابطه خوب و صمیمی با همسایگان است.

وی تصریح کرد: تفاوت ساعت اوج مصرف بین ایران و همسایگان یک مزیت قابل توجه در زمینه صادرات برق است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: صادرات برق راهی برای در هم تنیده شدن اقتصاد های ایران و دیگر کشورها با یکدیگر است که دوستی و نزدیکی ملت ها را تأمین کرده و بهترین راه حفظ امنیت و صلح در منطقه است.

روحانی تاکید کرد یکی از راه های تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درزمینه اقتصاد مقاومتی همین است که در هم تنیدگی اقتصاد با همسایگان شدت یابد تا زمینه ای برای تهدیدات و تحریم ها باقی نماند.

وی با بیان این که امیدواریم دست به دست هم داده و با همت مسوولان و کارکنان وزارت نیرو تابستان پیش رو، تابستان خوبی برای مردم باشد، گفت: ما باید مشکلات را با مردم در میان بگذاریم چرا که مردم ما مردمی خوبی هستند که با مسوولان همکاری می کنند و امروز برای اداره بهتر کشور راهی جز حضور، تلاش و همکاری مردم در بخش های مختلف نداریم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور و نقش فعال زنان ایرانی در مراکز علمی و دانشگاهی بر ضرورت حضور و ارتقاء آنان در حوزه های مدیریتی تأکید کرد.

روحانی افزود: امروز شرایط جهانی و شرایط جامعه ما به گونه ای نیست که دوران مدیریت مردسالارانه بخواهد ادامه یابد، بلکه باید از هرکسی که شایستگی انجام کاری را دارد استفاده کرده و برای حضور آنها در مدیریت بخش های مختلف ایجاد فرصت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین