کد خبر: ۲۳۸۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

ظریف: ملت ایران عزت و اقتدار خود را با هیچ چیز معاوضه نمی کند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ملت ایران با سابقه و عمق تاریخ پرافتخارش، سربلندی و اقتدار خود را با هیچ چیزی معاوضه نمی کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر ظریف که به منظور انجام دور سوم گفت و گوهای هسته ای ایران و گروه 1+ 5 در اتریش به وین سفر کرده است سه شنبه شب در نشستی با فرهیختگان علمی و اقتصادی جامعه ایرانیان مقیم اتریش، گفت: ایرانیان یک ملت با سابقه هستند که سرد و گرم روزگار را چشیده ، شرایط مختلف را تجربه کرده اند و در این گذشته تاریخی شرایط سخت گوناگون را از سرگذرانده اند.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: مردم ایران در همه این شرایط به عنوان ملتی که برگذشته خودش افتخار کرده و با دیدی مبتنی بر یک عمق درک تاریخی به آینده نگاه می کند وهمین عمیق درک تاریخی است که به ما این امکان را می دهد تا به راحتی مقهور قدرت ها نشویم.

ظریف افزود: ملت ایران می داند که به جای صحبت از گذشته باید از توانمندی ها ، آمادگی ها و سازندگی ها برای آینده حرف بزنیم نه از افتخارات گذشته زیرا این را خوب می فهمیم که در گستره تاریخ بشر امپراطوری ها آمده و رفته اند و قدرتها همه موقتی بوده و هیچ تمدن و قدرتی دوام و استمرار نداشته است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: خوب می دانیم که اگر قدرتی مثلا به مدت 60 سال به عنوان ابرقدرت در دنیا حضور دارد این دوره یک لحظه کوتاهی از تاریخ بشری و موقتی و رفتنی بوده و یک واقعیت تاریخی است و آنچه که برای ما می ماند همین سربلندی ملی است که مردم ایران آن را با هیچ چیز دیگری معاوضه نکردند.

ظریف ادامه داد:به همین دلیل هست که امروز می بینیم وقتی دولت ایران تصمیم می گیرد با آنچه جامعه بین المللی عنوان می شود مذاکره کند،کشورهایی که به عضویت خود در شورای امنیت می بالند و نشانه قدرت آنها فقط هسته ای بودن آنها است برای گفت وگو پیشگام می شوند.

وی ادامه داد: وقتی که ما تصمیم گرفتیم با این دولت ها گفت وگو کنیم، بدون دعوت وزیران خارجه این شش کشور یکی پس از دیگری به ژنو آمدند و این انتخاب ما و تصمیم برای مذاکره را با حضور خود و برای توافقی که از دید بنده و کسانی که بدون پیش زمینه و ذهنیت سیاسی در مورد آن قضاوت کردند، توفیق قابل توجهی برای کشور بود مذاکره کرده و به نتیجه برسند.

ظریف افزود: درفاصله کوتاهی دو بار شش وزیر خارجه از مهمترین کشورهای قدرتمند دنیا به ژنو آمدند تا کار را به نتیجه برسانند و همه اینها به خاطر این بود که مردم ما نشان دادند برای حیثیت ملی خود و سربلندی ملی مقاومت می کنند.

وی ادامه داد:امروز در شرایطی هستیم که کل منطقه ما متاسفانه به سمت افراط پیش می رود و این یک خطر عمده نه تنها برای منطقه بلکه برای همه جهان است و موج افراط گرایی که به دلیل سیاست های غلطی که هم در منطقه دنبال شده و هم از خارج تحمیل شده است دارد منطقه را فرا می گیرد و آتشی ایجاد کرده که دامن همه کسانی که به آن دامن زدند را خواهد گرفت.

ظریف افزود: درهمین شرایط مردم ایران با حضوری گسترده به پای صندوق رای می روند و دولت و رییس جمهوری انتخاب می کنند که شعارش اعتدال است و با حضور خود به اعتدال رای می دهند.

وی با اشاره به تصمیم اخیر پارلمان اروپا در مورد ایران گفت: جالب است که وقتی پارلمان اروپا این تصمیم اخیر را درمورد ایران گرفت من مطالعه ای درمورد آخرین وضعیت میزان حضور اروپایی ها در مورد انتخابات پارلمانی اروپا کرده و دیدم متوسط حضور مردم در انتخابات 43 درصد بوده که در کشورها متفاوت است و بالا و پایین دارد.

ظریف با بیان اینکه با30 سال فعالیت علمی در زمینه حقوق بشر اعتقادم این است همه کشورها وضعیت حقوق بشرشان مشکلاتی دارد، گفت: کسانی که حداکثر با 43 درصد آرا انتخاب شده اند نمی توانند به رییس جمهوری که با 73درصد حضور مردم در انتخابات، برگزیده شده بگویند شما ملاک های دموکراتیک نداری و من به عنوان یک ایرانی این را نمی پذیرم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مردم ما با این حضور آمدند اعتدال، عقلانیت و تعامل را انتخاب کردند و دلیل آن هم این است که می خواهند ایران را سربلند کنند و هرکسی هم گفته که مردم ایران به دلیل فشار اقتصادی رای دادند سخت در اشتباه هستند.

ظریف افزود: آنها همان کسانی بودند که قبل از انتخابات یا می گفتند مردم رای نخواهند داد، یا اینکه انتخابات از قبل تعیین شده است و وقتی پیشگویی هایشان غلط از آب درآمد تحلیل دادند که این اوضاع بد اقتصادی بود که مردم را به پای صندوق های رای آورد.

وی تاکید کرد: بله اوضاع اقتصادی ایران شاید امروز زیاد خوب نباشد اما آنچه مردم را پای صندوق آورد خواست و ادعای مردم برای احترام بود زیرا ایرانیان بی احترامی را بر نمی تابند و نمی پذیرند کسی با زبان آمرانه با آنها صحبت کند.

ظریف اظهار داشت:مردم ایران نمی پذیرند کسانی که ازیک سابقه 40 تا60 ساله با محصول فاشیسم و نازیسم بیرون آمده و 20 سال قبل درهمین سربره نیتسا درمقابل چشمان شان هفت هزار انسان مثل گوسفند سر بریده شد امروز بیایند برای مردم ایران امر و نهی کنند و این برای مردم ما قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: هیچ دولت و کشوری نمی تواند ادعا کند که وضعیت حقوق بشر در کشورش مطلوب و بی نقص است و هر جامعه ای چنین ادعایی داشته باشد حتما به خطا رفته است.

ظریف تاکید کرد: مردمی که تعامل و اعتدال را انتخاب کرده اند نمی پذیرند که با دیده تحقیر و تحکم و برتری جویی با آنها صحبت شود و این به خاطر همان عمق تاریخی ملت ایران است که می دانند اگر دولتی 10 تا 40 سال است که قدرت برتر در دنیا است آنها صدها سال قدرت برتر بودند اما همانطوری که آن دوره تمام شد این هم تمام خواهد شد.

وی افزود: همه چیز در تاریخ گذرا است و آنچه که می ماند سربلندی ناشی از اخلاق انسانی است و اینکه در منطقه و کشور ما هیچگاه نسل کشی نبوده و انشاءالله در آینده هم نخواهد بود .

ظریف درادامه خطاب به فرهیختگان ایرانی مقیم اتریش گفت: شما همه از افراد صاحب نفوذ بوده و منادیان یک تعامل واقعی با بقیه دنیا هستید و همه ما باید بدانیم برای اینکه بتوانیم گفت و گو کنیم باید این مذاکره از موضع قدرت خودمان باشد نه طرف مقابل .

وی یادآور شد:کسی می تواند وارد یک تعامل فرهنگی معقول شود و به آن احترام بگذارد که باور داشته باشد حرفی برای گفتن دارد و مبنای قدرت امروز ایران نیز همین است که در دنیا ادعایش این است که حرف برای گفتن دارد و از یک زمینه قوی برخاسته و ما نباید از این بابت خجالت بکشیم.

ظریف تاکید کرد: آنچه که باعث می شود دنیا به ما به عنوان منادیان گفت و گو و تسامح و تساهل و منادیان تعامل احترام بگذارد این است که ببینند ما بر پایه یک باور فرهنگی که مبتنی بر سنت ایرانی ماست، ایستاده ایم و از این منظر داریم با سایر کشورها گفت و گو می کنیم .

ظریف گفت: وقتی بحث گفت وگوی تمدن ها را در دولت آقای خاتمی مطرح کردیم ، مبنایش این بود که مهاجران ایرانی در کشورهای غربی بهترین روش و وسیله گفت و گوی تمدن ها هستند چون همزمان حداقل دو فرهنگ را می شناسند و می توانند با زبانی که برای آن فرهنگ قابل فهم است از موضع و فرهنگ کشورمان صحبت کنید.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه ایرانیان خارج از کشور جامعه بسیار قدرتمندی هستند، گفت: ایرانیان در خارج از کشور یک سرمایه عظیم برای وطن هستند و من با تمام وجود آن را باور دارم و البته حسرت می خورم که ما چرا از این سرمایه بزرگ و قدرتمند خود استفاده نمی کنیم.

ظریف تاکید کرد: متاسفانه تاکنون هیچگاه یک تلاش هماهنگ و خودجوش وجود نداشته تا این سرمایه بزرگ نه در خدمت اهداف یک حکومت بلکه در خدمت تمامیت ارضی، منافع ملی و آرمان ها و منافع مردم ایران به کار گرفته شود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: هر ایرانی باید در خارج از کشور خود را نماینده این مردم سربلندی بداند که همه فشارها را به جان می خرند اما کماکان می ایستند و از این مرز و بوم دفاع می کنند.

ظریف افزود: همه ما که دستمان به جایی می رسد و امکان و توانی داریم باید خود را نماینده مردمی که با همه سختی ها و فشارها برای منافع کشوری که جا باشیم برای یک لحظه در آن بودن حاضریم خیلی چیزها را فدا کنیم ، ایستادگی می کنند.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: همه تلاش ما باید این باشد تا هیچ دولت و هیچ سیاستمدار غربی فکر نکند که صحبت علیه ایران برایش بی هزینه خواهد بود و نباید اینگونه باشد که هر سیاستمداری احساس کند می تواند علیه ایران صحبت کرده و منافع مردم و سرزمین ایران و واقعیات تاریخی آن را زیر پا بگذارد و این جمعیت بزرگ موثر فرهیخته، توانمند ودارای شخصیت و وجهه اجتماعی، هیچ حرکتی نکند.

ظریف با تاکید بر اینکه احترام همه ما که در خارج و داخل ایران زندگی می کنیم به هویت ملی ما است و احترام به نام ایران است، گفت : همه ما باید این واقعیت را بپذیریم و نیاز داریم به دنیا نشان دهیم که با همه اختلافاتی که داریم، در زمینه منافع ملی کشور و تمامیت ارضی ایران حول محور وطن پرستی متحد و یکپارچه هستیم .

وزیر امورخارجه تاکید کرد:اگراینطور شود دیگر کسی جرات نخواهد کرد که با هزینه کردن ازایران مشکلات خود را با دیگران حل کند و ایران نباید وجه المصالحه باشد که مثلا نیروی دریایی امریکا به خاطر اینکه دو جای خلیج همیشه فارس پایگاه داشته باشد، از اسم مجعول استفاده کند.

ظریف تاکید کرد : ایرانی نباید این اجازه را بدهد و این اراده و سربلندی ایرانی است که مردم ما دارند و هر روز آن را نشان می دهند و شما نیز به عنوان کسانی که از همان مردم برخاسته اید و در خارج از کشور برای وطن افتخار و آبرو می آفرینید باید همین هدف را دنبال کنید.

وزیر امورخارجه باتاکید بر اینکه حفظ بزرگی ایران و ایرانی وظیفه همه ما است، گفت: بنده هم به عنوان یک خدمتگزار کوچک در خدمت شما و مردم کشورم هستم تا بتوانیم همه با هم این وظیفه را به شکلی اجرا کنیم که هیچکس نتواند اهانتی به ایران و ایرانی بکند.

به گزارش ایرنا در وین ، درابتدای نشست فرهیختگان علمی واقتصادی جامعه ایرانیان مقیم اتریش با وزیرامور خارجه ایران که در محل اقامت سفیر ایران در این کشور برگزار شد، حسن تاجیک نیز گزارشی از وضعیت ایرانیان مقیم این کشور به وزیر امور خارجه ارائه کرد وهمچنین چند تن از شرکت کنندگان به نمایندگی از طرف جامعه ایرانیان مقیم اتریش دیدگاه های خود را مطرح کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین