کد خبر: ۲۳۸۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

استراتژی «وحدت» ميان اصلاح‌طلبان

«ذوق زده» و «عجول» نيستند. ترجيح مي‌دهند استراتژي‌شان را با طمانينه طراحي كنند. نخستين بهار بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سياست پس از پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري در شرايطي به تابستان نزديك مي‌شود كه خيلي‌ها منتظر «استراتژي» بعدي آنها براي انتخابات مجلس دهم هستند؛ انتخاباتي كه دو سال تا برگزاري آن زمان باقي است اما اجماع به ياد ماندني اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري انتظارات از آنها را براي انتخابات مجلس بالا برده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: فرقي نمي‌كند كه گردهمايي‌هايشان كجا باشد، «مجلس ختم» يا «شادي». هر جا كه باشد همگي به دنبال كشف «استراتژي اصلاح‌طلبان» هستند؛ استراتژي‌اي كه هيچ كدام از آنها جزييات آنچناني از آن نمايان نمي‌كنند. مي‌گويند با «قدرت» مي‌آيند. براي يكديگر آرزوي موفقيت مي‌كنند و استراتژي‌‌شان را منوط به تصميم نهايي جمعي مي‌دانند. مراسم ترحيم پدر همسر سيدمحمد خاتمي هم از اين موضوع مستثني نبود. ياران سيد محمد خاتمي در خيابان ميرداماد تهران گرد هم آمده بودند تا به اصلي‌ترين چهره جريان اصلاحات تسليت بگويند اما اين مراسم هم حال و هواي انتخاباتي به خود گرفت. اصلاح‌طلبان روز گذشته در كنار همه سوال‌هاي انتخاباتي كه از آنها پرسيده مي‌شد .برخي گفتند كانديدا نمي‌شوند و برخي ديگر توصيه به تشكيل حزب مي‌كردند. با اين همه اما خبري از اختلافاتي كه تلاش مي‌شد با طرح موضوع سرليستي در ميان اصلاح‌طلبان ايجاد شود نبود. آنگونه كه از فضا برمي‌آيد اصلاح‌طلبان اين‌بار و براي انتخابات مجلس دهم بنا دارند اجماع بهتري از خود به نمايش بگذارند.

سرليستي مطرح نيست

ماه‌هاست كه «سرليست» اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم تبديل به سوال شده است. محمدرضا عارف و علي‌اكبر ناطق نوري از مهم‌ترين چهره‌هاي مطرح براي سرليستي اصلاح‌طلبان بودند؛ چهره‌هايي كه هيچ كدام هنوز زير بار اين سرليستي نرفته‌اند. با اين همه تلاش‌هاي زيادي براي ايجاد اختلاف در ميان اصلاح‌طلبان از اين طريق شده بود، پروژه‌يي كه با بن بست مواجه شد. در جريان گردهمايي روز گذشته اصلاح‌طلبان نيز اين موضوع به شكل‌هاي مختلف مطرح شد. محمدرضا عارف كه يكي از گزينه‌هاي اصلي براي سرليستي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است در اين مورد گفت: در انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي شركت و حضور فعال خواهم داشت اماسرليستي فعلا مطرح نيست. ابراهيم اصغرزاده از ديگر چهره‌هاي حاضر در اين مراسم اما گفت: آقاي عارف با اقدامي كه در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته انجام دادند، سرمايه‌يي به دست آوردند و بايد از اين سرمايه استفاده كنند. اين مي‌تواند در سرليستي باشد يا حضور در مجلس فرقي نمي‌كند.

عارف مثل كروبي حزب تشكيل دهد

«احزاب اصلاح‌طلب» از ديگر موضوعات مورد گلايه اصلاح‌طلبان است. سال‌هاي اخير شرايط خوبي بر احزاب اصلاح‌طلب حاكم نبوده است. احزابي كه بدون شك براي انتخابات مجلس دهم مي‌توانند نقش فعالي را ايفا كنند. روز گذشته اصلاح‌طلبان انتقادهايي هم به عدم روشن شدن وضعيت احزاب اصلاح‌طلب داشتند. اصغرزاده با تاكيد بر اينكه بوي اصلاحات به قوه قضاييه نرسيده است گفت: «اگر آقاي عارف شجاعت داشته باشد و آن سرمايه را وسط بگذارد و با جمع‌آوري دوستان يك تشكيلات سياسي به مانند آقاي كروبي راه بيندازد، اين به نفع خود وي است.»

آنها كه مي‌آيند، آنها كه نمي‌آيند

ليست پيشنهادي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس بعدي براي همگان اهميت يافته است. اينكه اصلاح‌طلبان اين‌بار چگونه به اجماع مي‌رسند و كدام يك از نيروهايشان را بنا دارند براي اين انتخابات به صحنه بفرستند براي آنها اهميت يافته است. روز گذشته هم خيلي كه گفتند نمي‌آيند و خيلي‌ها آمدن‌شان را منوط به تصميم شوراي هماهنگي كردند. «ابراهيم اصغرزاده، مصطفي معين و حبيب‌الله بي‌طرف » از جمله افرادي بودند كه به انتخابات مجلس «نه» گفتند. هادي غفاري از آمادگي مجمع نيروهاي خط امام براي انتخابات مجلس دهم خبر داد و رسول منتجب‌نيا گفت همه‌چيز به تصميم شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بستگي دارد. موسوي خوييني‌ها هم تلويحا پشت پرده بودن جريان اصلاحات را رد كرد.

چشم‌هايي كه به تصميم بعدي اصلاح‌طلبان است

به گزارش اعتماد؛ اصلاح‌طلبان اين روزها ديگر اصلاح‌طلبان سال 84 نيستند. آيين اجماع و گذشت از منافع شخصي را به خوبي آموخته‌اند. تحمل انتقاد به گذشته خود را دارند و فنون كار تشكيلاتي را از بر هستند. توقع‌ها از آنها بالا رفته است. تصميمات هر كدام از رهبران آنها موثر است و شايد به همين دليل است كه آنها براي انتخابات مجلس استراتژي‌شان را به اين زودي‌ها رو نمي‌كنند. اصلاح‌طلبان اين روزها تجربه هشت سال گذشته را با خود همراه دارند و از فنون رقباي‌شان باخبرند و مي‌دانند كه چشم خيلي‌ها به تصميم بعدي آنها است. شايد به همين خاطر است كه براي انتخابات مجلس دهم آنچنان ذوق زده نيستند. ترجيح مي‌دهند كه با صبر، جلو بروند تا مبادا به سرنوشت اين روزهاي اصولگرايان متفرق دچار شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین