کد خبر: ۲۳۸۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
بالا بردن قدرت خرید جامعه جز با کاهش تورم حاصل نمی‌شود

نوبخت: نباید شتاب‌زده پول به جامعه تزریق شود

معاون نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: درحالی که کشور در شرایط تحریم است فراهم نشدن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات زیرساختی و نیازمندی های جامعه گناه محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد باقر نوبخت پنجشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوشهر افزود: هم اینک از امکان تولید و صادرات چهارمیلیون بشکه نفت در روز به دلیل تحریم فقط اجازه فروش یک میلیون بشکه داریم و از همین منابع کم هم باید 31درصد آن به صندوق توسعه ملی ریخته شود.

وی یادآورشد: دولت در مجموع فقط 50 درصد درآمد حاصل از فروش نفت را می تواند هزینه کند و اینکه با مانع تراشی بنی اسراییلی زمینه استفاده از منابع برای دولت فراهم نشود کشور دچار خسارت می شود.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهوری اضافه کرد: دولت تدبیر و امید به هیچ وجه آمادگی و اجازه نفله کردن منابع مالی صندوق توسعه ملی را نخواهد داد.

وی گفت: این در حالی است که در دولت های نهم و دهم بیش از 21 هزار میلیارد تومان در قالب طرح های زودبازده توزیع شد و بانک مرکزی به طور رسمی اعلام کرد که یک سوم این مبلغ بدون سند رفت که بیش از دو برابر سه هزار میلیارد تومانی است که چگونه در مورد آن جنجال شد.

نوبخت افزود: بدون تردید باید درس بگیریم که شتاب زده پول به جامعه تزریق نشود برهمین اساس دولت تلاش می کند تا پول را به وقت و به اهلش بدهد.

وی ادامه داد: بالا بردن قدرت خرید جامعه جز با کاهش نرخ تورم حاصل نمی‌شود.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: دولت به مردم قول داده بود که تورم را به زیر 25درصد برساند و اقتصاد را رونق دهد که براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در اسفند پارسال به 19.6درصد رسید درحالیکه در مراد پارسال 43درصد بود و در کل 12 ماهه نیز به 32.1درصد رسید.

نوبخت اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف کاهش تورم زیر 25درصدی یک مدیریت جهادی در دولت وجود داشت و ارسال به موقع بودجه سال جدید نیز بدون مدیریت جهادی امکان پذیر نبود.

وی گفت: برنامه ششم توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی با رویکرد توازن منطقه ای تدوین و اجرا خواهد شد.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهوری افزود: درحالی که تاکنون 10 برنامه توسعه ای در کشور اجرا شده اما در برخی شاخص ها برخی استان ها حتی از میانگین و متوسط کشوری نیز پایین تر هستند که استان بوشهر نیز در برخی شاخص ها به همین وضعیت مبتلا ست.

نوبخت یادآورشد: دولت مصمم است که عقب ماندگی ها را در قالب توازن منطقه ای جبران کند که این مهم در برنامه ششم یعنی برنامه سالجاری و یک برنامه پنج ساله از منابع مختلف اعتبار تزریق خواهد کرد.

وی گفت: اعتبارات عمومی در بخش تملک دارایی سرمایه ای که بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان است بدون شک استان بوشهر نیز از این رقم برابر برنامه ای که اعلام می کند در قالب طرح های عمرانی ملی و ملی استانی شده و طرح های عمرانی استانی سهم خواهد داشت.

نوبخت افزود: همچنین براساس ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه نیز باید دو درصد سرجمع اعتبارات برای توازن منطقه ای توزیع شود.

معاون نظارت راهبردی رییس جمهوری یادآورشد: همچنین بیش از 35میلیارد دلار نیز منابع ارزی فاینانس است که استان بوشهر نیز می تواند در بخش های مختلف از جمله زیربناها بهره ببرد.

وی گفت: افزون بر منابع یادشده مبلغ 20 هزار میلیارد دلار ارزی و 10 هزار میلیارد تومان ریالی نیز از محل صندوق توسعه ملی که مسوولیت توزیع آن به عهده معاونت نظارت راهبردی است برای شتاب در توسعه مناطق هزینه خواهد شد .

نوبخت با بیان اینکه استان بوشهر در بخش های مختلف از جمله گردشگری دارای قابلیت بالایی است افزود: در صورت درخواست و پیگیری این تسهیلات کمتر از سه ماه به استان بوشهر پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ معاون نظارت راهبردی رییس جمهوری برای بررسی روند ساخت مناطق زلزله زده شنبه شهرستان دشتی و شرکت در آیین یادبود جان باختگان زلزله 20 فروردین ماه پارسال شهرستان یادشده شامگاه پنجشنبه به استان بوشهر سفر کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین