کد خبر: ۲۳۹۳۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

مسئولیت ترویج فرهنگ تنها برعهده دولت نیست

رفع نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه مسائل فرهنگی مستلزم اهتمام همه افراد، گروه‌ها و نهادهایی هست که در این زمینه مسئولیت دارند. ترویج فرهنگ و رفع آسیب‌های فرهنگی نیز تنها برعهده دولت نیست. نخبگان، روحانیون و علما، نهادها و دستگاه‌های مختلف متناسب با وظیفه‌ای که برعهده دارند مورد خطاب هشدارهای رهبری هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
هاتف جلیل زاده- حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی‌آملی استاد حوزه علمیه درباره تعامل و انتظارات متقابل نهاد حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که با تعامل این دو نهاد عظیم، رسالت هر دو وسیع‌تر و پردامنه‌تر خواهد شد.

به گزارش آفتاب، جوادی‌آملی با بیان اینکه انگیزه و نیت کسانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از بدو تاسس انقلاب شکوهمند اسلامی بنا نهادند، طراحی و تدارک نزدیکترین و مناسبترین رابطه بین نهاد دین و مشخصاً حوزه با دستگاه حکومت و دولت بود، تصریح کرد: با تعامل این دو نهاد عظیم، رسالت هر دو وسیع‌تر و پردامنه‌تر خواهد شد و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به جایگاه خود در کل کشور از یک سو و در منطقه اسلامی از سوی دیگر و در جهان از سوی سوم، رسالت عمده‌تر و وسیع‌‌تری به لحاظ مسائل دولتی و حکومتی خواهد داشت.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در دورانی که گذشته متاسفانه رابطه دو نهاد حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد شناخت قرار نگرفت و طبعاً اهتمام لازم هم به این قصه داده نشد، افزود: شاید نه حوزه علمیه توانست آن ارتباط لازم را با دستگاه بزرگ و پردامنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار کند و نه از آن طرف هم امکان این ارتباط و شناخت عمیق و وسیع نسبت به حوزه از ناحیه وزارت‌خانه یادشده حاصل شد. 

وی در گفت‌و‌گو با نشریه فرهنگ و روحانیت می‌گوید که هر دو جریان حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به‌مراتب بیشتر و بهتر همدیگر را بشناسند و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر آگاه شوند تا بتوانند مسیر تعالی و رشد فرهنگ و دین را با همکاری یکدیگر بهتر فراهم سازند. 

جوادی‌‌آملی افزود که اگر سندی برای ترسیم رابطه این دو جریان فرهنگی و دینی که هر دو در اصلی‌ترین و قدرتمندرین نهاد خود قرار دارند تدوین شود، طبعاً بهتر می‌توان از این توانمندی‌ها استفاده کرد.

این استاد حوزه علمیه معتقد است که اگر این اتفاقات در یک فضایی آکنده از شناخت، دوستی و معرفت و ارادت شکل بگیرد که امکان روی دادن آن در دولت تدبیر و امید بیشتر است، می‌تواند مسیر بیشتری را برای آینده فراهم و افق مشخص‌تری را ترسیم کند. 

فرامین رهبری به دولت‌ها در مقاطع مختلف

آیت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با نشریه فرهنگ و روحانیت، ضمن بیان اینکه نگران‌های مقام معظم رهبری درباره فرهنگ ریشه‌دار است، تاکید کرد: ایشان راه‌حل‌های مشخص برای مسائل فرهنگ را ارائه دادند. به نظرم مخاطب رهبر معظم انقلاب همه مسئولان نظام و نخبگان و فرهیختگان هستند.

آیت‌الله کعبی در پاسخ به این پرسش که منشاء نگرانی‌های رهبری چه بوده است، می‌گوید: رهبری بعد از پایان دفاع مقدس چند محور را به ترتیب و بنا به ضرورت بیان کردند؛ تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و سرانجام جنگ نرم. و فرامین رهگشایی به همه ارکان‌ و دستگاه‌های گوناگون و از جمله دولت‌ها در مقاطع مختلف ارائه دادند. منتها فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در پی‌نگرانی‌های خبرگان بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مدیریت کلان فرهنگی به عهده مسئولان نظام است، افزود: تامین محتوای فرهنگی برعهده فرهیختگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه است.

بازگویی مبانی تفکر اسلامی و مفاهیم فرهنگی با ادبیات مناسب برای مردم

همچنن حجت‌الاسلام و المسملین غروی درباره هشدارهای رهبری در حوزه مسائل فرهنگی معتقد است که این هشدارها آن‌طور که باید و شاید جدی گرفته نشده است.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه البته نمی‌‌توانیم بگوییم این مسئله اصلاً مورد توجه قرار نگرفته بلکه برخی نهادها در این زمینه گام‌هایی برداشته‌اند و مسائلی را مورد توجه قرار داده‌‌اند اما کارهای ریشه‌‌ای و مبنایی در حوزه فرهنگ و خطر رخنه فرهنگی دشمن انجام نگرفته است.

غروی درباره نقش تمدن اسلامی در برابر تحولات جهان معتقد است که در این شرایط باید علاوه‌بر اینکه فرهنگ ناب محمدی(ص) و اهل بیت عصمت منتقل و منتشر شود، فرهنگ و تمدن مادی غرب به‌طور جدی نقد شود. 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر مبانی تفکر اسلامی و مفاهیم ارزشمدار فرهنگی با ادبیات مناسب برای مردم بازگویی شود، می‌توان گفت اقدامی سازنده در این زمینه صورت می‌گیرد. البته در این عرصه همه نهادها وظیفه و ماموریت دارند و حوزه‌های علمیه هم جزو این نهادها است.

غروی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ترویج فرهنگ تنها باید معطوف به دولت باشد؟ می‌گوید: همه مسئولان و نهادها متناسب با وظیفه‌ای که دارند، در این عرصه ماموریت دارند. حوزه علمیه هم متناسب با ماموریت‌ها و وظایف خود در این زمینه مسئولیت دارد. استادان، محققان، نخبگان، واعظان و روحانیون مورد خطاب هشدارهای مقام معظم رهبری هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین