کد خبر: ۲۳۹۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴

"شورای نظارت می‌تواند درخواست عزل رئیس صدا‌و‌سیما را به رهبری بدهد"

نحوه اداره صداوسیما و همچنین نظارت محدود بر عملکرد این سازمان، از مدت‌ها پیش به یکی از دغدغه‌های نمایندگان مردم در خانه ملت بدل شده بود، به گونه‌ای که نمایندگان بار‌ها به این موضوع اشاره کرده و خواستار بازبینی قوانین و مقرارت مربوط به آن شده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب: سرانجام در مجلس هشتم، برخی زمزمه‌ها‌ در کمیسیون فرهنگی مجلس و نیز طرحی درباره این موضوع مطرح شد که به نظر می‌رسد، مقدمات آن انجام ‌و کار به مراحل پایانی خود نزدیک شده است!
 
بنا بر این گزارش، مهم‌ترین موارد مطرح ‌در این طرح، مربوط به نحوه اداره صدا و سیما و ‌نوع نظارت شورای نظارت بر این سازمان و همچنین گردش مالی مربوط به آن است.
 
سیدرمضان شجاعی کیاسری، یکی از اعضای این شورا‌ در این باره می‌گوید: مقدمات این طرح نخست در مجلس هشتم فراهم شد و هم‌اکنون در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس نهم قرار دارد.
 
این نماینده‌ در مجلس نهم‌‌ با بیان اینکه مواد طرح اداره صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس ‌بازبینی شد، ادامه داد: چند ماه پیش، بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس به پایان رسیده و برای پیمودن ادامه مسیر به مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت قوانین مجلس فرستاده شد. اکنون نیز این طرح دوباره به کمیسیون فرستاده شد‌ه است تا پس از جمع‌بندی در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد.
 
وی در تشریح جزئیات بررسی طرح اداره صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس‌ تأکید کرد: محتوای این طرح درباره سیاست‌ها و قوانینی است که در اداره صداوسیما باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی تأکید کرد: انتخاب اعضای شورای نظارت بر صداوسیما و نحوه اعمال نظارت و ارایه گزارش به مراجع ‌ذی‌صلاح از جمله مواردی است که در طرح اداره صداوسیما لحاظ شده است. همچنین عمده مسائل مطرح ‌در این طرح، درباره اختیارات رئیس صدا و سیما و نیز راه‌اندازی‌ شبکه‌های خصوصی است.
 
وی یادآور شد: ‌وظایف، مسئولیت‌ها و اختیارات رئیس سازمان صداوسیما ‌بازبینی شده و به مسائلی چون نحوه نظارت در گردش مالی و مسائل اقتصادی سازمان اشاره دارد.
 
کیاسری ادامه داد: در صورت تصویب نهایی طرح اداره سازمان صداوسیما، بازبینی در درون سازمان، عملکرد آن، مسائل فرهنگی و نحوه برنامه‌سازی در سازمان صورت می‌گیرد؛ بنابراین،‌ امید است این قانون مبنای عمل سازمان قرار گرفته و شاهد ارتقای کیفی در تولید برنامه‌ها و فرهنگ عمومی جامعه باشیم.
 
‌وی در پایان خاطرنشان کرد: در این طرح ارتباط صدا‌و‌سیما با قوای سه‌گانه‌، کاملا پیش‌بینی ‌و به ‌روشنی مطرح شده است که چگونه نمایندگان سه قوه در شورای نظارت حضور داشته باشند و نحوه نظارت چگونه خواهد بود و اینکه نتیجه گزارش به چه صورت خواهد شد.
 
این نماینده گفت: باید اعضای شورا برای تصویب یک مصوبه دوسوم آرا را به دست آورند. همچنین این شورا اختیار خواهد داشت که در صورت پاسخگو نبودن رئیس صدا‌و‌سیما، پیشنهاد عزل آن را به رهبری بدهند و اعلام نارضایتی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین