کد خبر: ۲۳۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۶

نمایندگان منتقد دولت در آستانه خروج از صحن علنی

آفتاب‌‌نیوز : در آغاز جلسه علنی امروز مجلس، ‌هنگامی که حداد عادل، اولین مخالف را به جایگاه دعوت کرد، امیرحسین ندیمی نماینده لاهیجان با صدای بلند گفت: اول باید رئیس جمهوری صحبت کند. 

حداد عادل رئیس مجلس پاسخ داد: براساس آیین نامه داخلی مجلس، ‌نمایندگان مخالف و موافق وزیران پیشنهادی پس از نطق رئیس جمهوری صحبت می کنند اما از آیین نامه اینطور فهمیده نمی شود که الزامی است رئیس جمهوری صحبت کند. 

وی اظهار داشت: اگر رئیس جمهوری خواست، صحبت می کند و در این صورت صحبت نشان تقدم بر سخنان نمایندگان است. اما اگر رئیس جمهوری صحبت نکند، امکان یکساعت صحبت را از دست می دهد و اینطور نیست اگر رئیس جمهوری دیر رسید یا صحبت نکرد، مجلس وارد بررسی رأی اعتماد نمی شود. 

حداد عادل از نمایندگان خواست در این مورد دیگر تذکر ندهند ولی تعداد زیادی از نمایندگان خواستار دادن تذکر شدند. سرانجام ایرج ندیمی طی تذکر آیین نامه ای گفت: از نظر حقوقی ترتیب و توالی این است که ابتدا رئیس جمهوری از وزرایش دفاع کند، سپس مخالف و موافق صحبت کند. 

وی اظهار داشت: ‌در هیج جای آیین نامه نیامده است که اگر رئیس جمهوری نیامد وارد بحث شویم و لذا مذاکرات انجام شده فاقد دلیل حقوقی برای ادامه جلسه است. 

حداد عادل مجددا در پاسخ گفت: من از آیین نامه الزام به نطق رئیس جمهوری را استنباط نمی کنم اگر رئیس جمهوری نیامد معنایش این نیست که نمی تواند در مورد وزرا صحبت کرد. رئیس مجلس تصریح کرد: کاری خلاف آیین نامه انجام نشده اما بهتر بود، سنت همیشگی اجرا می شد و رئیس جمهوری برای یک یا چند وزیر صحبت می کردند. 

بعد از این تذکر تعداد زیادی از نمایندگان به حضور نیافتن رئیس جمهوری در جلسه علنی مجلس اعتراض داشتند و تعدادی از آنها همانند عماد افروغ نماینده تهران، الیاس نادران نماینده تهران، عزت الله یوسفیان نماینده آمل، قدرت الله علیخانی نماینده بوئین زهرا و اسماعیل گرامی مقدم نماینده بجنورد در اعتراض به این مسأله می خواستند جلسه علنی را ترک کنند. اما محسن کوهکن، حسین سبحانی نیا مانع خروج این نمایندگان از جلسه شدند. 

بالاخره با تلاش رئیس مجلس و هیأت رئیسه نظم برقرار شد اما نمایندگان همچنان در حال رایزنی های گروهی هستند. پس از آن اعلام شد محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس حسین فدایی آشتیانی و مهدی کوچک زاده برای دعوت و آوردن رئیس جمهوری به دنبال وی رفته است. 

سیدمحمد جعفر سادات موسوی نماینده مبارکه در جمع خبرنگاران پارلمانی حضور یافت و گفت: چنانچه رئیس جمهوری از مجلس عذرخواهی نکند به هیچ کدام از چهار نماینده رأی نمی دهیم.
وی اظهار داشت: نمایندگان به شدت به این عمل رئیس جمهوری معترض هستند و معتقدند رئیس جمهوری احتمالا از مجلس ناراحت است. اما با 2 ساعت تاخیر در ساعت 10 و 45 دقیقه «احمدی نژاد» به همراه محسن کوهکن و احمد ناطق نوری اعضای هیأت رئیسه وارد جلسه شد. 

پس از ورود احمدی نژاد، حداد عادل رئیس مجلس گفت:‌آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین