کد خبر: ۲۳۹۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

روحانی: هیچ کس نباید برای منافع حزبی از نام سیستانی و بلوچ و زابلی استفاده کند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری گفت: هیچ کس نباید برای منافع حزبی، گروهی یا تشکل های خاصی از نام سیستانی یا نام بلوچ یا زابلی استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس جمهوری روز چهارشنبه در ادامه سفر کاروان تدبیر و امید در اجتماع با شکوه مردم منطقه سیستان در زابل افزود: خدا را شاکرم که این توفیق را به من و هیات همراه داد تا امروز در محضر شما قهرمانان و بزرگمردان و زنان در این سرزمین اسطوره ها باشیم.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: برای اینکه استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گیرد، معضلات و مشکلات مردم، بیکاری ها و عدم اشتغال ها حل و فصل شود، نخستین گام آن است که همه مردم این استان وحدت، انسجام، یکپارچگی، برادری و اخوت اسلامی را بیش از پیش مستحکم کنند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تمام مردم این استان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم بردارند و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت، برادری، مهربانی و یکپارچگی باید زندگی کنند، گفت: این دستور خداوند، قرآن مجید، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بر همه ما است که نگاه همه ما به هم نگاه برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه موفقیت و پیروزی مردم و امنیت این مردم است.

روحانی تصریح کرد: امنیت استان سیستان و بلوچستان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان است. امنیت استان هم باید به دست شما مردم، همه طوایف، قبایل، مرزداران و همه کسانی که عشق وطن، اسلام و قرآن در دل آنها زنده است، حفظ و پایدار بماند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و بسج به وظایف خود عمل خواهند کرد اما باید طوایف و قبایل و همه مردم این بار سنگین مسوولیت را بر دوش بگیرند.

وی تصریح کرد: هیچکس نباید برای منافع حزبی، گروهی یا تشکل های خاص از نام سیستانی یا نام بلوچ یا زابلی به نفع حزبش استفاده کند.

روحانی تاکید کرد: احزاب، تشکل ها، فعالیت و رقابت آنها آزاد است اما از برادری و اخوت، وحدت و انسجام مردم خدای ناکرده کسی نخواهد کم بگذارد یا سوءاستفاده کند؛ راه برای رقابت باز است. این مردم قرن ها است که با برادری، اخوت و مهربانی درکنار یکدیگر زندگی کرده اند.

رییس جمهوری مردم این استان را غیور، هوشمند و بااستعداد و سرشناس در دانشگاه ها و حوزه های علمیه توصیف کرد و گفت: این منطقه شخصیت هایی بسیار بزرگ، فهیم،عالم و دانشمند دارد تا جایی که یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه از منطقه شما مردم سیستان است.

وی افزود: این استعداد، انسجام، برادری و امنیت به امید خدا زمینه ای برای توسعه این منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.



** دیپلماسی آب راه حل نخست رفع مشکل کمبود آب

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اولین قدمی که دولت مصمم است انجام دهد، با اینکه بار سنگینی بردوش دولت خواهد بود اما این تصمیم در جمع وزرا در تهران تصویب شده و آن رفع مشکلات کشاورزی سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی منطقه مشکل اساسی کمبود آب این استان باید برطرف شود، گفت: برای رفع مشکل کمبود آب، چند راه حل بیشتر نداریم،راه حل نخست، دیپلماسی آب است.یعنی ما بتوانیم حق آبه مردم و آب مورد نیاز مردم منطقه طبق قرارداد بین ایران و کشور همسایه تامین شود.



** قول رییس جمهور افغانستان برای رعایت قرارداد بین ایران و افغانستان درباره رودخانه هیرمند

رییس جمهوری با یادآوری به سفر هفتم فروردین ماه خود به افغانستان اظهار داشت: در جلسه دوجانبه با رییس جمهور و وزرای افغانستان بحث اصلی من، مساله آب و رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بود.

وی اظهار داشت: تمام مقامات افغانی از جمله رییس جمهور محترم افغانستان قول دادند مقررات بین المللی را در قرارداد بین ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و حق آبه مردم این منطقه از دریاچه هامون رعایت کنند.



**هیاتی افغانی برای اجرای دقیق قرارداد استفاده از آب هیرمند و هامون به ایران می آیند

روحانی توضیح داد: به زودی هیاتی از افغانستان به تهران خواهد آمد تا پیرامون اجرای دقیق قرارداد نسبت به هیرمند و هامون و همچنین هریررود مذاکره و بحث کنیم چرا که مساله هریررود هم در دستور کار بود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این مساله نخست را در سطح ملی دنبال می کنیم. دراستان هم استاندار و فرماندار آن را دنبال خواهند کرد تا حق مردم و آبی که متعلق به این سرزمین به امید خدا در این بخش ساری و جاری شود.



**46 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر شبکه آبیاری لوله ای قرار می گیرد

رییس جمهوری به مساله تبخیر سریع آب به دلیل شرایط آب و هوایی اشاره کرد و گفت: ما باید آب را برای رساندن به مزارع از طریق خطوط لوله استفاد کنیم که برای این کار 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر شبکه آبیاری لوله ای برای استفاده بهره ورانه از آب قرار خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: انشاء الله این طرح ظرف 3 سال اجرا می شود و منابع آن برای اجرای این طرح 1500 میلیارد تومان است و این یعنی هر سال باید سالی 500 میلیارد تومان منابع لازم را در اختیار بگذاریم تا طرح مورد نظر اجرایی شود.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: با اجرای طرح مورد نظر، تحولی در کشاورزی این منطقه به وجود می آید.



**طرح های دولت باعث تحول بزرگ در کشاورزی خواهد بود

رییس جمهوری اظهار داشت: البته طرح دیگری هم برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مد نظر ما است که آن طرح هم مصوب، اجرا و عملیاتی خواهد شد و آن طرح، 100 هزار هکتار را در استان زیر پوشش قرار خواهد داد که این تحول بزرگ در زمینه کشاورزی خواهد بود.



** اجرای طرح گاز به زاهدان و خاش تا پایان سال 94

وی درباره مساله گاز نیز گفت: طرح گاز از ایرانشهر به زاهدان و خاش قبلا مورد تصویب قرار گرفته و عملیاتی و اجرایی خواهد شد که انشاء الله تا پایان سال 94 برای زاهدان و خاش اجرا می شود.

وی افزود: ما در این سفر با هیات وزیران مساله زابل را نیز به این طرح اضافه کردیم و لوله گاز از زاهدان به زابل و شهرستان های سیستان اجرا و عملیاتی خواهد شد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امیدوارم همزمان با اجرای لوله گاز از ایرانشهر به زاهدان، از زاهدان به سمت زابل این طرح را آغاز کنیم.



**نیروگاه گاز در زابل اضافه خواهد شد

روحانی تصریح کرد: این طرح البته برای اجرای لوله از زاهدان تا زابل 600 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که انشاء الله دولت این هزینه را ظرف دو سال تا دوسال و نیم تامین خواهد کرد و مردم از نعمت گاز بهره مند خواهند شد؛ البته همزمان با اجرای لوله گاز یک نیروگاه گازی هم در زابل اضافه و اجرا خواهد شد

وی اضافه کرد: از چند ماه دیگر عملیات اجرایی دو نیروگاه بادی هر کدام با قدرت 100 مگاوات برای این منطقه اجرایی می شود .

رییس جمهوری ضمن ابراز امیدواری برای بهره برداری این طرح در دولت یازدهم گفت: البته دولت تسهیلات لازم را در اختیار می گذارد اما بخش خصوصی این طرح را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد .



** احیای بازارچه های مرزی

روحانی در ادامه به طرح های دیگر دولت دراستان اشاره کرد و گفت: بازارچه های مرزی احیا خواهد شد؛در همین سفر وزیر کشور همراه هیات است و دیروز هم به میرجاوه سفری داشت و همه مناطقی که بازارچه های مرزی اش تعطیل و نیمه تعطیل بوده، احیا خواهد شد تا تجارت در این استان رونق بگیرد .

رییس جمهوری اظهار داشت: مساله بعدی زیست محیطی و تثبیت شن های روان در این استان است و ما برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد؛ طرح های مختلفی که برای بیابان زدایی وجود دارد اما انشاء الله دولت این طرح را گسترش خواهد داد.

در این هنگام مردم درخواست های دیگری را از رییس جمهوری مطرح می کردند که روحانی با لبخند خطاب به مردم گفت: بگذارید تصمیماتی را که گرفته ایم خدمت شما بگوییم؛ آن وقت تصمیماتی که شما می گویید انشاء الله به تهران می بریم و روی آن فکر کنیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: انشاء الله همه این طرح ها به توسعه این استان کمک خواهد کرد. این استان باید به یک استان تجاری و ترانزینی نه تنها برای ایران و این منطقه بلکه برای کل منطقه شرق و شمال ایران تبدیل شود .

خبر در حال تکمیل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین