کد خبر: ۲۴۰۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
مسوولان سینمایی و خانه سینما درخواست بدهند

بازگشت "روز سینما" به تقویم در انتظار یک تصمیم

بازگشت عنوان "روز سینما" به تقویم رسمی کشور بعد از گذشت بیش از سه سال، همچنان موضوع داغی است تا آنجا که دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره‌ی این موضوع به تازگی مورد پرسش قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی (اول اردیبهشت ماه) درباره اینکه آیا "روز سینما" ممکن است دوباره به تقویم بازگردد گفت:«این موضوع مربوط به وزارت ارشاد، معاونت سینمایی و خانه سینماست که اگر آنها تصمیم بگیرند و درخواستی به شورای فرهنگ عمومی داده شود می‌توان آن را بررسی کرد.»

منصور واعظی دبیر قبلی شورای فرهنگ عمومی سال 91 درباره حذف روز سینما از تقویم توضیح داده بود که «تقویم رسمی ما بیش از حد شلوغ شده بود و برای همین باید برخی مناسبتها را حذف و برخی را نیز به ضمایم منتقل می‌کردیم. روز سینما هم از جمله مواردی بود که به بخش ضمایم منتقل شد.»

حال در جدیدترین اظهار نظر مسوولان شورای فرهنگ عمومی، بازگشت روز سینما به تقویم‌های رسمی کشور را منوط به درخواست مسوولان سینمایی و خانه سینما دانسته‌اند تا آنها این موضوع را از شورای فرهنگ عمومی بخواهند و این شورا بررسی کند.

ایسنا سال 91 خبری را منتشر کرد که 21 شهریور ماه دیگر در تقویم‌ روز ملی سینما نیست.

طبق مشاهده وقتی تقویم سال 91 و سال بعدتر و حتی امسال را را ورق می‌زنیم در اغلب قریب به اتفاق تقویم‌ها در روز 21 شهریور هیچ خبری از عنوان روز سینما نیست.

روز سینما بیش از 13 سال بود که در تقویم‌ ثبت شده بود و هر ساله سینماگران روز ملی سینما را بهانه‌ای می‌کنند تا از برگزیدگانشان تقدیر کنند و بزرگداشت پیشکسوت‌ها را جشن بگیرند و در عین حال از دغدغه‌هایشان بگویند.

اگر به تاریخ مراجعه کنیم، اولین جشن خانه سینما 19 تیرماه سال 1376 برگزار شد و اعضای شورای برگزاری آن اکبر نبوی، ابوالحسن داوودی، احمدرضا درویش، محمدرضا مؤینی و منوچهر شاهسواری بودند.

ابوالحسن داوودی در آن مقطع گفته بود: «موضوع "روز سینما” در جلسات مطرح و مقرر شد که یک روز از سال با عنوان "روز ملی سینما” نامگذاری و جشن سینما همزمان با آن روز برگزار شود. البته قرار است 31 اردیبهشت هر سال را با عنوان "روز ملی سینما” ارج نهیم و این موضوع را به شورای عالی فرهنگ ارایه کردیم و در صورت موافقت و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی، رسما می‌توانیم هر ساله جشن خانه سینما را همزمان با این روز برگزار کنیم.»

اما در بهمن سال 78 بود که روز سینما 21 شهریورماه اعلام شد و در همان دوران اظهار نظراتی پیرامون روز ملی سینما بیان شد و سرمقاله نشریه «نامه سینما» به این موضوع اختصاص داده شده و در آن آمده بود: «نکته مهمی که نباید به آسانی از آن گذشت این است که اعلام روز سینما در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از دست‌اندرکاران این هنر عظیم، با دشواری‌ها و نابه‌سامانی‌ها روبه‌رو هستند.»

در قسمتی دیگر از این سرمقاله نوشته شده بود: «امید است روز ملی سینما طلیعه توجه جدی به معضلات زیربنایی صنعت سینما باشد. فرسودگی و استهلاک سرمایه ثابت سینمای ملی خطری است که در درازمدت سینمای ما را به نابودی می‌کشاند، بنابراین اعلام روز ملی سینما را بهانه‌ای کنیم برای نگاه عمیق‌تر به مسائل صنعت سینمای ملی، که باید به فکر تقویت سرمایه‌های اصلی خود باشد.»

به گزارش ایسنا، سرانجام چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران در سال 1379 در روز 21 شهریورماه مقارن با ایام بزرگداشت صدمین سالگرد حیات سینمای ایران در مجموعه‌ی ورزشی انقلاب برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین