کد خبر: ۲۴۰۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶

قیمت لبنیات پس از اجرای فاز دوم هدفمندی چه تغییری می‌کند؟

سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است که فرهنگ مصرف، قیمت و سلامت این محصولات در این زمینه از عوامل تاثیرگذارند. حال در شرایطی که در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار داریم یکی از پرسش‌ها در زمینه قیمت این فرآورده‌هاست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارشی درباره‌ی تغییر قیمت شیر خام از سوی انجمن صنایع لبنی به دولت ارائه شده است‌ که در این گزارش بدون احتساب نوسان در قیمت شیر خام و براساس شایعات مطرح شده درباره‌ تغییر قیمت حامل‌های انرژی میزان افزایش قیمت محصولات لبنی در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دست کم 15 درصد برآورد شده است.

افزایش نرخ لبنیات تاثیر بسیار سوئی در مصرف آن خواهد داشت

فرشید صراف مدیر عامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه خراسان، بیان کرد: در سال 89 افزایش حامل‌های انرژی 1.5 تا 2 درصد در بهای تمام شده قیمت شیر تاثیر گذاشت، اما تاثیرات جانبی و فرعی این افزایش قیمت بسیار بیشتر بود.

وی ادامه داد: برای مثال گران شدن کرایه حمل و بهای تمام شده علوفه دام در نتیجه آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، در افزایش بهای تمام شده لبنیات تاثیرگذاشت.

صراف گفت: افزایش قیمت لبنیات به طور 100 درصد تاثیر سویی بر مصرف سرانه قیمت شیر خواهد داشت و این درحالی است که هم‌اکنون آمار مصرف سرانه شیر در کشور نامناسب است.

وی در خصوص مشکلات تولید لبنیات در کشور اظهار کرد: در حال حاضر عدم خرید تضمینی شیر خام از دامداران چالش‌های بسیار زیادی برای تولیدکنندگان لبنیات ایجاد کرده است.

صراف در خصوص طرح‌های ارایه شده به دولت اظهار کرد: طرح یارانه سلامت با هدف حمایت از مصرف‌کننده و طرح آزادسازی تدریجی قیمت‌ها با هدف حمایت از تولید کننده به ریاست جمهوری تقدیم شده و امید است دولت نگاه عمیقی به تولید داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دلالی پیش می‌رود و اگر این روند ادامه یابد تا انتهای سال جاری بسیاری از گاوداری‌های استان تعطیل می‌شود.

وی در خصوص اهمیت مصرف شیر اظهار کرد: شیر داروی بسیار خوبی است که تاثیرات بسیار مثبتی در سلامت افراد دارد، اما متاسفانه طی سال‌های اخیر افزایش قیمت شیر باعث کاهش مصرف سرانه آن شده است.

برای جلوگیری از افزایش قیمت لبنیات دولت باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد

محمد رجایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبیعتا افزایش قیمت لبنیات تاثیر سویی در مصرف آن خواهد داشت، اما برای جلوگیری از افزایش این قیمت دولت باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش دستمزد و هزینه‌های تولید، چنانچه بخواهیم قیمت لبنیات را ثابت نگه داریم، تولید کننده متضرر خواهد شد.

وی در خصوص افزایش قیمت لبنیات گفت: در خصوص قیمت لبنیات یک طرف قضیه تولیدکننده‌ها و طرف دیگر مردم هستند و باید منافع هر دو طرف در نظر گرفته شود، چنانچه بخواهیم قیمت لبنیات را ثابت نگه داشته ‌یا از افزایش جهشی آن جلوگیری کنیم، دولت باید به بخش تولید، تسهیلاتی ارایه دهد.

وی با بیان این که در حال حاضر نیز به ازای هر لیتر شیر 190 تومان یارانه به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، گفت: پرداخت یارانه به بخش لبنیات به توان مالی دولت بستگی دارد که در حال حاضر دولت این یارانه را پرداخت می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که مصرف لبنیات در سلامت جامعه موثر است، اظهار کرد: ثبات‌ یا افزایش اندک قیمت لبنیات در صورتی توجیه‌پذیر خواهد بود که دولت افزایش هزینه‌های تولید را برای تولید کننده جبران کند.

بازار، ظرفیت افزایش قیمت لبنیات را ندارد

باقر بلوچی رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: در حال حاضر بازار ظرفیت افزایش قیمت لبنیات را ندارد.

وی با اشاره به این‌که تولید لبنیات در استان زیاد است، گفت: وضعیت بازار در حال حاضر معتدل است، اما مصرف سرانه لبنیات و طور خاص شیر نسبت به گذشته کاهش یافته است.

در حال حاضر با توجه به روشن شدن اهمیت بهداشت و سلامت در کشور، امید است دولت با حمایت از تولیدکنندگان لبنیات در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از افزایش جهشی قیمت لبنیات جلوگیری کرده تا شاهد کاهش بیش از پیش مصرف لبنیات در کشور نباشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین