کد خبر: ۲۴۱۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

راه‌هايي براي کاهش خواب آلودگي بهاري

اين يک بيماري محسوب نمي‌شود و بعد از مدتي فرد بدون درمان بهبود مي‌يابد؛ ضمن اينکه سستي و خواب آلودگي بهاري قابل کنترل نيز هست و مي‌توان از بروز آن جلوگيري کرد‌.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود آن که بهار فصل سرزندگي، شادابي و نشاط است اما بسياري از افراد از احساس خواب آلودگي شديد در اين فصل رنج مي‌برند‌. در واقع به دليل تغييرات آب‌و‌هوا، رويش گل و گياهان و گرده افشاني احساس سستي و خواب آلودگي در فصل بهار شايع است.

به نوشته مردم سالاری، در سرماي زمستان، رگ‌هاي سطحي بدن جمع و منقبض مي‌شوند تا بدن گرماي كمتري از دست بدهد و دماي آن ثابت بماند. لذا خون و اكسيژن بيشتري به سمت اندام‌هاي داخلي و خصوصاً مغز مي‌رود اما زماني كه بهار فرا مي‌رسد، با گرم شدن هوا، رگ‌هاي خوني گشاد و منبسط مي شوند، لذا فشار خون كم شده و بيشتر جريان خون به سمت پوست مي‌رود و خون و اكسيژن كمتري به سمت مغز مي‌رود. همچنين افزايش فعاليت سوخت و ساز بدن در بهار نياز به اكسيژن بيشتري دارد، لذا اكسيژن كمتري به طرف مغز فرستاده مي‌شود. لذا مغز به مدت زماني نياز دارد كه خود را با شرايط جديد وفق دهد و تا اين هماهنگي صورت بگيرد حالت خواب‌آلودگي فصل بهار بروز مي‌كند.

اين يک بيماري محسوب نمي‌شود و بعد از مدتي فرد بدون درمان بهبود مي‌يابد؛ ضمن اينکه سستي و خواب آلودگي بهاري قابل کنترل نيز هست و مي‌توان از بروز آن جلوگيري کرد‌.

خوردن روزي چهار تا پنج عدد خرما، مصرف غذاهاي حاوي ويتامين B نظير حبوبات، مصرف مايعات بين هشت تا 10 ليوان در روز و مصرف انجير و آلو در بهبود وضعيت خواب آلودگي افراد بسيار تاثير گذار است. ضمن اينکه براي رفع کسالت بهاري ، خواب عصر در فصل بهار نبايد بيش از نيم ساعت باشد و بين شام و زمان خواب بايد حداقل سه ساعت فاصله باشد. همچنين خوردن غذاهاي گرم و سنگين، يبوست، عدم تحرک و فعاليت فيزيکي احساس خواب آلودگي در افراد را بيشتر مي‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین