کد خبر: ۲۴۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴

از شایعه بازی دنیرو تا مذاکره با چهره سریال ترکیه‌ای/پیدا و پنهان حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران

سینمای ایران گاه میزبان حضور بازیگران سرشناس بین‌المللی بوده و زمانی هم مطرح کردن نام این بازیگران سرشناس موجب گرمی بازار یک فیلم و فیلمسازش شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سمیه علیپور: شاید ایرانیان بتوانند با افتخار بگویند که بازیگران صاحب اسکار مقابل دوربین کارگردانان ایرانی قرار گرفته‌اند و با رضایت این همکاری را به پایان رسانده‌اند و حتی این حضورها برای آنان جوایزی را هم به همراه آورده است، اما گاه دعوت از یک بازیگر خارجی و مذاکره با او از حد رویاپردازی‌ها جلوتر نرفته و حتی دردسرهایی را هم برای سینمای ایران سبب شده است.

از جمله بازیگران مطرح خارجی که مقابل دوربین کارگردانان ایرانی رفته‌اند می‌توان به ژولیت بینوش اشاره کرد که در «کپی برابر اصل» مقابل دوربین عباس کیارستمی حاضر شد و بره‌نیس بژو که در «گذشته» برای اصغر فرهادی بازی کرد.

در کنار این‌ها زمانی هم اتفاق افتاده که فیلمسازانی برای جلب توجه رسانه‌ها به کارشان از اسامی بازیگران مطرح خارجی کم نگذاشته‌اند، مانند اسدالله نیک‌نژاد که قصد داشت از رابرت دونیرو و جرج کلونی برای بازی در «لاله» دعوت به عمل آورد.

به تازگی در خبرها آمده محسن محسنی‌نسب قصد دارد برای فیلم تازه خود با عنوان «مجانی» از کیوانچ تاتلی‌تو بازیگر و مدل مطرح ترکیه‌ای دعوت کند. این خبر بهانه‌ای است برای مرور همکاری‌های برخی از بازیگران خارجی با تعدادی از فیلمسازان ایرانی.

گذشته

بره نیس بژو زمانی در «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی بازی کرد که برای حضور در فیلم سینمایی «هنرمند» اسکار دریافت کرده بود. او در «گذشته» نقش زنی را ایفا کرد که در موقعیت بحرانی زندگی، دوران پرمشغله و پردردسری را از سر می‌گذراند.

پیش از آنکه خبر حضور بژو در فیلم تازه فرهادی منتشر شود از ماریون کوتیار به عنوان بازیگر این فیلم نام برده می‌شد، اما گویا زمان‌بندی برای ساخت فیلم به ترتیبی پیش نرفته بود که کوتیار بتواند با فرهادی همکاری کند و در نتیجه دیگر بازیگر صاحب اسکار ایفای این نقش را برعهده گرفت.

بژو برای بازی در این نقش جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره کن دریافت کرد. حضور در فیلم فرهادی که این روزها از مطرح‌ترین کارگردانان ایرانی در سطح بین‌الملل است،‌ جایزه‌ای ارزشمند به کارنامه بژو افزود.

طاهر رحیم دیگر بازیگر خارجی «گذشته» بود که او پیش از حضور در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم سزار فرانسه دریافت کرده بود.

کپی برابر اصل

ژولیت بینوش برای بازی در «بیمار انگلیسی» اسکار گرفته بود و بازی در «شکلات» نامزدی در اسکار را برای او به همراه آورده بود. این بازیگر با کارنامه‌ای درخشان در عرصه سینما در «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی مقابل دوربین رفت.

کیارستمی این فیلم را در فرانسه و ایتالیا ساخت. هرچند لوکیشن فیلم در ایران نبود، اما بینوش به ایران هم سفر کرد حضور او در ایران مورد استقبال اهالی سینما و دوستداران کارهایش قرار گرفت.

تصویر بینوش وقتی روی پوستر جشنواره فیلم کن جای گرفت که در فیلم کیارستمی بازی کرد و همان سال جایزه بهترین بازیگر زن را از این جشنواره پراهمیت دریافت کرد.

بره‌نیس بژو و طاهر رحیم در «گذشته»

33 روز و کتاب قانون

دارین حمزه از بازیگران لبنانی است که در دو فیلم ایرانی بازی کرده است. او در سال 1386 در «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری مقابل دوربین رفت و نقش زنی مسیحی را ایفا کرد که بعد از علاقمند شدن به مردی ایرانی به اسلام روی می‌آورد و حالا حضور او در ایران اتفاقات تازه‌ای را در زندگی‌اش سبب می‌شود.

بعد از این حضور حمزه در فیلم «33 روز» به کارگردانی جمال شورجه بازی کرد که همزمان با حضور در این فیلم عکس‌های او از بازی در فیلمی دیگر منتشر شد که اعتراض‌های گروهی را به دنبال داشت. به این ترتیب که بازیگر فیلمی ارزشی در ایران در فیلمی که دارای بخش‌های غیراخلاقی است، حضور پیدا کرده است.

استرداد

الیسا کاچر در 15 فیلم روسی بازی کرده و زمانی که در «استرداد» به کارگردانی علی غفاری حاضر شد، در کشور خود به عنوان بازیگری شناخته شده مطرح بود.

بازی کاچر در «استرداد» از سوی منتقدان مورد توجه قرار گرفت، هرچند که این حضور همانند خود فیلم چندان نتوانست سروصدایی کند و مطرح شود.

دردسرهای آنجلینا جولی

زمانی که علی سرتیپی گفت برای حضور آنجلینا جولی در یک فیلم ایرانی مذاکرات و رایزنی‌هایی کرده، سروصدایی در سینمای ایران به پا شده که دامن آن بیش از هر کس پای بازیگران زن سینمای ایران را گرفت.

سرتیپی در سال 90 گفت:‌ «در حال مذاکره با مدیر برنامه‌های آنجلینا جولی هستیم تا درصورت انجام توافقات نهایی با این هنرمند و همچنین هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید این وزارتخانه، آنجلینا جولی به ایران سفر کند و در یک فیلم ایرانی حضور پیدا کند.»

این خبر منتشر شد و در ادامه کار به جایی رسید که نه تنها جولی به ایران نیامد، بلکه فرج‌الله سلحشور تا توانست به بازیگران زن سینمای ایران به بهانه انتشار این خبر توهین کرد و کار به دادگاه و شکایت بازیگران زن از او کشید.

لاله و بازیگران خیالی

زمانی که هنوز پروژه پرهزینه «لاله» در مرحله پیش‌تولید بود سازندگان فیلم از رایزنی با رابرت دونیرو و جورج کلونی برای بازی در این فیلم حرف زدند. اسدلله نیک‌نژاد که به دلیل پرونده پرابهام فیلمسازی‌اش در هالیوود مورد انتقاد جدی بود، در مدیریت جواد شمقدری مورد توجه ویژه قرار گرفت و تا جایی امکانات در اختیار او قرار داشت که در خبرها اعلام شد قرار است در این فیلم دو بازیگر سوپراستار جهانی حضور داشته باشند.

البته این خبر از مرحله خبرسازی جلوتر نرفت و در نهایت فیلم با بازیگران وطنی تولید شد.

کیوانچ در «مجانی»

کیوانچ تاتلی‌تو از بازیگران مطرح تلویزیون ترکیه است. او بعد از بازی در سریال «عشق ممنوع» نقش جوانی خوش‌تیپ ظاهر شد، در سریال بعدی «کوزی گونی» نقش پسری پردردسر با ظاهری متفاوت نسبت به کار قبلی‌اش حاضر شد. او که در تلاش است در عین یافتن محبوبیت میان مخاطبان به واسطه بازی در نقش‌های متنوع خود را در زمینه بازیگری نیز به تثبیت برساند، مدل مارک «ماوی» نیز هست و در تبلیغات تلویزیونی یک بانک نیز بازی می‌کند.

محسن محسنی‌نسب به تازگی خبر از آن داده که در صورت موافقت مدیران سینمایی از این بازیگر در فیلم تازه‌اش استفاده خواهد کرد. قطعا حضور کیوانچ در فیلم محسنی‌نسب برای او موفقیت به همراه خواهد آورد، اما اینکه، این حضور در سینمای ایران با چه واکنش‌هایی روبرو خواهد شد، جای سئوال است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین