کد خبر: ۲۴۱۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۶

مدیرکل یونسکو: کشور ایران تمدن بسیار غنی دارد

مدیرکل یونسکو گفت: کشور ایران تمدن بسیار غنی دارد که آثار باستانی فارس مصداق این موضوع است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، ˈایرینا بوکوواˈ یکشنبه شب در حاشیه بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید و آرامگاه حافظیه در جمع خبرنگاران افزود: شیراز شهر بسیار زیبا و دیدنی است که در زمینه شعر و شاعری شهره می باشد.

وی گفت: یونسکو در زمینه آثار باستانی استان فارس و شهر شیراز بخصوص تخت جمشید کمک خواهد کرد.

مدیرکل یونسکو از روند ثبت جهانی مجموعه زندیه نیز ابراز رضایت کرد و گفت: این مهم در سازمان یونسکو در حال انجام می باشد.

وی همچنین از وضعیت مناسب فارس در سطح جهانی ابراز رضایت کرد و گفت: مجموعه جهانی تخت جمشید یکی از زیباترین و باشکوه ترین مجموعه های ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو است که از لحاظ غنای فرهنگی، به عنوان یکی از شاهدهای بزرگ در طول تاریخ جهان می باشد.

بوکووا افزود: مردم جهان باید بیایند و از چنین میراث های جهانی بازدید کنند و جوانان نیز باید در قالب سازمان های مردم نهاد (NGO) و انجام مطالعات، برای حفظ و نگهداری این گونه آثار کمک کنند.

وی اظهارداشت: براساس کنوانسیون ها، وظیفه حفظ و نگهداری آثار جهانی از جمله تخت جمشید بر عهده دولت ها می باشد که تلاش ما در سازمان جهانی یونسکو کمک در زمینه حفظ و نگهداری این گونه آثار است.

مدیرکل یونسکو اضافه کرد: آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند دیگری در نزدیکی مجموعه جهانی تخت جمشید قرار دارد که در سازمان یونسکو برای حفظ و نگهداری آن ها نیز کمک های کارشناسی ارائه خواهیم داد.

بوکووا با اشاره به این که سازمان یونسکو برای کشورهایی که دارای این گونه آثار جهانی هستند کمک های کارشناسی می کند ادامه داد: برای حفظ و نگهداری آثار جهانی استان فارس برنامه هایی در قالب ارائه نظریات کارشناسی در دستور کار داریم.

استاندار فارس نیز اظهار داشت: این استان و شهر شیراز در صدر آثار باستانی فرهنگی جهان است که امیدوارم یونسکو در زمینه عرصه گسترش مبادلات فرهنگی توجه ویژه ایی به کشور ایران و فارس داشته باشد.

سید محمداحمدی افزود: حضور مدیرکل یونسکو می تواند تاثیر بسزایی جهت معرفی هر چه بهتر ایران در زمینه آثار تاریخی و فرهنگی به جهانیان داشته باشد.

وی بیان داشت: پیشنهاد ایجاد موسسه تحقیقاتی اب در شیراز با همکاری یونسکو و دانشگاه شیراز را مطرح کرده ایم که که مدیرکل یونسکو ابراز تمایل کرده و مقرر گردید تا سفیر ایران نیز این مساله مهم را پیگیری کنند.

وی گفت: بدنبال گسترش ارتباط علمی و فرهنگی ،فنی و تکنولوژی با یونسکو هستیم که امیدواریم عرصه های جدید فرهنگی در این بخش را شاهد باشیم .

استاندار اظهار امیدواری کرد ، یونسکو در آینده نزدیک نماینده ای به فارس اعزام کند تا اثر تاریخی قلعه ایزدخواست در شهرستان آباده را از نزدیک مشاهده و نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

مدیرکل یونسکو بعدازظهر یکشنبه وارد شیراز شد و از مجموعه جهانی تخت جمشید و آرامگاه حافظیه بازدید کرد.

وی صبح دوشنبه از مجموعه آرامگاه سعدی بازدید و سپس شیراز را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین