کد خبر: ۲۴۱۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

آفتاب آمد دلیل آفتاب - «ارز سوزی» در دوران طلایی نفتی

«خزانه را خالی و با انبوهی از بدهکاری تحویل گرفتیم»، بریده ای از سخنان رییس حمهوری ایران در 22 مهرماه 92 بود که در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران بیان شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخن روحانی، بیانی موجز از چگونگی کارکرد اقتصادی ایران و هزینه کرد بیش از 700 میلیارد دلار در آمد ارزی کشور در دوران طلایی فروش نفت بود که تمامی فضای رسانه ای، مجازی و افکار عمومی را در برگرفت.

رئیس جمهور در آن مراسم با تشریح امیدهای ایجاد شده در کشور پس از خلق حماسه سیاسی مورد تاکید مقام معظم رهبری در انتخابات 24 خرداد و مشارکت نزدیک به 70 درصدی مردم در رای گیری، گفت: دولت یازدهم از این فضا برای حل معضلات کشور استفاده خواهد کرد. دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه است.

روحانی تاکید کرد: یک صندوق در دولت اعلام کرده بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. این فقط یک صندوق است و همانجا مسئول صندوق دیگری گفت که صندوق ما بیش از این از دولت طلب دارد. این 100 هزار میلیارد، گوشه ای از بدهکاری های دولت است. اما این دولت با امید کامل و با اعتماد به مردم، با عقلانیت، تدبیر و کلید همت شما فرهیختگان، اندیشمندان و با استقامت ملت ایران به تعبیر مقام معظم رهبری، از این پیچ به خوبی عبور خواهد کرد.

حدود هفت ماه از سخنان رییس جمهوری که تا آن زمان برای مردم ناشنوده مانده بود، گذشته است.

تا پیش از اعلام خالی بودن خزانه، همه مشکلات اقتصادی و تورم تا سه برابری در بخش های مختلف، به تحریم ها نسبت داده می شد و راه های پرهزینه و پرفساد دور زدن تحریم ها به اقتصاد کشور تحمیل شده بود.

رانت ها و میلیاردها دلار طلب دولت و ملت در حساب های بانکی دور زنندگان تحریم ها بلوکه شده بود که حتی پس از گشایش بانکی هنوز به کشور بازنگردانده اند و مقامات عالی قوه قضاییه تاکید کرده اند که بازگرداندن حقوق بیت المال اولویت اصلی است.

بیش از 700 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور فقط در هشت سال هزینه شده که براساس برخی برآوردها نزدیک به معادل کل ارزآوری ایران از زمان صنعت ملی شدن نفت تا سال 84 است.

اینک محمدحسین ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی عبارت «خزانه را خالی و با انبوهی از بدهکاری تحویل گرفتیم» را از زوایه ای دیگر بیان کرد و بر آن صحه گذاشت.

ابوترابی فرد حقیقتی را بیان کرد که نشان می دهد، اقتصاد ایران تا سال های طولانی گرفتار دوران «ارز سوزی» شده بگونه ای که سال های متمادی دولت های آینده هم باید انبوه تعهداتی را پاسخ دهند که بی اعتبار است یا اعتبار آنها صرف شده ولی کار بر زمین مانده است.

ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه (5 اردییهشت) در یک نشست قرآنی در قم گفت: در اوج تحریم ها و محدودیت های ارزی، منابع ارزی خودمان را آتش زدیم که اگر مصیبتش را بخوانم همه شما گریه می کنید.

سخنان 22 مهرماه رییس جمهوری در باره خالی بودن خزانه و تاکید نایب رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر آتش زدن منابع ارزی در دوران سخت تحریم ها، نشان می دهد که از سال 1384 تا 1392بر سر اقتصاد ایران چه آمده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین