کد خبر: ۲۴۱۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

اژه ای خبر داد: محاکمه غیابی 4 نفر از عوامل فتنه

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اعلام محاکمه غیابی چند تن از عوامل فتنه، از ممنوع الخروج تعدادی از دیگر از آنها خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه در این باره اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت 4 نفر از عوامل فتنه که در خارج از کشور هستند به طور غیابی محاکمه شدند و روال قانونی در مورد آنها اجرا می‌شود.

وی افزود: تعدادی از جریان فتنه که در داخل کشور هستند نیز ممنوع‌الخروج شده‌اند.

محسنی‌اژه‌ای از ذکر اسامی محکومان به دلیل غیرقطعی بودن حکم خودداری کرد.سخنگوی قوه قضاییه همچنین از تشکیل پرونده در خصوص حادثه فشافویه خبر داد.

وی افزود: در خصوص قضیه اسفناکی که در فشافویه اتفاق افتاد،‌ دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شد. این یک امر تاسف بار است که در مدت زمان کوتاه این لطمه بزرگ وارد شده است.

وی ادامه داد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع وارد و پرونده تشکیل شده است، اما ما از مسئولان محیط زیست، مسئولان آب و فاضلاب و سایر مسئولان توقع داریم نه تنها در این نقطه بلکه در سایر نقاط عنایت و توجه بیشتری داشته باشند تا این طور مسائل دیگر تکرار نشود.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با مبلغ دیه در سال 93 گفت: نرخ دیه در سال 93، 150 میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام است که به این مبلغ در ماه‌های حرام یک سوم اضافه می‌شود. یعنی دیه در ماه‌های حرام 200 تومان است.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع که دیه 150 میلیون تومان از اول اردیبهشت ماه اجرایی می شود گفت: دیه 150 میلیون تومانی از اول فروردین‌ماه لازم الاجرا است. طبق قانون رییس محترم قوه قضاییه می‌توانند تا آخر فروردین‌ هر سال نرخ دیه را اعلام کند ولی این نرخ از اول فروردین جاری و ساری است.

وی با اشاره به موضوع بند 350 اوین گفت: رسانه های مغرض و افراد خارج ‌نشین با هماهنگی با جریان فتنه درباره مسئله اوین قائله آفرینی داشتند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بازرسی بندهای زندان یک امر متداول و لازم است که در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده و از این به بعد هم انجام خواهد شد و اگر احیانا یک زندانی در زمان بازداشت مرتکب جرم جدیدی شود یا اشیای ممنوعه وارد زندان کند، قابل تعقیب است.

وی ادامه داد:‌ آنچه را که جریان خارج‌نشین خواستند در جهت اهداف خود بهره‌برداری کنند اشتباه است. قوه قضاییه نسبت به قوانین و مقررات پایبند است و هر جا کارمندی چه در داخل زندان و چه در خارج از زندان طبق مقررات عمل کند حتما حمایت می‌شود.

وی تاکید کرد: کسانی که هم قائله‌ آفریدند، چه در داخل و چه در خارج زندان حرف‌های خلاف زدند، حتما تعقیب می‌شوند و برای آنها پرونده تشکیل خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به جابجایی اسماعیلی افزود: متاسفانه برخی درباره این مساله نیز خلاف واقعیت گفتند در حالی که موضوع ساده‌ای بود. از مدتها پیش این موضوع مطرح بود و گزینه‌های مختلفی برای ریاست دادگستری تهران وجود داشت، ولی به لحاظ شایستگی که آقای اسماعیلی داشت ایشان انتخاب شد و هفته‌ها قبل از مسئله اوین برای این موضوع در نظر گرفته شدند. منتها این امر با مسئله اوین مصادف شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: ممکن است کسی بگوید باید این جابجایی را عقب می‌انداختید ولی چرا ما باید این جابجایی را عقب می انداختیم؟ ما به خاطر غوغاسالاری افراد نمی‌توانیم کار خودمان را عقب بیندازیم؛ زیرا ممکن است باز هم بهانه های دیگر گرفته شود.لذا این مسئله هیچ ارتباطی به موضوع اوین نداشته و انتصاب آقای اسماعیلی به سمت رییس کل دادگستری استان تهران به نحوی ارتقا محسوب می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه 6 اردیبهشت ماه اولین موعد پرداخت چک بابک زنجانی بوده است، آیا این چک پرداخت شده است؟ گفت: این چک ارزی در واقع پاس نشده است و پرونده در حال رسیدگی است. اگر این فرد وجوهی را که در اختیار گرفته است بازنگرداند تغییر اساسی در این پرونده رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های اخیر دادستان تهران مبنی بر اینکه اگر بابک زنجانی بدهی خود را بپردازد آزاد می‌شود، گفت:‌ اگر این فرد بدهی‌های خود را پرداخت کند قرار بازداشت وی تبدیل به قرار دیگری می‌شود.

سوال دیگر این بود که یکی از نمایندگان مجلس در مورد بند 350 بازداشتگاه اوین گفته است که در این بند علاوه بر تجهیزات ماهواره‌ای مشروبات الکلی نیز کشف شده است آیا واقعا مشروبات الکلی در این بند کشف شده و اگر پاسخ صحیح است، این مشروبات چگونه وارد این بند شده است که محسنی اژه‌ای در پاسخ تصریح کرد: اگر فردی بخواهد چیزی را مخفیانه وارد کند این کار را انجام می‌دهد. مثلا ممکن است همان وسیله را به همان ترکیب وارد بند نکند و آرام آرام قطعات مربوطه را جدا کرده و صرف مدت زمان آنها را به یکدیگر متصل کند.

وی ادامه داد: افرادی سعی کردند با میوه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد مشروب در حد معمول تهیه کنند نه این که شما تصور کنید یک پاتیل مشروب در این بند کشف شده و از خارج از زندان تهیه شده است. این گونه نبوده و افراد با در اختیار داشتن وسایل‌های موجود چنین چیزی را به وجود آوردند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: اگر ما اجازه بدهیم مسئولان ذیربط اطلاع رسانی کنند جواب‌ها روشن‌تر است. همچنین از رسانه‌ی ملی به دلیل پخش مستندی تحت عنوان روشنگری تشکر می‌کنم. بنابراین باید گفت صحبتی که نماینده‌ مجلس انجام داده دروغ نبوده اما این که میزانش چقدر بوده را به طور دقیق اطلاع ندارم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین